Tvingad att ta semester på redan lediga dagar!

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Min lilla syster jobbar som optikerassistent och för några veckor sedan så ville hon ta semester för att vara lite ledig. Hon valde en vecka när hon var schemalagd fyra dagar för att endast göra av med fyra semesterdagar. Problemet som hon nu har är att hennes chef påstår att hon måsta ta ut sju semesterdagar. Det chefen påstår är alltså att hon måste även ta semesterdagar för de dagar som hon egentligen var ledig. Kan det stämma att det ska vara så? Jag tycker att det låter helt absurt. Kan tillägga att det är handels kollektiv avtal som gäller men förövrigt så är inte butiken hon jobbar för ansluten till dem.

Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Philip.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Låter ju helt absurt.
Nä helt ute och cyklar den göken.
Fast handels är ju an mer rövknullade än Metall så det skulle inte förvåna mig.
Men tvivlar starkt på detta.
Spelar ingen roll samma lagar som gäller även om de inte är anslutna

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Tvingad att ta semester på reden lediga dagar!

Låter helt galet, hennes chef menar då om man skulle köra en weekend och åka tors-sön någonstans så försvinner lör och söndag som semester dagar :s är ju förståeligt om man är schemalagd då men inte annars.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Hittade detta på handels sida

Fråga: Jag tänkte ta ledigt över weekenden, torsdag till söndag. Jag skulle jobbat fredag och söndag. Hur många semesterdagar måste jag använda?
Svar: Två. Om semestern är kortare än fem dagar räknas söndag som semesterdag.
Om semestern är fem dagar och längre räknas däremot inte lördag, söndag, helgdag, påskafton, pingstafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton som semesterdagar.
Om din semester är mellan 5 och 18 dagar ska den inledas eller avslutas med ledig lördag och söndag.
19 dagar och mer ska semestern både inledas och avslutas med ledig lördag och söndag.

så foliehatt på för den chefen

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
7 semesterdagar lär hon ju inte behöva ta med tanke på att en normal arbetsvecka är 5 dagar.

Vi har haft många sådana här diskussioner på mitt jobb.
Jobbar som väktare och har därför ett schema som innebär 7 arbetsdagar på 2 veckor. Där blir det alltid frågetecken när man vill ta ledig eftersom vi inte kan räkna 1 semesterdag=1 arbetspass.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jobbar man t.ex som väktare där man har en "normal" lön på färre antal arbetade dagar, ofta med bättre betalt pga olika tillägg och/eller längre pass så finns i princip 2 alternativ för semestern:

1. Man har färre antal dagar att "ta ut". Utgår ifrån att man jobbar heltid, men t.ex 12-timmarspass. Då är det bara en definitionsfråga om man har färre dagar eller om man får ta ut 1,5 dag när man är ledig - same same.

2. Man har fortfarande 25 dagar semester, men varje dag ger betydligt sämre betalt. Då har man alltså möjligheten att ta ut fler dagar än de man egentligen är ledig för att kompesensera den lägre semesterersättningen så att man får "normal" semesterlön.

Semesterersättningen är normalt drygt 12% av inarbetad lön och har i sig inget med dagar att göra. Så frågan är ju hur hon vill ha betalt. Är man timanställd får man alltså sin grundlön * 1,12 varje månad, och bränner på så sätt sin semester direkt istället.

Inga konstigheter.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jobbar man t.ex som väktare där man har en "normal" lön på färre antal arbetade dagar, ofta med bättre betalt pga olika tillägg och/eller längre pass så finns i princip 2 alternativ för semestern:

1. Man har färre antal dagar att "ta ut". Utgår ifrån att man jobbar heltid, men t.ex 12-timmarspass. Då är det bara en definitionsfråga om man har färre dagar eller om man får ta ut 1,5 dag när man är ledig - same same.

2. Man har fortfarande 25 dagar semester, men varje dag ger betydligt sämre betalt. Då har man alltså möjligheten att ta ut fler dagar än de man egentligen är ledig för att kompesensera den lägre semesterersättningen så att man får "normal" semesterlön.

Semesterersättningen är normalt drygt 12% av inarbetad lön och har i sig inget med dagar att göra. Så frågan är ju hur hon vill ha betalt. Är man timanställd får man alltså sin grundlön * 1,12 varje månad, och bränner på så sätt sin semester direkt istället.

Inga konstigheter.

Ja jag har ingen aning om hur dom räknade. På sommarledigheten skrev dom helt enkelt bara in 5 semesterdagar varje vecka dom veckor man var ledig.
Men förmodligen hade lönekontoret någon smart uträkning på hur man skulle göra vid ledighet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja jag har ingen aning om hur dom räknade. På sommarledigheten skrev dom helt enkelt bara in 5 semesterdagar varje vecka dom veckor man var ledig.
Men förmodligen hade lönekontoret någon smart uträkning på hur man skulle göra vid ledighet.

"Ett" sätt att göra det är ju att ta 12% som vanligt (så är det för alla), sen regga antalet semesterdagar du har oavsett om det är arbetsdagar eller inte - för att du ska få rätt betalt.

Det blir ju rörigt hur man än gör när folk jobbar udda tider, udda dagar och har varierande löner. Jobbar du bara 14 dagar per månad, men har 25 dagar semester, så MÅSTE man "ta" semesterdagar även för lediga dagar om du vill få ut en normal lön när du är ledig. och 25 dagar är reglerat i lag, så det går inte att ändra.

När jag jobbade så kunde vi däremot välja om vi ville ta ut semester för i övrigt lediga dagar eller inte.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hon valde en vecka när hon var schemalagd fyra dagar för att endast göra av med fyra semesterdagar

Förstår inte problemet? :va

Hon skulle jobbat 4 dagar.
Hon söker ledigt för 4 dagar.
Hon får ta ut semesterdagar för 4 dagar.

De dagar hon redan är 'ledig' på har ju
äGGsaCkt ingenting med saken att göra.

Alternativt, såsom arbetsgivaren verkar tycka, skall man ta ut semesterdagar
för alla lördagar, söndagar och röddagar i hela jeffla allemennackan? :va

:hej

/e

(Som typ aldrig varit anställd. :rolleyes:)

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tvingad att ta semester på reden lediga dagar!

Ja det var det jag tyckte oxå. Har efter lite efterforskning kommit fram till att jag ska ta kontakt med en juristfirma som sysslar med arbetsrätt. Blir duktigt irriterad när jag får hör sånt här, min lillasyster ville inte bråka med chefen för att hon var osäker på vad som är rätt. Men jag ska fan bråka åt henne!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år