Twin eller ?

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
Jag och en polare har kollat en hel del i tidningar och på nätet för att få en uppfattning om vilken (vilka) hojar som skulle funka som förstahoj. Det går naturligtvis inte att säga eftersom det beror på så många olika saker. Främst är väl att vissa hojar (med många R i namnet) straffar oss nybörjare när vi klantar till det. Detta är ju dock ett ganska uttjatat ämne men som newbie så kan man inte höra nog av vad som ska föredras för oss. Vi anser oss iaf kunna köra med insidan huvet, då vi inte (svårt att säga dock) kommer att använda cyklarna till att pressa skiten ur dom, snarare mer till att njuta av friheten på två hjul. Men det känns som att det ÄR sporhoj som det lutar åt och att det helst inte ska vara en motorcykel där allt är byggt för att likna rejsing så mycket som möjligt (r6, gsxr600 osv) då det kanske skulle få en till fula tankar med allt hetsande till varvande hit och dit. :rolleyes:

Så vi har iaf fastnat för v-twin:ar. De verkar ju ha en trevlig motorgång (förhoppningsvis nåt som inte lurar en att gasa mer) till exempel. En vanlig 600 rekommenderas ju av många men de vill ju som sagt gärna bli varvade rätt rejält så vi tror och hoppas att en v-twin som drar mer från botten skulle passa bättre (förhoppningsvis mindre gasande). När man dessutom tittar på hk/kilo så är ju nästan 600 kubikare elakare än vad twinar är. Fast å andra sidan så har det talats om att en twin straffar misstag hårdare än vad en fyra skulle göra, t ex bakhjulslås vid klantiga nedväxlingar, sladd vid oförsiktig gashand osv.

Man har ju sett och framför allt hört bekantas twinar och de verkar ju bara så goa viket skapar ett visst habegär. De som verkar mest aktuella är då TL1000 och VTR1000 (kom gärna med förslag på andra twinnar) eftersom de är ganska billiga att köpa begagnade (särskilt TL1000). Men vi har iaf några frågor till er som kört dessa hojar:

1: Skulle ni rekommendera en TL/VTR1000 till en nybörjare?

2: Ifall ni tror att det skulle funka, vilken rekommenderar ni i så fall av TLS eller TLR? För Hondorna så är det nog f:en som gäller oavsett. SP1 är ju rätt så mycket dyrare och rejsigare. I tidningar och artiklar har det klagats på att TLS är "lynnig" (smeknamn som widowmaker har bla dykt upp). Saker som nämns är bla orolig motorgång vid lägre varvtal och framför allt att rotationsdämparen kan göra den nervös. Men är det saker som kanske gäller när man pressar den (som journalister antagligen gör). Hur är den vid "vanlig" körning?

3: Vad ska man tänka på när och om man köper en TL/VTR? Vilka årsmodeller är bäst osv? Vet att TLS hade barnsjukdomar när den först kom ut 97 och att VTR:en hade en liten tank i förhållande till förbrukning.

4: När en hoj är inom försäkringsklass 7, innebär det att alla hojar vid samma ålder kommer att behandlas likadant vid försäkring? Känns ju lustigt om en GSXR1000 kostar lika mycket att försäkra som en VTRf vid samma årsmodell.

5: Om ni absolut inte rekommenderar en 1-liters v-twin som förstahoj, vad rekommenderar ni då?

Tack på förhand...
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
Aaaa, det stämmer. :cool:
Men tyvärr så har jag bara kort för lätt mc än så länge och polaren har inget kort alls, så vi kan inte göra så mycket annat än att läsa tidningar än :(
Men det ska det bli ändring på till sommaren förhoppningsvis.

Det blev kanske lite för stor post, men hoppas att några orkar svara på den i alla fall.
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Kan säga så här. Köper man en supersporthoj är risken "stor" att man gör ett misstag på den och får äta gräs. I 260 knyck gör man bara ETT misstag. Att du sen säger att du kan "köra med insidan" har nog alla sagt. 2 Dagar senare spräcker de 200 vallen. Vill man ha en lättkörd nybörjarhoj så ska man kolla på en SV650S eller kanske en hornet 600. Klart pålitliga hojjar med bra kräm (som förstahoj) och som man kan lära sig att bli en bra förare på. Jag har kört RRRRR hojjar oxå men man ÄR inte mogen för en sån som första hoj. Ingen regel utan undantag dock. Det finns folk som köper Hayabusa å sen grenslar den som en vit hingst som går på valium (ehhhh) men du kanske ska testa sig fram så kommer du nog finna ditt kall. Men om JAG får bestämma ska du köra TWIN!!! :tummenupp
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
SV:n låter som ett rimligt val, eller varför inte en ducati monster? ska va billiga att försäkra vad jag hört

Sen är det ju inget fel på SZR, mycket hoj/skoj/stabilitet/pålitlighet för pengarna :fakta
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Vad jag ser så skriver du inget om användningsområdet, annat än att hojen ska avnjutas.. vilket jag får hoppas är fallet med alla hojåkares hojar därute..
Ska hojen nöta landsväg så är min högst PERSONLIGA åsikt att kubik är kung. Oavsett om man är nybörjare eller inte. Vrid är bättre att ha än att inte ha. Trevligare med en lugnt brummande motor än hysteriskt varvande, om du mot förmodan ska försöka dig på att hålla hastighetsbegränsningarna.
Så, min rekomendation.. Köp en HD.
 

