Två eller fyrtakt

Magnuse

Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR-06
Vet att detta inte är mc, men tänkte dra nytta av all kunskap här på forumet. Ska fixa moppe till dottern, om man skaffar skoter, ska det vara två eller fyrtakt? drar den ena eller andra mer soppa, går sönder lättare eller vad är för och nackdelarna? Tacksam för hjälp!
/Magnus

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vet inte om detta hjälper. Jag visste inte vad jag skulle köpa till min egen dotter.
Tänkte somså att vill jag sätta tösen på en "okänd kina moppe" och valde därefter en Yamaha Jog.
Tvåtakt. Har fungerat bra och de små saker som gått sönder har gått att få tag på hos Yamaha utan problem.

En bidragande orsak var att grannens pojkar hade två av något "udda" fabrikat och hade haft stora problem med att få tag på vajrar etc.

Våran har fungerat perfrekt ist sett under tre år. Tycker det är rätt ok betyg. Men den används inte jättemycket direkt.

Köpte den begagnad för 8000. Är i princip nöjd med det köpet än sålänge. Har dock hört att den inte är så fräck och populär. Men vikten spelade in på vårt eget val med den. Den är hyfsat lätt.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
De flesta fyrtaktarna är kinamoppar. Om jag minns rätt har varken yamaha, peugeot, beta osv någon fyrtaktare alls. Hittar du en fyrtaktare är det säkert en baotian = skitmoppe. Dåliga material osvosv. Tänk inte ens på det.

Gå på "märke" istället så får du bra grejer, och en original tvåtaktare fungerar alldeles utmärkt ur alla synpunkter egentligen. Yamaha eller peugeot är det väl nästan som gäller om du ska köpa något av de mest sålda....

Annars tycker jag du ska ta och köpa en derbi DRD till din dotra, då blir hon jävligt glad och du slipper skämmas för att hon är en scooter-tjej ;) Eller varför inte en derbi GPR malossi replica :D

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Det spelar väldigt lite roll om du köper 4 eller 2takt. Min moppe som jag körde dagligen (en bra bit in på vintern också) innan jag fyllde 16 startade alltid på första försöket, drog 0.2liter milen (+ lite två takts olja då) och det ända jag behövt byta på den är tänd stift och remmen (då det är en scooter).

Måste dock tillägga att den var lagligt strypt, annars skulle den nog dragit betydligt mer per mil.

Sen så är faktiskt nästan alla moppar 2-takt, så det är betydligt lättare att hitta en bra 2-takts 'kvalitets' moppe än en 4-takt.

Så jag skulle säga gå för 2-takt! (Som bonus får man ju gå runt och lukta 2-takt hela dagen och få ett lite skönare motorljud :yoparty)

(Kan tillägga att min moppe var en Peugeot)

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
man har ju igen att man kört växlat till när man ska börja köra bil sen... :tummenupp

själv så hade jag en kinamoppe och efter tre motorbyten och en helrenovering så hade den gått 1600 mil. den ni! :arsele

dagens kinamopeder är det dock ganska bra kvalitet på och kan klart rekomendera ett köp.

men! köp ett seriöst märke av en seriös återförsäljare så är det absolut inga problem med att få tag i reservdelar. de som klagar över att man inte kan få tag i reservdelar är dom som köpt noname skit från kina. :D

Magnuse

Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR-06
Tack för alla svar, har faktiskt en Peugeot på gång och även div äldre, typ Cresent compakt, blir nog peggan, återigen tack för tippsen!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln