TV6, gratiskanal?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare!
Har varit i en diskussion senaste dagarna gällande om TV6 är en gratiskanal eller inte.
Fakta är att en kompis i korridoren (studentboende) INTE får in den (bara ettan, tvåan och fyran) medan en annan får in samtliga fyra kanaler (och sedan någon dag tillbaka även lite andra kanaler för hon har fixat en box).
Så idag tog jag och testade att låna en antennkabel (vägrar köpa en om jag bara får in SVT1, SVT2 och TV4, inte värt dom fjuttiga 170 kr en sladd skulle kosta hehe).

Resultat? SVT1, SVT2, TV4 men ingen TV6... däremot var det hon-kontakter i både TV'n och vägguttaget, så kabeln vart tvungen att kopplas in i "R" istället för "TV" - kan det ha gjort någon skillnad tro?

OCH HUR FAN LIGGER DET TILL? VAD KRÄVS FÖR ATT FÅ TILLGÅNG TILL TV6 (gratis)!?!?!?

Tommy.exe

Guest
Har TV6 gratis på en gammal boxerbox utan kort på övervåningen. Men på min teliainternetbredbandtelefoni-historia är det betalkanal.

E* Ja du behöver alltså en box som inte är "låst".
Boxen som jag har 6:an gratis på har jag en likadadan av, den kan jag inte se några kanaler alls på då den troligen är "låst" till comhem.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tv6 ska vara gratis.
R på antennboxen står för radio. Förr i tiden när jag var ung så satt det så i alla lägenheter.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
GubbLasse: det jag misstänkte, men samtidigt, varför skulle SVT1, SVT2 och TV4 fungera i "R" men inte TV6? tror någon verkligen det skulle fungera fullt ut på "TV" men inte "R"?

Tommy.exe: vill inte vara jobbig, men du (eller någon annan) skulle inte kunna googla fram en bra källa på detta? Jag har googlat lite men hittar ingen säkerkälla eller ens ett enat svar någonstans, visa säger att det är gratis, andra betalar, vissa har boxer, andra inte... :vilse-i-pannkakan

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
GubbLasse: det jag misstänkte, men samtidigt, varför skulle SVT1, SVT2 och TV4 fungera i "R" men inte TV6? tror någon verkligen det skulle fungera fullt ut på "TV" men inte "R"?

Tommy.exe: vill inte vara jobbig, men du (eller någon annan) skulle inte kunna googla fram en bra källa på detta? Jag har googlat lite men hittar ingen säkerkälla eller ens ett enat svar någonstans, visa säger att det är gratis, andra betalar, vissa har boxer, andra inte... :vilse-i-pannkakan

Antagligen för att du skulle få in tv1 o tv2 med en ståltråd osså,,tror jag iaf

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Är antennuttaget anslutet till en centralantenn eller går det via Comhem eller någon liknande leverantör?

Din box kanske använder antennsladden som antenn och inte uttaget. Iaf här i stan brukar det vara lite svårare att få bra mottagning på TV6 än på SVT1, SVT2 och TV4.

TV6 ska vara gratis i det marksända digitala tv-nätet.
Edit: http://www.teracom.se/?page=2099
Man ska även ha SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och Axess TV gratis via det marksända nätet.

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
TV6 ÄR gratis

Köper du vilken box som helst på typ Maxi, Coop, Jula, whatever så får du:
SVT1, SVT2, TV4, OCH TV6
Även några andra kanaler hänger med, men dom kommer jag inte ihåg namnen på.
Har en Denver-box från Ullared i husvagnen. Där ser jag utan problem 1, 2, 4 & 6
2st andra boxar från netonnet hemma och jag har samma kanaler där.
TV6 ÄR gratis. Att sedan olika distrubitörer väljer att plocka bort den från sina baspaket är en helt annan sak. Kan ju vara så att i ex: en lägenhet som har avtal med comHem så funkar det inte att få TV6 gratis. Men det är ju en helt annan sak.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Tjena.
Har endast gratiskanalerna på tv:n som jag tar emot från hörbymasten, är det fler här som har tappat SVT kanalerna och bara har 4:an och 6:an ?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Fri-TV via Boxer:

Mvh,
Ingvar

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Fri-TV via Boxer:

Mvh,
Ingvar
En digital mottagare med signalförstärkare har jag till tv:n som fungerade lite halvdant i fredags just med SVT men klockrent med tv4 och 6.
Ska testa om dom har bytt plats på "bandet" och göra ny sökning, tack för svaret.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är det inte så att TV6 är gratis is marksänd tv (antenn) och icke HD, men betalkanal som HD i ett flertal kabeltv-nät?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Fri-TV via Boxer:

Mvh,
Ingvar
Läser just nu att under hösten 2021 kommer tv-kanaler i marknätet att byta till modernare MPEG4 från nuvarande MPEG2. Hög tid att öppna lädret och slanta upp för en nyare digitalbox, utgifter utgifter utgifter......

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
1 oktober 2021 blev tv 6 betal-tv kanal hos boxer. Mycket repriser såsom många andra kanaler också väljer att göra, vill man inte se en repris så gäller streaming.
Dom borde skämmas för att ta betalt för reklamen när dom visar gamla slitna filmer från 80-90 talet på bästa sändningstid.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dom fortsatte faktiskt sända TV6 även en bit in på lördagsförmiddagen. Men dom ska väl inrikta sig mer mot sport, så det gör inte så mycket att dom inte är gratis längre. Och ett grundkriterium för att få visas på TV6 var väl 5 eller under på IMDB... Fast jag kommer sakna Simpsons, fast det hade dom ju precis slutat med också :huvet

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jovist men vi betalar ju för tv6 genom licensen, nu när dom har tagit bort tv6 blir vi än en gång blåst av staten.
mindre kanaler mindre licens.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
jovist men vi betalar ju för tv6 genom licensen, nu när dom har tagit bort tv6 blir vi än en gång blåst av staten.

Åhå, så när vi hade EN kanal och betalade betydligt mer mätt i andel av inkomst…?

Eller kan det vara så att licenskostnaden var en konstruktion för att hålla public service utanför politiskt inflytande även ekonomiskt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nja, TV-licensen är ju faktiskt inte knutet till vare sig TV eller kanaler, det handlar om att du har en TV-mottagare. Jag blev tvungen att betala licens när jag köpte en VHS-spelare med TV-mottagare på den gamla goda tiden :huvet Att jag inte hade någon TV och inte kunde titta på något spelade ingen som helst roll, det var han som ringde från Radiotjänst väldigt tydlig med. Och på den tiden betalade man per hushåll, det ändrades ju för några år sedan till att bli en schablonskatt för alla, så att det blev dyrare för två vuxna i samma hushåll.

Raderad medlem 51742

Guest
TV6 har inget med TV-avgiften/skatten att göra. Det är en kommersiell kanal som ingår i samma koncern som bl.a. Viasat. Att de sänder i digitala marknätet beror inte på att de får någon skattefinansiering eller har något public service-uppdrag utan på att de på kommersiella grunder hyr in sig och betalar för att sända där.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...