Två tvåtaktare till priset av en.. rd500 och rd125. Värda 20kkr??

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
Var och provkörde en RD500 idag.. gubben som äger den har precis renoverat maskin med borrning, wiseco kolvar en massa lager osv osv.

Har haft en RGV250 som inte var särskilt driftsäker så jag är lite nojig när det gäller tvåtaktare.. nu har skoter funkat perfekt hela vintern så lite förtroende är återställt :rolleyes:

Till affären nudå, han har som sagt renoverat motorn enligt konstens alla regler. Lackat hela motorn snyggt och prydligt. Dessutom lackerade han ramen snyggt i alu liknande färg. Kåpor däremot har han inte gjort något åt och dom är det nån som "garagelackat" röda så dom ser lite halvtaskiga ut. En sån där magisk "box" ska enligt utsago var sönder då avgasspjället inte fungerar (servot rör sig när man slår på tändning men sen är det bara fullt öppet.) och tack vare den boxen så fungerar inte varvräknaren.

Han begär 20000kr för bägge. (125´an är den vattenkylda rd125´an)

Är det värt pengarna och mekandet för att få åka lite raritetstvåtakt?

Bägge är besiktade. Och en rd125 besiktad och schysst måste väl ändå vara värd 4-5000? Eller ska man leta rätt på en rd350 och ha en komplett samling? :rolleyes:

så vad säger ni är det bara att slå till?
nån som har nån aning om hur dyr en rd500 är att försäkra?

(tvåtaktshatare göre sig icke besvär :D )
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
seveneleven skrev:
2107031
nån som har nån aning om hur dyr en rd500 är att försäkra?

mellan 2:- och 36000:-... Nädå, men enda sättet att få veta vad den kostar i försäkring är att ringa till försäkringsbolagen och fråga.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
försäkringen är på 1400kr ungefär....

men

boxen för YPVS och varvräknare....

har dom nåt med varandra!!!
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Jag har haft en RD500 och vet av erfarenhet att de motorerna kräver omsorg och körning på rätt sätt. Så även om hojen är billig i inköp så kan det bli dyrt i längden. Köp inte en RD500 om du inte är förälskad i just den hojen och tvåtakt. Den kräver den sortens kärlek.

Förövrigt så är dessa hojar idag över 20 år gamla, har 16-tumshjul fram och 18-tum bak dvs knepigt med däck osv.
 

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
obruT skrev:
2107091 försäkringen är på 1400kr ungefär....

men

boxen för YPVS och varvräknare....

har dom nåt med varandra!!!

det är ju vad han säger. Jag vet faktiskt inte säkert.. nån som vet?
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Jag har haft min 500:a sedan 1990 och ville bara skriva under på vad Dea skriver:
"Köp inte en RD500 om du inte är förälskad i just den hojen och tvåtakt. Den kräver den sortens kärlek."
Detta stämmer till 100%, man behöver nog vara lite miljöskadad och beredd att lägga en hel del tid, engagemang och stålar på sådan hoj, men är man "tvåtaktstaliban" är det ett självklart köp.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
tthomas skrev:
2181189 Är den frisk i maskin, så är det värt pengarna. (finns kvitto på delar?)

Här har du min, jag vet vad det kostar!!

http://hem.passagen.se/thoksen/rd500.htm


/Thomas

Den såg riktigt fin ut den! Har själv "renoverat" en likadan jag köpte i kartonger av kronofogden, dock inte med det resultatet du har fått.
Vill minnas att jag fick en chock när jag fick Wisecokolvarna för det var bara råmaterial och jag fick göra alla portar själv :)

Topic: Som de andra sagt, vet du vad du ger dig in på så bara köp.
 

tthomas

Guest
Bikeboy500 skrev:
2181293 Jag har haft min 500:a sedan 1990 och ville bara skriva under på vad Dea skriver:
"Köp inte en RD500 om du inte är förälskad i just den hojen och tvåtakt. Den kräver den sortens kärlek."
Detta stämmer till 100%, man behöver nog vara lite miljöskadad och beredd att lägga en hel del tid, engagemang och stålar på sådan hoj, men är man "tvåtaktstaliban" är det ett självklart köp.


Lugn, jag har min kvar :tungan

/Thomas
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Håller med ett antal tidigare talare...är du inte tvåtaktsfreak med tålamod och ett bra repkonto så passa. RDn har sina begränsningar som brukshoj och går grejorna sönder så kostar kan det skjortan att renovera. Kompisens RG500 kostade 25 000 att renovera veven på.... :rofl
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
seveneleven skrev:
2107031Har haft en RGV250 som inte var särskilt driftsäker så jag är lite nojig när det gäller tvåtaktare.. nu har skoter funkat perfekt hela vintern så lite förtroende är återställt :rolleyes:

...

En sån där magisk "box" ska enligt utsago var sönder då avgasspjället inte fungerar (servot rör sig när man slår på tändning men sen är det bara fullt öppet.) och tack vare den boxen så fungerar inte varvräknaren.
Hur långt kör man en snöskoter på en vinter?

Är det elektronisk varvräknare på RD500?
Men det där problemet låter ju som att det är i "fel riktning". Alltså att styrningen för YPVS inte fungerar eftersom den inte får rätt singaler för vilket varvtal man har. Kanske bara en sladd som fått sig ett brott någonstans?

Mina enda kunskaper av YPVS och trilskandes boxar var på en DT125R -89. På den dog boxen för YPVS (totalt brännd inuti, kanske hade gått att laga om man haft tid och komponenter) och då fungerade inte YPVS alls. En ny box till den skulle då, för fem år sedan, kosta 3500kr.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Det har gått några år, en fungerande fin RD500 är väl omkring 65,000.-- idag 2014 :va. Idag ska min vara med på Kungsrallyt i Kungsbacka. Blir väl totalt kanske 10 mil idag. Soligt, blåsigt och lite kyligt! Men det ska bli kul visa upp hojen. 30 år gammal, renoverad. :tummenupp

IMG_2119.jpg
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Schysst jobbat.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Edit: Never mind...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top