TV eller projektor?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Själv tillhör jag väl dom som tycker att ljudet är viktigare än bilden för upplevelsen. Många slarvar med den biten.

En budget-LCD med "allt i ett"-ljudsystem för 10 papp kan väl liknas vid en CB250N. Väntar man ut en fin projje på begagnatmarknaden istället och plockar ihop ett strömstarkare ljudpaket med bättre processor, och matchande högtalare, så har man snart en gixxer 1000 :)
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Jag har en proj till allt mitt tv-tittande,enda tråkiga är ljuskänsligheten,men annars helt oslagbart,för dem pengarna du pratar om finns bara ett alternativ,Infocus X1, en DLP proj med kanon bild,svart är verkligen svart.Jag hade en 50tkr sanyo som pajade och bytte till en x1 pga av taskig ekonomi men low and behold´,bättre bild på x1'an. Kostar ny idag ca 14-18tkr,beg ca 5-7. Klart prisvärd.Kolla på www.projectorcentral.com.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
berggren_martin skrev:
Själv tillhör jag väl dom som tycker att ljudet är viktigare än bilden för upplevelsen. Många slarvar med den biten.

En budget-LCD med "allt i ett"-ljudsystem för 10 papp kan väl liknas vid en CB250N. Väntar man ut en fin projje på begagnatmarknaden istället och plockar ihop ett strömstarkare ljudpaket med bättre processor, och matchande högtalare, så har man snart en gixxer 1000 :)

Ja, ljudet är självklart viktigt det med, skulle inte ens komma på tanken att köpa ngt ihpdskit för 10 000, strömstarkt och kontrollerat är nyckelord som faller bort på eltax prylar, för att inte tala om ljudkvalite!
Men nu är fallet sådant att jag inte har lust att lägga 25-30 lök på schysst hemmabioljud.
Mitt tvåkanalsljud rockar skiten ur det mesta i lågbudgetklasserna för 5.1.
Nej en del i taget till mig, för överkommliga summor är min melodi.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
thundrace skrev:
Jag har en proj till allt mitt tv-tittande,enda tråkiga är ljuskänsligheten,men annars helt oslagbart,för dem pengarna du pratar om finns bara ett alternativ,Infocus X1, en DLP proj med kanon bild,svart är verkligen svart.Jag hade en 50tkr sanyo som pajade och bytte till en x1 pga av taskig ekonomi men low and behold´,bättre bild på x1'an. Kostar ny idag ca 14-18tkr,beg ca 5-7. Klart prisvärd.Kolla på www.projectorcentral.com.

Med ljuskänsligheten antar jag att du menar fördragna gardiner om man ska se ngt dagtid?
//Tobbe
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
tobbeviking skrev:
Med ljuskänsligheten antar jag att du menar fördragna gardiner om man ska se ngt dagtid?
//Tobbe

Yup, eller mörkläggningsgardiner, beror på hur stark projektorn är (mäts i ansilumen)
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Som du säkert redan har förstått måste du priritera. Tittar du mest på fil - köp projektor, annars - köp tv.
Har du digitaltv eller tittar mycket på dvd bör du kanske sattsa på en 100Hz, fast då bör du nog gå upp en prisklass eller två.
För 8kkr skulle jag helt klart satsa på en 50Hz, den ger helt klart mycket bättre bild. Särskilt om du tittar på sport (där det är mycket rörelser). I det senast (tror jag) numret av "Ljud & Bild" testade dom tv apparater i din prisklass.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Skeebum skrev:
För 8kkr skulle jag helt klart satsa på en 50Hz, den ger helt klart mycket bättre bild. Särskilt om du tittar på sport (där det är mycket rörelser).
Detta är något man måste kolla upp för varje specifik modell tror jag. Ibland kan det sitta samma kretsar i billigare apparater som i de dyrare för progressiva interpoleringen mellan uppdateringarna.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nu har jag kollat på det mesta i hemsideväg jag hittat, läst lite om dylika apparater.
Kommit fram till att sony KV32FQ70 är ett hett alternativ, ngn som vet ngt om den tvn?
ska kolla på den imorgon efter jobbet, givetvis även andra märken och modeller men denna verkar hetast på "pappret" iaf..
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Sonyn jag nämnde innan var så bra som den såg ut på pappret, så bra att jag bar hem en, eller ja släpet tog den en bit :rolleyes:
Men nu har jag ngt vettigt att kolla film och lira tvspel på :tummenupp
//Tobbe
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top