Tired

Mr Happy
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Honda VFR800FI 2000
aprilia

Hej,

Jag tänkte på ungefär samma sätt som ni gör fast jag tittade även på Ducatti st4s. Men en dag så upptäckte jag en trevlig liten moppe som heter Aprilia Falco och har aldrig ångrat mig ;)

Fast VTR är väldigt treligt förstås, och väldigt lätt att köra så det skulle nog passar en 'first-timer' lite bättre än en TL som är lite vildare enligt det jag har läst i alla fall.

Den senaste VTR i matt svart är rätt så snygg desutom.

mvh
Glen
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
hmm, SV650s är ju rätt lik tls faktiskt. Och så låter den ju ganska fett ändå. Ljudet är ju största anledningen till att köpa en twin :D
Den verkar rätt billig att köpa, antar att försäkringen inte heller är allt för giftig (?)

En HD är verkligen inget alternativ. Alldeles för dyr osv. Kollade lite på VTX och liknande, men jag måste nog gå upp ett antal kilo och bli 5-10 år äldre än jag skaffar en sån :p

Kommer nog mest att köra på mindre vägar och i stad, men nån gång i månaden blir det kanske en längre tur på landsväg/motorväg.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vill ni ha en "SuperSport" (WSB) så finns ju som sagt (?) Ducati 748/916/996 eller bätttre upp Aprilia Miller (R).

För lite mer sansad framfart:
Aprilia Falco
Honda Firestorm
Suzuki TLS (OBS, undvik -97an, specielt import)
Suzuki SV650

TLR - ägarna brukar prisa den. Enda "felet" är utseendet. MEn det är absolut en smaksak.

Sedan så finns ju de RIKTIGA motorcycklarna:
Ducce Monster 620 - 1000 (Köpe en 00-02 900ie)
Cagiva Raptor
Yamaha Bulldog (fast räkna med ytterligare drygt 15000+ på trim... :rolleyes: )
Aprilia Touno - Räsermaskin utan kåpor!!! Sweeeeet!!! :tummenupp
Suzuki SV1000 (jag vet, ny för i år == Dyra... :( men ack så vacker!! :bow :bow )

Sikta på 1000cc. I Sverige är vi kubik kåta, så är det bara... :D

"nothing beats cubic inches..." ;)


:zpy HD :zpy
 

Worm

Chlister Blygdeslapp..
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Skövde/Ljungskile
Hoj
Yamaha R6 Blå och nice
Då finns det bara ett alternativ enligt mig......Host..Sv650s..host
Kalaskul hoj , riktigt mycket för pengarna!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Monster eller SV 650s kanske är något att rekommendera.
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
En rak 4:a på 1 liter ger bra med kraft redan på låga varv, så det behövs ingen twin för det. En R1:a eller GSX-R går på bakhjulet redan vid ca 4-5000 varv om man vrider på gashandtaget, så det behövs inte mer växlande med en sådan än med en twin om man inte jagar sekunder på bana.

600:eek:r där emot kräver nedväxlingar för snabba omkörningar, men dom är å andra sidan väldigt lätthanterliga (då dom väger ca 30 kg (15%) mindre än twinarna).

Som förstahoj skulle jag nog rekomendera CBR 900 om du har gott om pengar och inte vill ha en R6:a. Bra med vrid, lättkörd, lite sportig och ändå ganska slö.

Om du inte vill lägga vulgärt mycket pengar på hojen (då försäkring, men även däck, service, värdeminskning, mm kostar ordentligt på en klass 7 hoj), så är ju TRX 850, SV 650 mera sansade alternativ som ändå duger till att köra ifrån Ferrari/Porschar vid rödljus.

Annars kan ju t.ex. VX 800, NTV 650 eller SZR 660 vara tänkbara förstahojar.
 

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
Har inte sett nån skriva det än så jag kan väl ge ett till förslag!

Yamahas TRX 850 sägs vara en mycket bra första hoj med 2 cylindrar(rak 2:a), bra drag, billig försäkring. Behöver jag skriva mer :tummenupp

Edit: Damn det kom en före ändå
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Personligen tycker jag nog det är dumt att skaffa en 1-liters Twin som första hoj, är trots allt en hel del hk och vrid även i en sur gammal VTR som min.... :rolleyes: samt, klass 7 är inte billigt att försäkra... :mad:

Om det är Twin som gäller skulle jag rekommendera SV650 eller TRX850, "räcker" en bra bit, hade en TRX850 i fyra säsonger innan jag tröttnade och köpte VTRn. Både TRX och SV går väl i klass 5 om jag inte minns fel, och är i alla fall mindre dyrt än klass 7.

