Tyck INTE synd om mig! Mitt senaste år i ord!

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Valen skrev:
2573580Jag har full förståelse vad utbrändhet innebär och vad man får för symptom. Men jag hävdar ändå att fel "medicin" är att sjukskriva folk på heltid & tro att de blir bättre utan någon egentlig social kontakt.

Jag skulle tro att vad som hjälper är ganska olika från person till person. Det beror väl ganska mycket på vilket jobb man har också. Sen behöver man väl inte vara utan social kontakt bara för att man är sjukskriven. Man har väl förhoppningsvis vänner.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Valen skrev:
2573580 För att återknyta till min kollega & Juha's resonnemang: min kollega var borta på heltid i 2 månader. När han kom tillbaka på halvtid var han fortfarande rätt utmattad men jag vill påstå att han blev bättre ganska snabbt. Om han hade fortsatt gå hemma & stirra in i en vägg hade nog processen tagit betydligt längre tid än om han hade gått till arbetet.
Jag har full förståelse vad utbrändhet innebär och vad man får för symptom. Men jag hävdar ändå att fel "medicin" är att sjukskriva folk på heltid & tro att de blir bättre utan någon egentlig social kontakt.

Jag jobbade faktiskt halvtid från februari till april, det verkar ju vara viktigt...Sen som jag skrev i ett senare inlägg så kunde jag inte jobba där för att jag inte klarade av stressen och det fanns ingenstans att omplacera mig. Jag mådde redan dåligt och blev otroligt deprimerad av att förlora det jobbet jag verkligen verkligen trivdes med och ville ha. De lärde sig mycket av min sjukskrivelse och gjorde om arbetsfördelningen då vi gjorde samma jobb på två som de gjorde när de var 6st på den avdelningen.
Den sociala kontakten har jag fått genom att umgås med mina vänner här från SH, har lärt känna så grymt mycket nya underbara människor i sommar!

Kul med alla hobbypsykologer här på SH som kan och vet bäst! Hehe

Edit: Jag har redan innan jag började riva i köket, köpt alla stommar osv som behövdes, det gjordes innan jag blev singel. Att byta tak var dock inget jag budgeterat med, och för att lösa det så ska jag sälja hojen.

Nått mer jag måste förklara?

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Milla skrev:
2573608

Har en fru som är Rehabsamordnare på F-kassan så jag får väl en del info om hur hennes (och f-kassan's) metodik är i såna här fall. Men du har rätt; hon är proffs & jag är bara amatör. Krya på dig.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Valen skrev:
2573614 Har en fru som är Rehabsamordnare på F-kassan så jag får väl en del info om hur hennes (och f-kassan's) metodik är i såna här fall. Men du har rätt; hon är proffs & jag är bara amatör. Krya på dig.

Jasså, som jag oxå sagt är det på deras inrådan som jag var sjukskriven längre än jag själv hade tänkt mig. De är ju proffs, och såg saker som jag själv ville förneka..

Tack!

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Valen skrev:
2573580 Men jag hävdar ändå att fel "medicin" är att sjukskriva folk på heltid & tro att de blir bättre utan någon egentlig social kontakt.

Helt riktigt... För vissa...
Som tidigare skrivits... Detta är väldigt individuellt och läkarna gör
vad dom anser vara bäst för individen...

Och utan socialkontakt??
Eeeeh... du missade lite poängen i Millas första inlägg va?? :D
Hon tackade för alla underbara människor hon mött=massor med social
kontakt...AV DET POSITIVA SLAGET!!!!
Vi pratar inte om en tjej som grävt ner sig i "tyckasyndomsigsjälv-träsket"... Om det inte varit extremt uppenbart så handlar hela storyn om en tjej som haft det motigt och råkat ut för en massa som jag inte ens skulle önska min värsta fiende och ÄNDÅ ser på positivt på livet...
Det enda hon kan anklagas för är väl att fungera som en enorm inspirationskälla för andra när dom känner att livet går emot dom??
Eller???

