Två takt!! obs BIL!!

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
japp, så är det. ja va just å hämtade min nya fin bil.. en SAAB 96!!

helt frän bil. det är en årsmod 1965 inte allt för fin, men den går å göra ordning på. den är vit å har en trecylindrig motor som ger otroliga 38hk!!! toppfarten ligger på hiskeliga 120Km/h!!!

nu är det ju så att bilen har stått i nåra år. är det nåt speciellt man ska tänka på innan man försöker starta? mer än å byta olja bensin å snygga till stiften??
 

Mr Eastman

retard? ja tack!
Gick med
28 May 2003
Ort
Örebro
Hoj
Vill ha en SuperRetard!
lite olja i cylindrarna o vrid runt motorn ett par varv för hand så borde det
bli bra..

mvh.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fluxir skrev:
japp, så är det. ja va just å hämtade min nya fin bil.. en SAAB 96!!

helt frän bil. det är en årsmod 1965 inte allt för fin, men den går å göra ordning på. den är vit å har en trecylindrig motor som ger otroliga 38hk!!! toppfarten ligger på hiskeliga 120Km/h!!!

nu är det ju så att bilen har stått i nåra år. är det nåt speciellt man ska tänka på innan man försöker starta? mer än å byta olja bensin å snygga till stiften??
Min första bil var en saab djungeltrumma! Kör lätt ifrån en amazon på sjöis
tack vare framhjulsdriten
Olja finns inte i den motorn, förutom i växellådan fast det kanske var det du menade med motorn? Sedan blir det att blanda bränsle 4% olja ska det vara
i soppan. Se till att frihjulsläget alltid är inkopplat, det är inte nyttigt att motorbromsa från 120 till 50 med en saab tvåtakt. Tändstift kan också bli
sura, torka då av dom och värm dom med värmepistol eller på en spisplatta.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
BMW R90s skrev:
Min första bil var en saab djungeltrumma! Kör lätt ifrån en amazon på sjöis
tack vare framhjulsdriten
Olja finns inte i den motorn, förutom i växellådan fast det kanske var det du menade med motorn? Sedan blir det att blanda bränsle 4% olja ska det vara
i soppan. Se till att frihjulsläget alltid är inkopplat, det är inte nyttigt att motorbromsa från 120 till 50 med en saab tvåtakt. Tändstift kan också bli
sura, torka då av dom och värm dom med värmepistol eller på en spisplatta.

jag tänkte på oljan i vxl lådan.
ska den ha 4% i soppan? fan va bra att du sa det för ja hade nog bara blandat 2% annars... lr så hade ja läst i instruktionsboken.. men men... tack iaf.. :tummenupp

man ska aldrig motorbromsa med tvåtatare, så är det... ingen smörja då ju. :rolleyes:

jaja, ja fick tippset av farsan att hälla diesel i cylindrarna för å lösa upp ev olja som kan finnas där... är det bra??
 

Jonas Magnusson

Skrotsamlare
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki
Fluxir skrev:
jag tänkte på oljan i vxl lådan.
ska den ha 4% i soppan? fan va bra att du sa det för ja hade nog bara blandat 2% annars... lr så hade ja läst i instruktionsboken.. men men... tack iaf.. :tummenupp

man ska aldrig motorbromsa med tvåtatare, så är det... ingen smörja då ju. :rolleyes:

jaja, ja fick tippset av farsan att hälla diesel i cylindrarna för å lösa upp ev olja som kan finnas där... är det bra??

Diesel är ju att betrakta som en lättflytande olja, så det funkar nog men ta inte i för mycket oavsett vad du häller i för då blir den svårstartad.

För mer info och kontakter om din bil kolla in på www.saabklubben.com


Reservdelar finns ganska gott om till gamla Saabar www.skandix.com

Ha så kul med din bil.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Jonas Magnusson skrev:
Diesel är ju att betrakta som en lättflytande olja, så det funkar nog men ta inte i för mycket oavsett vad du häller i för då blir den svårstartad.

För mer info och kontakter om din bil kolla in på www.saabklubben.com


Reservdelar finns ganska gott om till gamla Saabar www.skandix.com

Ha så kul med din bil.


vad är det för olja man ska ha i lådan? går det med olja till MCn?? motorolja altså. två takts olja utgår ja ifrån att det går med samma, Castrol TTS borde ju gå fint!!
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Beroende på hur länge den har stått så kan det vara aktuellt att tömma den gamla bensinen. Oftast har den stått och surnat till och har en massa skit o slagg i sig(från tank o dylikt). Övrigt så skulle jag nog rensat förgasare o munstycke också så att man slipper host i maskineriet. :tummenupp
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Josafan skrev:
Beroende på hur länge den har stått så kan det vara aktuellt att tömma den gamla bensinen. Oftast har den stått och surnat till och har en massa skit o slagg i sig(från tank o dylikt). Övrigt så skulle jag nog rensat förgasare o munstycke också så att man slipper host i maskineriet. :tummenupp


japp, det har ja tänkt att göra... ska springa ut om en stund... hur är det med oljan? nån som vet??
 

Jonas Magnusson

Skrotsamlare
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki
Fluxir skrev:
japp, det har ja tänkt att göra... ska springa ut om en stund... hur är det med oljan? nån som vet??
Jag vet inte rakt av vad det är för olja du ska ha i växellådan men utgå i från att det inte är samma sorts olja som du har i bensinen.

Kolla på Saab-klubbens hemsida på forumet där finns det säker någon som vet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top