två frågor om kicken på en cross?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag rev isär min koppling på min yamaha yz 250 cross för några dagar sen. det verkade rätt simpelt men idag när jag skulle smälla ihop det igen så fick jag lite problem för jag kom inte ihåg hur en sak satt.

1. på kickaxeln sitter det en fjäder som är utmärkt på den enda bilden. denna fjäder ska ska spännas upp mot någonting. jag tror att man spänner upp den mot kugghjulet som sitter på baksidan av kopplingskorgen men jag är inte helt säker. är det någon som vet med säkerhet att man gör så? om inte, vad ska den isåfall spännas emot? jag vet att när man snurrade på kopplingskorgen motsols så klickade det om fjädern för att den "hoppade" mot någonting.

2. på kickaxeln finns det ett kugghjul som jag kallar kugghjul 1. vad ska detta kugghjul kugga i för något annat kugghjul? på bilden ser det helt naturligt ut att kugghjul 1 ska kugga i kugghjul 2, men kugghjul 1 sitter innanför kugghjul 2. kugghjul 1 sitter löst så att man kan skjuta det lite in och ut. känns lite skumt. kugghjul 2 sitter fast. påpekas bör att jag inte har rört kugghjul 2 eller kugghjul 1(med omkringliggande saker) när jag plockade isär kopplingen. det enda jag gjort är att jag släppte lös fjädern som sitter på samma axel som kugghjul 1. några tips?

Bifogat

• mekbild1.jpg
    mekbild1.jpg
    102.6 KB · Visningar: 652
  • mekbild2.jpg
    mekbild2.jpg
    93.3 KB · Visningar: 622
Du får leta lite mer, finns en anhåll där fjädern ska spänna emot.
Drevet förflyttar sig åt höger när du kickar, och lirar således mot drev2.
Det sitter en "klack" på axeln som blir tvingad åt sidan av ett (troligen) plåtbleck som är skruvat i blocket.
Men du, kopplingskorgen så inte rolig ut.....
bmwjohan skrev:
jag rev isär min koppling på min yamaha yz 250 cross för
några dagar sen. det verkade rätt simpelt men idag när jag skulle smälla ihop det igen så fick jag lite problem för jag kom inte ihåg hur en sak satt.

Det var ett halvår sen jag gjorde precis samma sak med min YZ 125..ser ut som en 91-93 va? För motorn ser precis likadan ut

I vilket fall som helst gjorde jag det där själv och det funkade perfa
Saken är den att kugghjul1 som du kallade det, SKA sitta bakom kugghjul2, för att när du sen kickar snurrar den framåt på gängan som sitter på kickaxeln och snurrar då, och tar tag i kugghjul 2 med en offantlig kraft!

Sedan när du satt på det, sätt på allt...på det sätt som verkar logiskt..det kan inte gå fel! och btw, fjädern som sitter på kickaxeln, ska sitta som du satt den..Sätt på allt, och skruva till det lite lätt..testa om det funkar, gör det inte det riv isär och kolla igen! :tungan

farmerlip skrev:
Du får leta lite mer, finns en anhåll där fjädern ska spänna emot.
Drevet förflyttar sig åt höger när du kickar, och lirar således mot drev2.
Det sitter en "klack" på axeln som blir tvingad åt sidan av ett (troligen) plåtbleck som är skruvat i blocket.
Men du, kopplingskorgen så inte rolig ut.....

med anhåll, menar du då någon slags klack i det gjutna materialet(motorblocket) som man ska haka fast fjädern mot? något sånt kan jag inte hitta. på bilden till vänster borde man väl också kunna se det isåfall. finns tyvärr inget sånt.

ok då fattar jag hur det funkar med kugghjul 1 och kugghjul 2.

vad menar du med att kopplingskorgen inte såg rolig ut?
jag har aldrig skruvat isär en sån här förut så jag har inget att jämföra med.
jag tycker att kopplingskorgen ser skitfin ut. ser ut precis som i mekarboken och jag kan inte hitta några skavanker på den.

Last edited:
tycon1 skrev:
Det var ett halvår sen jag gjorde precis samma sak med min YZ 125..ser ut som en 91-93 va? För motorn ser precis likadan ut

I vilket fall som helst gjorde jag det där själv och det funkade perfa
Saken är den att kugghjul1 som du kallade det, SKA sitta bakom kugghjul2, för att när du sen kickar snurrar den framåt på gängan som sitter på kickaxeln och snurrar då, och tar tag i kugghjul 2 med en offantlig kraft!

Sedan när du satt på det, sätt på allt...på det sätt som verkar logiskt..det kan inte gå fel! och btw, fjädern som sitter på kickaxeln, ska sitta som du satt den..Sätt på allt, och skruva till det lite lätt..testa om det funkar, gör det inte det riv isär och kolla igen! :tungan

det är en 88'a

den bilden när fjädern är fastsatt, dvs bilden till höger, är tagen när jag plockade isär kopplingen. jag tror att fjädern satt spänd mot kugghjulet som sitter på baksidan av kopplingskorgen. på bilden går fjädern ner i en sån vinkel så att man mycket väl skulla kunna tänka sig att det spänner mot detta kugghjul.