//Per

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
Thyg0d skrev:
2573636 Helt riktigt... För vissa...
Som tidigare skrivits... Detta är väldigt individuellt och läkarna gör
vad dom anser vara bäst för individen...

Och utan socialkontakt??
Eeeeh... du missade lite poängen i Millas första inlägg va?? :D
Hon tackade för alla underbara människor hon mött=massor med social
kontakt...AV DET POSITIVA SLAGET!!!!
Vi pratar inte om en tjej som grävt ner sig i "tyckasyndomsigsjälv-träsket"... Om det inte varit extremt uppenbart så handlar hela storyn om en tjej som haft det motigt och råkat ut för en massa som jag inte ens skulle önska min värsta fiende och ÄNDÅ ser på positivt på livet...
Det enda hon kan anklagas för är väl att fungera som en enorm inspirationskälla för andra när dom känner att livet går emot dom??
Eller???

//Per
Du rockar:yoparty :tummenupp

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Valen skrev:
2573580 Det finns inget begrepp som heter förtidspension idag. Sjukersättning är nog det du letar efter och ingen kan idag bli förtidspensionär under de premisser som den här tråden handlar om.

Jo jag vet det men det är i praktiken ungefärligen detsamma, lite andra benämningar osv., fram till ca. år 2000 var ett sådant beslut permanent. Tog bara upp det för att en del verkar klaga på de sjukskrivna, så enkelt är det inte att det bara är de sjukskrivnas fel att de befinner sig i den situation som de gör, inkompetens/okunskap är en del, därav tog jag upp gruppen 16-30 år som exempel, utmattningsdepression sägs bara ha varit ett större problem sedan 1996.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Tyvärr känner jag inte dig Millan, men du tycks minsann veta vad man ska göra när livet ger en citroner... :tummenupp
Skönt att du kan behålla stugan, man behöver en fast punkt i tillvaron. :) Hoppas att det ordnar upp sig med jobb, depression och kök!:pannkyss

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Milla skrev:
2573608

Jag lämnar diskussionen av två orsaker. Jag vill inte offentligt diskutera varifrån min erfarenhet kommer ifrån och dels för att diskussionen blir fel att hålla i den här tråden. Allt man skriver kommer att tolkas som kritik mot trådskaparen, trots att man skriver om generella saker, vilket inte är riktigt.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hoppas solen lyser där bakom molnen för dig Milla. Det är ett helvete att vara nere på botten, men med hjälp av underbara människor kan man få nya krafter att ta sig därifrån.

Jag har också varit där och det är med hjälp av människor som stöttar en som man orkar kämpa vidare. Man måste kämpa vidare, det finns så mycket fint i livet man inte vill vara utan. Gäller att ta vara på det innan allting en dag är slut.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Milla skrev:
2570776 Jag har varit med om mycket skit i mitt liv, och det senaste året har verkligen varit en enda stor prövning.

Livet är jävligt ibland, men så jävla värt att leva!!! :yoparty

Edit: Jag är inte ute efter en massa sympati, och tycksyndommig-uppmärksamhet. Jag vill bara hylla mina fina vänner här, som fått mig tillbaka på banan!

Allt har med inställning att göra. Alla har bra och dåliga stunder. Vissa väljer att begrava sig i det dåliga och kan inte ta sig upp, andra ser det ljusa och går vidare.

Du har helt rätt inställning och jag hoppas och tror att mycket bra saker väntar dig runt hörnet.

Med mycket vänliga hälsningar

Reb0

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:tummenupp bra att de börjar gå åt rätt håll för dej Millan.
:pannkyss

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Mavve skrev:
2570949 Fan va löjligt, livet blir vad man gör det till.

Låter man ens sambo knäcka en så gör han väl det.

Låter man jobbet knäcka en så gör det det.

Ligger man o bölar händer inget och det vet man.

Kul att du haft en rolig sommar iaf.

Livet är lätt - om man är dum i huvudet.
För oss andra kan det ibland vara lite mer komplicerat.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha