TV eller TV?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
honkiie skrev:
jo men projje + tv då?

Edit: såg nu att det itne var aktuellt, men för de som har tänkt köpa tv för 20-25k så tycker jag man hellre köper en 28" vanlig eller 32" wide för tvtittande och projje för film.

Jo, men det ville hon som sagt inte ha. Jag kör med 32"-tv och projektor till film då jag tyckte det var bästa lösningen. Nu är jag däremot på gång att byta ut 32'an mot en plasma, men har inte bestämt mig för vilken prisklass än.
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
den där plasman ska tydligen va bra enligt nån test jag såg, är själv sugen på en sån.vad som helst är nog bättre än min sunkiga 28" från 80 talet iallafal
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
robbandalal skrev:
den där plasman ska tydligen va bra enligt nån test jag såg, är själv sugen på en sån.vad som helst är nog bättre än min sunkiga 28" från 80 talet iallafal
Faktum är att du har säkert bättre analog TV-bild på din 28-tummare än på en sån där plasma. Tyvärr.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
morlock skrev:
Faktum är att du har säkert bättre analog TV-bild på din 28-tummare än på en sån där plasma. Tyvärr.


Ni som har stenkoll. Hur mycket ska man pröjsa för en platt tv som har lika bra bild (inte hippfaktor eller nåt skit) som en bra vanlig 100 hz 32" för 6-8k?

Det känns ju som att man får enormt mycket mer när man köper en "vanlig" tv...

Dessutom tycker jag att det är jäkligt fult med en väggtv om inte resten av designen hänger med. Man lär ju ha en platt anläggning runtomkring isåfall!
Det är dock snyggt i sovrum och kök (toaletten?) eftersom det inte finns någon kringutrustning i såna rum.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
En sak jag har funderat på vi har i alla tider haft våra TV-apparater på låga benställningar och låga bänkar.

Hur kommer det sig att man nu ska ha tv:n högt upp ? Kommer hela våran generation att få problem med nacken för håll med om att det inte känns ergonomiskt att ha TV:n sådär på väggen.

Enda gången jag köper att man monterar TV:n högre är i tex sovrummet då man ligger ner.

Jag tror jag skulle tagit bakprojen, det där med dyra lampbyten vettifan har kompisar som har sånna men såvitt jag vet så har dom inte behövt byta nån lampa än iaf och dom har haft dom några år nu.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Twosaint skrev:
En sak jag har funderat på vi har i alla tider haft våra TV-apparater på låga benställningar och låga bänkar.

Hur kommer det sig att man nu ska ha tv:n högt upp ? Kommer hela våran generation att få problem med nacken för håll med om att det inte känns ergonomiskt att ha TV:n sådär på väggen.

Enda gången jag köper att man monterar TV:n högre är i tex sovrummet då man ligger ner.

Jag tror jag skulle tagit bakprojen, det där med dyra lampbyten vettifan har kompisar som har sånna men såvitt jag vet så har dom inte behövt byta nån lampa än iaf och dom har haft dom några år nu.

Du ska inte ha tv'n högt upp, det finns en formel för hur högt du ska ha bildskärmen placerad enligt THX-standard och den standarden är det man ska gå efter om man vill absolut bästa placering på tv/projektorns mittpunkt. Ska se om jag hittar de formlerna jag talar om...
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
HanneZ skrev:
Bakprojjen är värdelös. Måste sitta precis rakt framför om man ska se nåt.

Håller inte riktigt med där, jag sitter med en 43" samsung bakprojektions tv, och man ser då bra överallt i våran hörnsoffan, inga problem om man sitter på hörnen eller så, står man däremot ganska långt från sidan blir bilden nästa helt svart. Likadant om står mitt framför den och kollar ner på bilden. Men det krävs ganska mycket i sidleds innan man inte ser.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ett tips som alltid funkar: -Köp från kända märken. -Philips, sony mm
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Twosaint skrev:
En sak jag har funderat på vi har i alla tider haft våra TV-apparater på låga benställningar och låga bänkar.
.

I så fall är jag före min tid (första gången)
Jag har alltid haft som krav att man ska kunna se hela tv'n från liggande i soffan, även om man har en fruktskål eller en PET flaska på bordet.

Jag kommer alltid att ha mina tv-apparater på den höjden oavset om det är en vanlig bildrörs-tv, eller en plattmojäng.
Platt-tv av något slag kommer jag att köpa först när den har inbyggd digitalmottagare/surroundljud/HDTV.
Det känns liksom inte lönt att köpa det värsta i dag, eftersom så många standarder kommer att bytas nu...

Edit)
Jag såg i OnOff bladet idag att dom faktiskt säljer en platt tv med inbyggd digitalmottagare/kortläsare, vad som inte stod var om den hade någon analog tuner inbyggd, vilket IOFS inte är något problem om man inte har någon gammal kringutrustning som kopplas in med antennsladd (tex video eller tv-spel)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top