/B
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Håller med föregående talare... en SV650 ska vara billig och rolig och ett slip-on och ombestyckade förgasare gör mycket på en sån hoj har jag hört av en mekaniker... men det kanske inte är första prioritet...

Om TL1000S... Har haft en sån och ja du har rätt den är mycket nervös på låga varv... nästan en plåga i stan faktiskt. Fast det finns botemedel för det också... En Powercommander som justerar om bränsleinsprutningen gör saken bättre men oj så dyr den är (runt 4.000 och lite till).
Är man lite ovan förare är det väldigt lätt att få motorstopp med den när man ska iväg... lite för lite gas och det säger tvärstopp... (lite pinsamt om man står först vid ett rödlyse...). En neddrevning ett kugg på framdrevet är nog också att rekommendera för bättre körbarhet om man nu inte nödvändigtvis måste köra i 250...
Om rotationsdämparen... den kan bli lite svajig i högfartskurvor men om man ställer om kompressionen på den så blir det bättre.

97:ans TL ska man vara lite extra observant på. Då när den kom hade den inte rätt termostat vilket gjorde att den inte blev ordentligt varm och gick med alldeles för fet bränsleblandning och konsekvensen av det blev att soppa kunde kom ut i oljan. Det fixades på garantin. Se bara till att det är gjort så ska det nog vara ok. Vad som är bra med 97:an är att den går att få ruskigt billigt. Mycket hoj för pengarna! Men som förstahoj... vet inte riktigt... den kallas ju inte en wheeliemaskin för inte... Och sist men inte minst... se till att den har en styrdämpare!

Fyror är generellt sätt mycket snällare att köra då den har en mycket mjukare motorgång. Om en radfyra är aktuell så skulle jag rekommendera en Yamaha Fazer 600. Billig att försäkra men ändå 95 häst och väldigt lättkörd och rolig.

Ett alternativ kan annars vara en Triumph Sprint RS eller ST som är 3-cylindriga dom går väldigt bra och har mycket vrid och billiga att försäkra med If:s märkesförsäkring. De har 110-120 hk beroende på årsmodell.

Lycka till med köpet!
 
Last edited:

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
Tack för alla svar. Verkligen en toppensida om man har frågor om motorcyklar.

Som det ser ut nu så är sv650 den som är mest attraktiv. 1-litrarna är nog iaf bortsorterade. Sv har ju ett härligt ljud och prestandan verkar det ju inte vara nåt fel på. Kanske får man några glirningar från polarna om man kommer med en 650 men det får man väl ta då, de får ändå inga brudar :D

Gott om pengar är det ont om, men det verkar som om man får en sv650 för under 80 000 ny. Hur mycket får man betala för en försäkring (missade ordet tidigare) för en sv650 i stad (linkpg)? Någon som vet vad en begagnad bör kosta? Är det några årsmodeller man ska undvika?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
toom skrev:

Gott om pengar är det ont om, men det verkar som om man får en sv650 för under 80 000 ny. Hur mycket får man betala för en för en sv650 i stad (linkpg)? Någon som vet vad en begagnad kostar? Är det några årsmodeller man ska undvika?


Ny 02 - Linköping - 64.900kr
http://www.smr-mc.se/bikeinfo.asp?B...randName=10%7CSuzuki&ModelID=85520&sort=marke

Ny 01 - Bromölla - 59.900
http://www.smr-mc.se/bikeinfo.asp?B...randName=10%7CSuzuki&ModelID=85520&sort=marke


Begagnad -00 - 63.900kr
http://www.smr-mc.se/bikeinfo.asp?B...randName=10%7CSuzuki&ModelID=85520&sort=marke


Begagnad - 99 - Helsingborg - 59.900
http://www.smr-mc.se/bikeinfo.asp?B...randName=10%7CSuzuki&ModelID=85520&sort=marke



PS. Köp en ny... De begagnade är överprisade... DS.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
toom skrev:
Tack för alla svar. Verkligen en toppensida om man har frågor om motorcyklar.

Som det ser ut nu så är sv650 den som är mest attraktiv. 1-litrarna är nog iaf bortsorterade. Sv har ju ett härligt ljud och prestandan verkar det ju inte vara nåt fel på. Kanske får man några glirningar från polarna om man kommer med en 650 men det får man väl ta då, de får ändå inga brudar :D

Gott om pengar är det ont om, men det verkar som om man får en sv650 för under 80 000 ny. Hur mycket får man betala för en för en sv650 i stad (linkpg)? Någon som vet vad en begagnad kostar? Är det några årsmodeller man ska undvika?

SV:n vet jag att folk brukar klaga på för mjuk framgaffel men det är nog lättordnat genom att byta till hårdare fjädrar i gaffelbenen. Tror inte det ska kosta så mycket.

Letade efter en länk till hemsida för SV650-ägare men hittade den inte. Om den finns kvar kan du få massor av info. därifrån.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top