Två stycken verkstadsbesök problemet kvarstår

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Köpte en Honda 1000A CBF årsmodell 2008 i höstas. Märkte i början på april att bakbromsen låg på. Lämnade den till en verkstad och påpekade problemet, dom bytte bromsvätska och belägg. Körde hem hojen till garaget en sträcka på på 4km. skivorna fram var iskalla skivan bak glödhet. Lämnade hojen till en annan verkstad som konstaterade att skivan bak inte är skev, dom plockade isär oket och smörjde upp det. Problemet är kvar bakbromsen ligger på. Mekanikern rekommenderade en Honda verkstad som kan koppla upp hojen mot en dator. Vad är det som spökar? ABS? Cylindern? Tur att jag har kvar min gamla Transalp så jag har inte varit hojlös. Känns som denna hoj kommer att ruinera mig.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Bromsslangen har nog svällt och fungerar som en backventil.
Stoppet för bromspedalen kan ha skruvat ut sig något så bromstrampan inte går tillbaka helt men det borde ha märkts vid bytet sv beläggen.


Koppla upp datorn... den mekanikern har nog inga studieskulder

Det var säkert också behövligt att byta bromsvätska men jag undrar hur de tänkte att det skulle lösa problemet.

Man kan inte utesluta varken huvud eller slavcylinder men även där borde problemet märkts vid beläggbytet.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
I början på säsongen så körde jag in på en bussficka, när jag skulle köra ut från fickan så sjönk fotbromsen ner i botten. Detta har bara hänt en gång men misstänker att beror på cylindern. Har kollat upp min hoj och ser att den stått avställd i två år, grunden till problemet? Om det är problem med ABS syns inte det i datorn om man kopplar in den? Jag har beställt tid hos Sulas i Strängnäs.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ABS har sannolikt inte ett skit med saken att göra. Vanligaste orsaken är att returen för bomsvätskan är igensatt eller att pedalen är feljusterad med för lite spel så att den blockerar returkanalen.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
ABS har sannolikt inte ett skit med saken att göra. Vanligaste orsaken är att returen för bomsvätskan är igensatt eller att pedalen är feljusterad med för lite spel så att den blockerar returkanalen.

Jag får tacka för svaret, vi får sen hur länge man får vänta på tid hos Sulas.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top