Tvist efter påkörningsskada

Diino

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Gixxer 750 -00
Tja alla glada, min första tråd här på forumet så var lite snälla ;), tänkte höra ifall någon här har bra minne.

Ta er gärna tiden att läsa igenom detta, är det någon som kan hjälpa mig så är jag väldigt tacksam:

27e april i år blev jag påkörd i Hjulstakorset vid ca 07:30.
Kom från Vällingby hållet och var på väg till E4an via Akallalänken. Väl framme vid rödljusen väntar jag på grönt och känner att jag har en fet lastbil med släp flåsande mig i röven(fattar inte varför han stannade så nära) men iaf, det blir grönt och lastbilen försöker hinna före mig och mosar självklart bakkåpan.(hade köpt hojen dagen innan):mad:

När vi stannar och snackar efteråt verkar det lugnt och rätt uppenbart att det var hans fel, ingen hade skadepapper på sig men fick alla uppgifter iaf och skickar självklart in allt det första jag gör när jag kommer hem tillsammans med bilder och hela konkarrongen.

En månad går och jag vill ha en ny kåpa. Snackade med MC Bolaget i Järfälla som försökte hjälpa till att få in hojen på motpartens försäkring. Även jag ringde dem efter jag tröttnat på att vänta, varpå dem säger "allt är redan godkänt, och vi har redan skickat mail till verkstaden, så du kan åka och lämna in hojen". Klockrent tänker jag och fixar allt och är glad och nöjd.

En månad till går så får jag ett brev hem från motpartens f-bolag där det står "Pga att vi bara fått in vår kunds skadeanmälan beslutar vi att vår part INTE är vållande till olyckan och kommer INTE betala för skadorna). Här blir jag lite tokig!

Ringde mitt f-bolag och bad dem undersöka. Fick sen höra att han hade provat skicka igen. Väntar ett par dagar.. ingenting.. Ringer motpartens bolag och de har fortfarande inte fått in några papper!! Andas..
Skickar in allt själv till motparten och ringer sen för att kolla ifall det kommit in.. Nuuu har det kommit in, men.. Då ber han mig skriva en UTFÖRLIG beskrivning av vad som hände enligt mig, eftersom motparten säger att jag körde in framför honom och han "såg inte mig" när han skulle börja köra.

Hoppas ni fortfarande är kvar..

SÅ. Nu är min fråga, kan det möjligtvis vara någon här på forumet som var där den 27/4 kl 07:30 som kan ha sett detta?
Jag vet att jag är väldigt sent ute men jag trodde att allt redan var löst, hade gärna haft vittnen men lite svårt att stoppa trafiken och fråga vid den tiden på dygnet. Om någon har tips på vad jag kan göra så får ni gärna bidra med det också, all hjälp är välkommen.
(det är min första olycka i trafik)

Hojen jag kör är en gul/svart Gixxer 00a.
Lastbilen var vit med texten Sch***er på släpet.

Har jag glömt något är det bara att fråga. Tack i förväg!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad har du för typ av försäkring?

Från några vanliga f-bolag:

Halvförsäkring: – Advokat- och rättegångskostnader vid tvister, upp till 200 000 kronor.

Halvförsäkring: Ägaren, eller den som kör, kan få betalt för advokat- och rättegångskostnader vid tvister, till exempel vid trafikskada, köp, försäljning eller reparation. Försäkringen kan också hjälpa dig om du misstänks för vissa trafikbrott.

Ersättningen är högst 200 000 kronor.

Halvförsäkring: Försäkringen ersätter advokatkostnader vid tvist som kan uppstå vid kollision, köp, reparation eller försäljning av din motorcykel. Om du förlorar tvisten ersätter försäkringen även motpartens kostnader. Tvisten ska kunna prövas av allmän domstol. Högsta ersättning är 3 prisbasbelopp.

Försäkringen ersätter inte

Småmål, det vill säga tvister som rör
belopp under ett halvt prisbasbelopp.

