Tvekar runt 5000 rpm, gammal Z750

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Som rubriken lyder så har jag en café:ad Kawa Z750 -81 luftboxen är borta vilket förmodligen orsakar mina problem.

När man accar järnet så börjar hojjen tveka å spotta som fan runt 5000-7000 kommer man förbi det området så tar sig accet igen ända förbi rödlinjen.

Skickade i lite större huvudmunstycken utan nån som helst effekt

Flottörnivåerna är kollade, ventilspelen justerade, kollade även att tändningen avancerar (dock är den redan fullt avancerad runt 4500-5000)

Filtern som jag använder är 2 st K&N dvs 2-1 filter.

Tänkte bråka lite med nålarna med 2 av skruvarna sitter orubbligt...

Hjälp! Nån som har något bra patentsvar?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
Tror det med, får väl försöka svarva nån form av hållare till sliderna så jag kan smälla på med en slagskruvmejsel...

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
Testade å tejpa lite lätt runt filtren för att skapa mer vakuum till fuggarna å det gjorde nytta hackar inte alls så mycket vid nämnda varvtal. Sen tejpade jag nog lite för seriöst vid andra testet då bågen blöddrade igen när den blev varm....å sen eldar den lite väl i ljuddämparen vid avslag :p

Ska nog plocka i orginalmunstyckena å linda av lite tejp, finns det någon vetenskaplig ide om hur mycket vakuum cv förgasare skall ha?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Testade å tejpa lite lätt runt filtren för att skapa mer vakuum till fuggarna å det gjorde nytta hackar inte alls så mycket vid nämnda varvtal. Sen tejpade jag nog lite för seriöst vid andra testet då bågen blöddrade igen när den blev varm....å sen eldar den lite väl i ljuddämparen vid avslag :p

Ska nog plocka i orginalmunstyckena å linda av lite tejp, finns det någon vetenskaplig ide om hur mycket vakuum cv förgasare skall ha?

Inte exakt vad du bad om, men jag hittade en liten lathund gällande bestyckning av CV-förgasare som jag postat tidigare i någon tråd. Vet fortfarande inte hur korrekt den är, men den kanske kan vara bra som utgångspunkt.

"Here is a simple set of jetting guidelines that have worked for me. For those considering jet changes, this might help select a starting point.

1 jet size for custom 4 into 2 exhaust

2 jet sizes for 4 into 1 exhaust

1 jet size for K&N filter (single inside airbox)

1 jet size for drilling out the bottom of the airbox

3 jet sizes for individual filters

2 jet sizes for no muffler (open header)

1 pilot jet size for every 3 main jet size increase

Add up all the jet size increases and subtract one. (Remember they go in steps of 2.5 for each jet size)

Under a mismatch condition, like individual filters and stock exhaust or 4 into 1 header with stock filter and air box, subtract an additional 1 jet size.

Check plug color often, sync carbs after each jet change, make sure the floats are set correctly, and seriously consider purchasing a Colour Tune. (See "Colortuning Carburetors" in the Maintenance Section).

Make sure your carbs are in perfect working order before making jet changes.

Example from my '79 XS1100 F:
Stock main jets: 137.5

Stock pilot jets: 42.5

2 sizes for 4:1 exhaust (Jardine)

1 size for single K&N

1 size for drilled air box

4 (main sizes) - 1 = 3 or 137.5 + (2.5 * 3) = 145.0
1 (pilot jet size) or 42.5 + (2.5 * 1) = 45.0 "

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
Låter lite väl förenklat, jag testade med större munstycke = 0 effekt kanske tom sämre på toppen.
Lyfta nålen borde ge bättre effekt på övre mellanregistret, men nålskruvarna satt ju så inni helvete.

Jag tror egentligen på att en cv-fugge behöver ett kontrollerat vakuum alternativt ett längre insugsrör typ 6-7 cm mot 1,5 som det blir med K&N filtren

Håller på funderar vad som blir enklast (förutom att hitta en orginal luftbox)

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
Nästa test blev å tillverka små rörstumpar i polyetenplast vilka fick agera insugstrattar längden blev 4-5 cm. Efter detta så har mellanregistret hämtat sig betydligt lite svacka finns där ännu tror jag.
Tyvärr så satte något munstycke igen under provturen så den gick på bara tre hem :p Ur med skiten igen, ska ta å byta tillbaka till org huvudmunstycken samtidigt.

Att motorn går bättre gjorde mig dock uppmärksam på att den känns lite vobblig vid högre hastigheter...

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...