Tv sönder! Möjligt att få stålar från 2 Förs bolag?

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Nu är det så här att min tv gick sönder i förra veckan.
Har 2 st hemförsäkringar, hos IF och Folksam.

Pratade med Folksam och dom ordnade det så att jag har fått pengar för att köpa en likvärdig tv.
Eller snarare jag fick halva summan nu, halva sen när jag ringer in och ger dom mitt kvitto på köpet.

Men sen kom jag på att tänka att jag har ju en hemförsäkring hos IF också, går det att få utbetalt stålar därifrån och utnyttja den försäkringen också?

Enligt dom så ska jag få 55 procent av köpesumman av min gamla om jag utnyttjar dom, vilket är mer än vad jag fick från folksam.

Vad tror ni? vad säger lagen om detta?

Ska tilläggas att jag inte har skickat in kvittot på min gamla tv till folksam.
Bara gett dom kvittonummret.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du kan få ersättning från båda bolagen, däremot så har du inte rätt till högre ersättning än vad prylen är värd.
Så säg att din TV är värd 10.000, och IF betalar 5000, då behöver bara folksam betala 5000.

"Glömmer" du att berätta att du redan fått ersättning, eller om de inte upptäcker det och du får ut 10k från båda så begår du ett bedrägeri och kan torska på det.

Källa: Försäkringsavtalslagen , 6kap, 4 paragrafen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050104.htm

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Då du har betalat för två så bör du ju ha rätt till ersättning från bägge.

Men om det är rätt eller ej vete tusan.

Shootaz

Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ja man tycker ju att man borde ha rätt till pengar från båda.

Just det där med vad tvn är värd går ju att diskutera, med tanke på att folksam gett pengar för att köpa en likvärdig apparat.
Och hos if får jag 55% av nypriset vilket är högre än folksams belopp. (jävlar tv är en dålig investering!:) )

Kanske man bara ska ringa till if och höra hur dom ställer sig för jag vill verkligen inte begå nån form av bedrägeri, vill bara veta om det är genomförbart och hur man skulle gå tillväga smartast för att kunna få ut en extra slant innan man tar kontakt med dom.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja man tycker ju att man borde ha rätt till pengar från båda.

Just det där med vad tvn är värd går ju att diskutera, med tanke på att folksam gett pengar för att köpa en likvärdig apparat.
Och hos if får jag 55% av nypriset vilket är högre än folksams belopp. (jävlar tv är en dålig investering!:) )

Kanske man bara ska ringa till if och höra hur dom ställer sig för jag vill verkligen inte begå nån form av bedrägeri, vill bara veta om det är genomförbart och hur man skulle gå tillväga smartast för att kunna få ut en extra slant innan man tar kontakt med dom.

Du skall nog inte nämna att varan är försäkrad hos någon annan.

Shootaz

Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Betalade för hela året hos if, fick ett riktigt bra erbjudande från folksam av en försäljare.. handlade bara om 3 månader och inga stora pengar så jag lät if försäkringen vara kvar.
Se Peter1980´s inlägg.

Så då kan man fråga sig, varför har man två hemförsäkringar?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du skall nog inte nämna att varan är försäkrad hos någon annan.
Nope. Då kommer de att hänvisa till varandra i all oändlighet och han får aldrig ut några stålars. :tomten

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Just det där med vad tvn är värd går ju att diskutera

Och precis det är den enda egentliga anledningen till att ha 2 eller fler försäkringar för samma sak. Gäller både prylar och olycksfallsförsäkringar. T ex att olika bolag värderar föremål/skador olika jämfört med andra bolag.

Så om man råkar ut för en grej så kanske man får mer pengar från ett bolag, och en annan grej så får man mer pengar från ett annat.

Men man får inte ut dubbla ersättningen.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Har du flera olika försäkringar när du skadar dig får du ju ut ersättning av alla.
Kolla vad som gäller, men rent moraliskt tycker jag gott att har du två försäkringar så ska du kunna nyttja dem om inget annat anges i deras avtal.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Skulle dom komma på dig (tex samköra kvittonummer) finns det risk att du blir "bannad" av flera stora försäkringsbolag.

Har för mig att det var någon stackare här på sh som efterlyste en reservnyckel till ett skivbromslås eller likn för han hade tappat bort sin nyckel. Fb kom på honom och sen hade han problem att försäkra bil, hus mm.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
En försäkring på en sak, typ tv, kan du aldrig få ut dubbelt på...men en olycksfall, livförsäkring kan du få ut dubbelt på.. Fick jag höra av mitt förs.bolag.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Saxat från IF:s Hemförsäkrings Villkor 2012.

"Om du har andra försäkringar för samma skada måste
du tala om det."

Min gissning är att dom på sin höjd betalar sin halva men det är ju inte fy skam.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag undrar om inte bolagen kan samköra den här typen av ärende på något sätt. Tycker det verkar obotligt korkat att plocka ut ersättning från två hemförsäkringar på samma sak. Eftersom jag aldrig ens funderat i dessa termer har jag ingen aning vad lagstiftningen säger i fall som detta. Att försäkringsbolagen motsätter sig den här typen av beteende är jag rätt övertygad om.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag undrar om inte bolagen kan samköra den här typen av ärende på något sätt. Tycker det verkar obotligt korkat att plocka ut ersättning från två hemförsäkringar på samma sak. Eftersom jag aldrig ens funderat i dessa termer har jag ingen aning vad lagstiftningen säger i fall som detta. Att försäkringsbolagen motsätter sig den här typen av beteende är jag rätt övertygad om.

Dom har ett system för fordon iaf. osäker på hur det ser ut i andra fall.

Men det vore ju egentligen ok att få ut så det täcker självrisk från det andra bolaget.:va