Tvist vid upplösning av äktenskap eller
partner- och samboförhållande.

Grupptalan.

Om din version stämmer - Give 'em Hell! :tummenupp

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Spelar väl egentligen ingen roll om du "trängt" dig in framför honom?
Han ska väl ha uppsikt framåt när han kör. Och oavsett hur fan kan man missa en hoj framför sig, även om du ställer röven dikt an mot hans front så måste han ju se dig, om han inte blundar.

Har han erkänt att han kört in i dig? Isåfall är det ju klart oavsett hur du kom framför honom.

/K

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Det är den som kräver skadestånd(i det här fallet du) som har bevisbördan. Dvs du måste bevisa att motparten är vållande för att kunna få ersättning från dennes trafikförsäkring. Om ord står mot ord kan det bli svårt att bevisa något.

Rättsskydd ingår som sagt i en halvförsäkring men självrisk gäller säkerligen. Och även om man engagerar ett juridiskt ombud i det hela kvarstår ju bevisbördan för den som kräver skadestånd. Och om ord fortfarande står mot ord står man då där med en självrisk att betala också.

Jag skulle rekommendera att kräva en omprövning av deras vållandebedömning. Om de vidhåller sin bedömning kan det nog bli svårt att få någon ersättning.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Spelar väl egentligen ingen roll om du "trängt" dig in framför honom?
Han ska väl ha uppsikt framåt när han kör. Och oavsett hur fan kan man missa en hoj framför sig, även om du ställer röven dikt an mot hans front så måste han ju se dig, om han inte blundar.

Har han erkänt att han kört in i dig? Isåfall är det ju klart oavsett hur du kom framför honom.

/K

Du har aldrig åka lastbil hör man direkt. Är helt omöjligt att se en hoj eller bil som ligger precis framför en i lastbil, förstår inte hur folk (personbilar) vågar smyga om och tränga sig in före lastbilar.

Ser det varje dag nästan, nån smyger in i luckan framför en lastbil, chaffisen tänker vartfan tog dendär bilen vägen? och får släppa av på gasen för att skapa en lucka, ahh, där va den!, sen whiss, kommer en ny och ska sno "luckan"

Missar man att en bil åker in framför kan jag garantera att chaffören inte har nån aning om att den är där.

I dethär fallet när TS hade stannat innan dock, så hade antagligen chaffisen glömt att han ställde sig strax bakom en mc när det sen blev grönt igen.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du har aldrig åka lastbil hör man direkt. Är helt omöjligt att se en hoj eller bil som ligger precis framför en i lastbil, förstår inte hur folk (personbilar) vågar smyga om och tränga sig in före lastbilar.

Ser det varje dag nästan, nån smyger in i luckan framför en lastbil, chaffisen tänker vartfan tog dendär bilen vägen? och får släppa av på gasen för att skapa en lucka, ahh, där va den!, sen whiss, kommer en ny och ska sno "luckan"

Missar man att en bil åker in framför kan jag garantera att chaffören inte har nån aning om att den är där.

I dethär fallet när TS hade stannat innan dock, så hade antagligen chaffisen glömt att han ställde sig strax bakom en mc när det sen blev grönt igen.
Det där är lite överdrivet, man ska fan i mig ligga med bakluckan mot, inte een halvmeter ifrån, om man ska kunnam issa att det ligger en bil framför lastbilen.

Om nu han som körde lastbilen inte visste att han hade nån framför sig. Varför stannade han inte vid stopplinjen?
Som jag förstod det så körde han på dig när det blev grönt och inte när han skulle stanna för rött ljus?