Fjädern ska absolut inte ligga mot drev 2!! Skulle faktiskt kunna vara så att den ska i hålet på i block-kanten.
Den ska vara slät, inte som på bilden! Går att fila, en gång.....

bmwjohan skrev:
med anhåll, menar du då någon slags klack i det gjutna materialet(motorblocket) som man ska haka fast fjädern mot? något sånt kan jag inte hitta. på bilden till vänster borde man väl också kunna se det isåfall. finns tyvärr inget sånt.

ok då fattar jag hur det funkar med kugghjul 1 och kugghjul 2.

vad menar du med att kopplingskorgen inte såg rolig ut?
jag har aldrig skruvat isär en sån här förut så jag har inget att jämföra med.
jag tycker att kopplingskorgen ser skitfin ut. ser ut precis som i mekarboken och jag kan inte hitta några skavanker på den.

Bifogat

• mekbild2.jpg
    mekbild2.jpg
    3.2 KB · Visningar: 495
  • mekbild1.jpg
    mekbild1.jpg
    28.2 KB · Visningar: 188
Last edited:
aha.. då fattar jag varför kopplingskorgen ser skabbig ut :D

är det mycket viktigt att slipa ner detta så att det blir slätt? jag kör ju verkligen inte mycket med min cross. blir väl kanske 1 timme i veckan i snitt.

bmwjohan skrev:

är det mycket viktigt att slipa ner detta så att det blir slätt? jag kör ju verkligen inte mycket med min cross. blir väl kanske 1 timme i veckan i snitt.

Det är väl risk att lamellerna fastar i spåren så dom slirar sen när dom blir lite slitna. Eller?

bmwjohan skrev:

är det mycket viktigt att slipa ner detta så att det blir slätt?

Dessa spår som du ser kan göra så att kopplingen inte kopplar ur ordentligt eftersom lamellerna fastnar i spåren. Problemet med att fila är att du ökar toleransen mellan lammellerna och korgen, detta kan resultera i större ryck, och med andra ord ännu djupare hack.

// Wip

Edit: Givetvis åt andra hållet också, vilket påpekas ovan. Att kopplinen kan börja slira när den blivit sliten. Det förstnämnda har i alla fall jag erfarenhet av.

Last edited:
Inte viktigt men du får en trevligare koppling om det är slätt.
bmwjohan skrev:

UrbanTiger skrev:
Vill du fixa detta så är nog inte bästa tipset att fila ytan plan. Jag skulle nog satsa på att få till det så att man gör plåtskivor som man kan limma och popnita fast på varje del i kopplingskorgen.
Allstså 12 st lätt välvda plåtbitar med urpskattningsvis måtten 30 x 20 mm (mät med ett skjutmått). Typ 2 mm plåt kanske man kan använda.

det var en bra idé. gäller dock att få fast dom riktigt ordentligt bara för om bitarna börjar lossna så blir det inte kul.

Det funkar inte med bitar och annat trams,det finns 2 sätt att fixa det och det är antingen att svetsa på material och sedan fräsa ner det till rätt mått eller det bästa,köp en ny korg,jag hade inte ens satt ihop den med den korgen,den är skrot,slut.finito....du kommer bara att ha en koppling som inte funkar och pajar dina nya lameller.

farmerlip skrev:
Fjädern ska absolut inte ligga mot drev 2!! Skulle faktiskt kunna vara så att den ska i hålet på i block-kanten.
Den ska vara slät, inte som på bilden! Går att fila, en gång.....

du jag tror faktiskt att du kom på någonting.
i min mekarbok sitter skruven i det hålet som du har ringat in. jag tänkte att dom har bara satt den där tillfället medans dom tar bort kopplingskorgen, för i det där hålet ska det ju sitta en skruv. men nu när jag tänker efter så är jag jävligt osäker på om det ska sitta en skruv i det hålet. hålet sitter ju klart mer på insidan än dom andra hålen. fjädern ska nog med 99% säkerhet sitta i det hålet. dock satt den inte i det hålet när jag plockade isär. men det kan ju bara va killen som ägt crossen innan som satt den fel.

Edit: jag har inte crossen framför mig nu så att jag kan kolla men det ser ju inte ens ut som att det hålet är gängat så då är jag saken klar :tummenupp

farmerlip skrev:
Har du bok! Då är det väl bara att titta på bilderna :confused:

ja jag har en bok, men det är väääääääääääääldigt få bilder i den. på just denna del finns det inte ens någon sprängskiss. det är inte en haynesbok utan det är en servicemanual.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back