Tvåfingers broms/kopplingshandtag på uppkörning?

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
Tjenare.

tänkte ta uppkörningen nu i juni och undrar om man får ha tvåfingers broms och kopplingshandtag? har FÖR mig att man itne får ha de men är lite osäker. har dock väldigt små händer så kan jju utan problem använda allafingrar, fast det är kanske inte godkänt ändå?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nix, hela handen säger körskolan, bara att vänja om.

Edit; Koppling skiter dom ju i, hela handen avser broms. Handlar ju om att du ska kunna trycka in körskolans svampiga bromsar hela vägen in till styret om så behövs utan att dina fingrar är ivägen och kläms och således bromsverkan försämras.
(Man kan tycka vad man vill om detta, men det är bara göra som de vill, för det blir ett jäkla liv om man åker runt och tvåfinger-bromsar, så gör man ju som man själv vill sen med kortet i handen på sin egen förhoppningsvis ikke svampiga frambroms)

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Ja gör det, känns dumt att chansa på en sån sak lärarna tycker är skitkul att påpeka exakt varje gång (kanske 1/100) ggr du glömmer att ta hela jävla fläskhanden för att sakta in lite på en 30 sträcka. :död

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Handlar ju om att du ska kunna trycka in körskolans svampiga bromsar hela vägen in till styret om så behövs utan att dina fingrar är ivägen och kläms och således bromsverkan försämras.

Ja fast TS frågade om bromsgrepp avsett för två fingrar D.V.S. man kan dra handtaget in till styret om så behövs utan att klämma de andra fingrarna.

Om detta är godkänt på uppkörning vet jag ej men det var det frågan gällde.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ja fast TS frågade om bromsgrepp avsett för två fingrar D.V.S. man kan dra handtaget in till styret om så behövs utan att klämma de andra fingrarna.

Om detta är godkänt på uppkörning vet jag ej men det var det frågan gällde.

Jag trodde jag var tydlig i mitt först inlägg, men OK vi tar det en gång till.
Man ska bromsa med hela handen, inte två fingrar. Han får således ha vilket bromsgrepp han vill, däran finns ingen regel. Sen hurvida han kan använda hela handen på ett tvåfingrarsgrepp eller inte är inte upptill mig att bedöma, men risken finns att han lägger två fingrar och blir kuggad då jag betvivlar att en hel hand får plats.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Men det finns ju inget som hindrar en från att använda hela handen även om man har ett s.k shorty-grepp. Känns ganska onödigt att köpa ett nytt handtag bara för detta. Har man problem med att få rum med fingrarna så kan man flytta huvubromscylindern närmre gasrullen. Bara flytta upp elkopplingen som sitter i vägen.

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Motorcyklar är helfordonsgodkända så dom kan mer eller mindre neka dig att köra på den om du gjort någon modifikation. Men vem som är så nitisk vet jag inte.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Var på SMC avrostning och fick bannor för att jag inte använde alla fingrar på bromshantaget:fakta
Nu har min BMW servobromsar så 3 fingrar räcker gott:tungan

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Finns det något officiellt reglemente för hur man ska/måste hantera motorcykeln, t.ex. att man måste bromsa med hela handen, men även alla andra saker?

Själv använder jag enbart två fingrar, och har också ställt frambromsen så att det finns och blir över innan handtaget tar i de andra fingrarna!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag har tvåfingergrepp och jag använde aldrig 4 fingrar när jag bromsar. På sin höjd la jag tre stycken på bromsgreppet. Varken nån lärare eller någon avuppkörningskillarna påpekade det någonsin.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
När jag tog kortet förra året så fick jag lära mig att dom har slutat bry sig om det i tullinge iaf. Körskolelärarna har bråkat massa med dom så dom har insett att det inte spelar någon roll om man bromsar med 2 fingrar eller fler om man har en modernare hoj.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Min första uppkörning underkändes eftersom jag bromsade med två fingrar. Kör givetvis likadant nu med, men gör inte samma dyra misstag som jag :)

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
har varit lite dåligt med svar från min sida, men har fått bekräftat från alla uppkörningslärare att man får köra med 2 fingershandtag OM dom är tillverkade såna. alltså inte avkapade tex. så då är det godkänt

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!