Han glömde bort att du stod där och körde på dig. Han har ansvaret att se till så ingen framförvarande utsätts för fara när han kör iväg.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Det är lite i sånna här situationer ett vittne hade löst hela problemet. Klart motparten i 9/10 fall drar en rövare och hoppas på att få slippa skuld - Schenker har flest antal rövhål per lastbil.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Yrkesförare

Lider med dig, du är i yrkesförarträsket. De blånekar och ljuger så mycket som det går. Blev påbackad en gång för många år sedan av en lastbil. han erkände allt på plats men till försäkringsbolaget hade jag helt plötsligt kört in i honom (på en 30-väg...). Jag ringde och skällde ut chefen på firman som dels hånskrattade mig och dels gav något kryptiskt hot i form av att det hade varit lätt att köra över en MC...

Har du inga vitnen är det bara att tjata och hoppas på det bästa.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Arla's chaufförer får inte ens ha med sig skadepapper i bilarna bara för att i fall det händer något skall de fyllas i efteråt.
Detta enligt den chauffören som polerade min bil utanför ICA Maxi i Jönköping.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
ni tog möjligtvis inga bilder med tex. mobilkamera från olykstillfället?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det där är lite överdrivet, man ska fan i mig ligga med bakluckan mot, inte een halvmeter ifrån, om man ska kunnam issa att det ligger en bil framför lastbilen.

Om nu han som körde lastbilen inte visste att han hade nån framför sig. Varför stannade han inte vid stopplinjen?
Som jag förstod det så körde han på dig när det blev grönt och inte när han skulle stanna för rött ljus?

Han glömde bort att du stod där och körde på dig. Han har ansvaret att se till så ingen framförvarande utsätts för fara när han kör iväg.

Precis som jag skrev då?

Är det en lucka på 1 meter mellan 2 bilar kan du ge dig fan på att en bil på 3meter knör sig in, att lämna en halvmeter lucka till en lastbil är sällsynt. Kanske annorlunda i ösund ;)

Diino

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Gixxer 750 -00

Ja precis, väntade på grönt ljus och blev påkörd när det slog om. Angående stopplinjen så var det 2 bilar framför mig när jag kom till platsen. När lastbilen kom inrullande så kollade jag ändå bakåt för han stod så inihelvete nära och fick faktiskt ögonkontakt med chaffisen :huvet

2mhk skrev:
ni tog möjligtvis inga bilder med tex. mobilkamera från olykstillfället?
nej vi gjorde tyvärr inte det, tänkte inte ens på det då.:död var så jävla förbannad så ville bara hem och ringa f-bolaget.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om du stod stilla när han körde på dig borde det ju betyda att han har gjort fel. Svårt att backa på en lastbil med en motorcykel...
Det kan ju vilken efterbliven idiot som helst räkna ut. Spelar ingen roll om du nyss gjort en omkörning när du blev påkörd när ljuset slog om.

Stå på dig!

Hobbelito

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
nada

Nu vet jag inte vad det är för lastbilar du har åkt, men jag har kört lastbil i många år och det är i princip omöjligt att missa att nån ligger framför en när man kör. Däremot håller jag med om att det finns många idioter som snor lilla luckan man har framför sig så man får släppa av.

Diino

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Gixxer 750 -00
Om du stod stilla när han körde på dig borde det ju betyda att han har gjort fel. Svårt att backa på en lastbil med en motorcykel...
Det kan ju vilken efterbliven idiot som helst räkna ut. Spelar ingen roll om du nyss gjort en omkörning när du blev påkörd när ljuset slog om.

Stå på dig!

Det är precis det jag försöker få dem att förstå! :fatta!

Det ska jag göra också! Jag kommer inte ge mig i första taget! :machinegu

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Däremot håller jag med om att det finns många idioter som snor lilla luckan man har framför sig så man får släppa av.

"Idioter som snor lilla luckan"? Hur menar du att man ska göra då? Vänta på en raka som är så lång att man kan köra om alla världens lastbilar på en gång? Nej du, det hade varit betydligt bättre om ni lämnat lite mer plats än en billängd, så man hade sluppit trycka sig in. Tror du man kommer fram mycket snabbare för att man ligger fem meter närmare framförvarande fordon?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...