Jag och en polare har kollat en hel del i tidningar och på nätet för att få en uppfattning om vilken (vilka) hojar som skulle funka som förstahoj. Det går naturligtvis inte att säga eftersom det beror på så många olika saker. Främst är väl att vissa hojar (med många R i namnet) straffar oss nybörjare när vi klantar till det. Detta är ju dock ett ganska uttjatat ämne men som newbie så kan man inte höra nog av vad som ska föredras för oss. Vi anser oss iaf kunna köra med insidan huvet, då vi inte (svårt att säga dock) kommer att använda cyklarna till att pressa skiten ur dom, snarare mer till att njuta av friheten på två hjul. Men det känns som att det ÄR sporhoj som det lutar åt och att det helst inte ska vara en motorcykel där allt är byggt för att likna rejsing så mycket som möjligt (r6, gsxr600 osv) då det kanske skulle få en till fula tankar med allt hetsande till varvande hit och dit.
Så vi har iaf fastnat för v-twin:ar. De verkar ju ha en trevlig motorgång (förhoppningsvis nåt som inte lurar en att gasa mer) till exempel. En vanlig 600 rekommenderas ju av många men de vill ju som sagt gärna bli varvade rätt rejält så vi tror och hoppas att en v-twin som drar mer från botten skulle passa bättre (förhoppningsvis mindre gasande). När man dessutom tittar på hk/kilo så är ju nästan 600 kubikare elakare än vad twinar är. Fast å andra sidan så har det talats om att en twin straffar misstag hårdare än vad en fyra skulle göra, t ex bakhjulslås vid klantiga nedväxlingar, sladd vid oförsiktig gashand osv.
Man har ju sett och framför allt hört bekantas twinar och de verkar ju bara så goa viket skapar ett visst habegär. De som verkar mest aktuella är då TL1000 och VTR1000 (kom gärna med förslag på andra twinnar) eftersom de är ganska billiga att köpa begagnade (särskilt TL1000). Men vi har iaf några frågor till er som kört dessa hojar:
1: Skulle ni rekommendera en TL/VTR1000 till en nybörjare?
2: Ifall ni tror att det skulle funka, vilken rekommenderar ni i så fall av TLS eller TLR? För Hondorna så är det nog f:en som gäller oavsett. SP1 är ju rätt så mycket dyrare och rejsigare. I tidningar och artiklar har det klagats på att TLS är "lynnig" (smeknamn som widowmaker har bla dykt upp). Saker som nämns är bla orolig motorgång vid lägre varvtal och framför allt att rotationsdämparen kan göra den nervös. Men är det saker som kanske gäller när man pressar den (som journalister antagligen gör). Hur är den vid "vanlig" körning?
3: Vad ska man tänka på när och om man köper en TL/VTR? Vilka årsmodeller är bäst osv? Vet att TLS hade barnsjukdomar när den först kom ut 97 och att VTR:en hade en liten tank i förhållande till förbrukning.
4: När en hoj är inom försäkringsklass 7, innebär det att alla hojar vid samma ålder kommer att behandlas likadant vid försäkring? Känns ju lustigt om en GSXR1000 kostar lika mycket att försäkra som en VTRf vid samma årsmodell.
5: Om ni absolut inte rekommenderar en 1-liters v-twin som förstahoj, vad rekommenderar ni då?
Tack på förhand...
Så vi har iaf fastnat för v-twin:ar. De verkar ju ha en trevlig motorgång (förhoppningsvis nåt som inte lurar en att gasa mer) till exempel. En vanlig 600 rekommenderas ju av många men de vill ju som sagt gärna bli varvade rätt rejält så vi tror och hoppas att en v-twin som drar mer från botten skulle passa bättre (förhoppningsvis mindre gasande). När man dessutom tittar på hk/kilo så är ju nästan 600 kubikare elakare än vad twinar är. Fast å andra sidan så har det talats om att en twin straffar misstag hårdare än vad en fyra skulle göra, t ex bakhjulslås vid klantiga nedväxlingar, sladd vid oförsiktig gashand osv.
Man har ju sett och framför allt hört bekantas twinar och de verkar ju bara så goa viket skapar ett visst habegär. De som verkar mest aktuella är då TL1000 och VTR1000 (kom gärna med förslag på andra twinnar) eftersom de är ganska billiga att köpa begagnade (särskilt TL1000). Men vi har iaf några frågor till er som kört dessa hojar:
1: Skulle ni rekommendera en TL/VTR1000 till en nybörjare?
2: Ifall ni tror att det skulle funka, vilken rekommenderar ni i så fall av TLS eller TLR? För Hondorna så är det nog f:en som gäller oavsett. SP1 är ju rätt så mycket dyrare och rejsigare. I tidningar och artiklar har det klagats på att TLS är "lynnig" (smeknamn som widowmaker har bla dykt upp). Saker som nämns är bla orolig motorgång vid lägre varvtal och framför allt att rotationsdämparen kan göra den nervös. Men är det saker som kanske gäller när man pressar den (som journalister antagligen gör). Hur är den vid "vanlig" körning?
3: Vad ska man tänka på när och om man köper en TL/VTR? Vilka årsmodeller är bäst osv? Vet att TLS hade barnsjukdomar när den först kom ut 97 och att VTR:en hade en liten tank i förhållande till förbrukning.
4: När en hoj är inom försäkringsklass 7, innebär det att alla hojar vid samma ålder kommer att behandlas likadant vid försäkring? Känns ju lustigt om en GSXR1000 kostar lika mycket att försäkra som en VTRf vid samma årsmodell.
5: Om ni absolut inte rekommenderar en 1-liters v-twin som förstahoj, vad rekommenderar ni då?
Tack på förhand...