Twist the throttle - Discovery

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Som jag har hört så är ursprunget från USA där de dividerade om vem som var snabbast bland RR- och Crossförare och därför blev sporten till.

Sedan var det Fransmännen som tog det betydligt längre och förfinade sporten och hojarna till vad det är idag.

Men jag kan ha fel.

Jag vet inte men vad menar du att de körde med i USA då?

Han refererade till "superbike" hojar och de är inga motards.

Jag "tror" inte USA var först med att sätta RR hjul på crossar i tävlingssamanhang.

Men jag kan ha fel likaså:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har aldrig gillat BMW som motorcykelmärke då jag alltid tyckt att de har gjort hiskeligt fula motorcyklar fram till den helt ny BMW superbiken.

Det ska bli väldigt intressant att höra om de tar upp sin fulaste skapelse hittills, K100, och hur de tänkte när de designade den. :hihi
Funktion.
K1an ar för sin tid (och antagligen nu också) extremt aerodynamisk.
Sin tids hayabusa.
Det tog många år innan innan K1an
post-834-1225444386.jpg

,K100RS
k100rs4valve.jpg
och R100RS
r100rs.jpg

förlorade ledningarna (ser skumt ut) som bästa valen för sporttouring.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Verkar som alla hojar var snabbast, bäst, mest rafinerade och har bäst produktionsapparat (vilket förvisso kan stämma med de hojar de tar upp).
Rena reklamfilmerna för respektive märke.

Hade ju varit roligt med lite kritik och analys gentemot konkurrenter istället för bara superlativ hela tiden.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Verkar som alla hojar var snabbast, bäst, mest rafinerade och har bäst produktionsapparat (vilket förvisso kan stämma med de hojar de tar upp).

Hade ju varit roligt med lite kritik och analys gentemot konkurrenter istället för bara superlativ hela tiden.

Håller med. Dessutom alldeles för mycket relativt ointressanta körsekvenser istf att gå in på tekniska detaljer för min smak. Lite nytt lär man sig dock.

/Anders

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
nu börjar det strax:)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Jau, precis samma människor sitter o pratar precis lika bra om alla hojar :D

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Suzukidelen var nog den enda jag inte sett faktiskt. Fördelen med att missa program på discovery är att man snart får en ny chans.

Även om det är mycket dösnack så är det ju lite kul iaf, bättre än all annan dynga på de "populära" kanalerna. Sen kommer ju American Choppers efter så man får se lite riktiga bågar... :zpy

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen

Jag "tror" inte USA var först med att sätta RR hjul på crossar i tävlingssamanhang.

Det kommer säkert in någon som har järnkoll och så visar det sig att vi har fel bägge två... :näsblod

Jag skulle kunna tro som du att det var superbikes med crosstyre de körde med i USA för att jämföra vem som var snabbast. Det funkar säkert men inte lika bra som crossar med RR-hjul. Såg dock en artikel för länge sedan i Bike om några som hade satt crosstyren och crossdäck på gamla GSXR1100 och körde svinet på grusvägar så det funkar säkert.

Som sagt jag håller med dig om att fransmännen utvecklade och förfinade konceptet.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det är väl Piere Terblanche som pratar om motardens ursprung? Karln designade ju förra multistradan så ta honom inte på stort allvar. Han kan ju helt enkelt inte må bra. Låt honom vara lycklig med amerikanska motarder och kluvna frontkåpor... :D

Sen om han har rätt är ju en annan femma. Ingen aning och anser det inte vara så viktigt. Ligger nog lite sanning i båda påståendena antagligen. Folk skruvar ju ihop knepiga saker överallt.

(Och ja, jag vet att han även ritade min hoj. :))

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Du kan ha rätt vad gäller fransoser och 17" gathjul på crollar. Men man har mig veterligen kört "supermoto"-tävlingar på banor med delvis asfalt delvis crossbana sedan 60-talet i USA, bara det att det inte hette supermoto. Rallycross fast för hojar typ. Man använde scramblers, crossar och flattrackhojar. Flattrackförarna och deras hojar tog ofta in mest på asfaltspartierna medan crossförarna hade sin chans på jordpartierna. Finns många sådana gamla filmer på YT. Rätt spännande.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du kan ha rätt vad gäller fransoser och 17" gathjul på crollar. Men man har mig veterligen kört "supermoto"-tävlingar på banor med delvis asfalt delvis crossbana sedan 60-talet i USA, bara det att det inte hette supermoto. Rallycross fast för hojar typ. Man använde scramblers, crossar och flattrackhojar. Flattrackförarna och deras hojar tog ofta in mest på asfaltspartierna medan crossförarna hade sin chans på jordpartierna. Finns många sådana gamla filmer på YT. Rätt spännande.

Jo, såg nyss något sånt här på SH, så jag anade att det var det karln på tv menade.

Karln designade ju förra multistradan så ta honom inte på stort allvar. Han kan ju helt enkelt inte må bra. ))

:hihi:rofl

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Helvete, inspelningen av Alpinestarsavsnittet gick åt helvete.
Någon som har det (vill även se Honda om någon har det)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Helvete, inspelningen av Alpinestarsavsnittet gick åt helvete.
Någon som har det (vill även se Honda om någon har det)

allah avsnitt finns på tuben om du kan stå ut med kvaliten[YOUTUBE-ID]tVCEKJQUZSA[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...