Tvingad att ta semester på redan lediga dagar!

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Min lilla syster jobbar som optikerassistent och för några veckor sedan så ville hon ta semester för att vara lite ledig. Hon valde en vecka när hon var schemalagd fyra dagar för att endast göra av med fyra semesterdagar. Problemet som hon nu har är att hennes chef påstår att hon måsta ta ut sju semesterdagar. Det chefen påstår är alltså att hon måste även ta semesterdagar för de dagar som hon egentligen var ledig. Kan det stämma att det ska vara så? Jag tycker att det låter helt absurt. Kan tillägga att det är handels kollektiv avtal som gäller men förövrigt så är inte butiken hon jobbar för ansluten till dem.

Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Philip.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Låter ju helt absurt.
Nä helt ute och cyklar den göken.
Fast handels är ju an mer rövknullade än Metall så det skulle inte förvåna mig.
Men tvivlar starkt på detta.
Spelar ingen roll samma lagar som gäller även om de inte är anslutna

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Tvingad att ta semester på reden lediga dagar!

Låter helt galet, hennes chef menar då om man skulle köra en weekend och åka tors-sön någonstans så försvinner lör och söndag som semester dagar :s är ju förståeligt om man är schemalagd då men inte annars.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Hittade detta på handels sida

Fråga: Jag tänkte ta ledigt över weekenden, torsdag till söndag. Jag skulle jobbat fredag och söndag. Hur många semesterdagar måste jag använda?
Svar: Två. Om semestern är kortare än fem dagar räknas söndag som semesterdag.
Om semestern är fem dagar och längre räknas däremot inte lördag, söndag, helgdag, påskafton, pingstafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton som semesterdagar.