Tyck till om vajerräcken

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
1997, Husqvarna TE610
Kör inte dom idioter så slipper ni krasha in i vajern :p Är väl inte meningen man ska ligga i 300 på våra vägar? :p hehe

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000
Men det va ett evig jävla gnäll om dessa vajerräcken! SMC verkar ju har det som sitt livs uppgift att tjata om dem och det verkar smitta av sig överallt.

Har aldrig hört talas om ett vajerräcke som har hoppat fram på vägen och dödat en intet ont anande motorcyklist.
Det som spelar in (vilket så många av någon anledning inte räknar med) är ju den hastighet som din, soon to be strimlad, kropp träffar dessa räcken och stolpar med. Men om man nu ska gnälla på det så får man ta bort alla träd som finns inom 50 meter från ALLA vägar och spränga bort alla berg och rensa bort... ja ni fattar....orka

Jag prisar dessa räcken varje gång jag nu åker E18 norrut med familjen i bil (som i mina tidigare år ALLTID, utan undantag, var förenat med möte på min planhalva).

Hojåkandet däremot är ju en medveten risk jag tar som sällan drabbar någon annan fysiskt än mig själv.

Ja, ännu ett meningslöst inlägg i debatten om vajerräcken :hihi

MC60

SDK Socio#2449
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Diavel red carbon
Utdrag ur Vägverkets Nollvision

Vägverket, polisen och kommunerna bör verka för
• att en effektiv och resultatinriktad avvägning sker mellan olycks- och
skadeförebyggande åtgärder
• att de mest utsatta trafikantgruppernas behov blir styrande vid val av åtgärder
• att hastigheten tillsammans med vägens och fordonens tekniska standard på
sikt anpassas till de krav som är berättigade från trafiksäkerhets- och
miljösynpunkt.

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Men det va ett evig jävla gnäll om dessa vajerräcken! SMC verkar ju har det som sitt livs uppgift att tjata om dem och det verkar smitta av sig överallt.

Har aldrig hört talas om ett vajerräcke som har hoppat fram på vägen och dödat en intet ont anande motorcyklist.
Det som spelar in (vilket så många av någon anledning inte räknar med) är ju den hastighet som din, soon to be strimlad, kropp träffar dessa räcken och stolpar med. Men om man nu ska gnälla på det så får man ta bort alla träd som finns inom 50 meter från ALLA vägar och spränga bort alla berg och rensa bort... ja ni fattar....orka

Jag prisar dessa räcken varje gång jag nu åker E18 norrut med familjen i bil (som i mina tidigare år ALLTID, utan undantag, var förenat med möte på min planhalva).

förbannat bra och moget svar.

gillar man inte vajerräcken så kan man ju alltid hålla sig ifrån dom och ta alternativa och roligare vägar en att köra på en tråkig jävla motorväg:gnissla
Hojåkandet däremot är ju en medveten risk jag tar som sällan drabbar någon annan fysiskt än mig själv.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det värsta med 2-1 vägar är att folk är så JÄKLA slöa på att köra om, men visst fan ska de ut i "omkörningsfilen" och lååångsamt köra om för det går ju inte att ligga bakom en buss (även om den kör lika fort) :va. Vilket innebär att det inte är fler än 2 som hinner om per "släpp", med lite gas hade minst 10 bilar hunnit om :gnissla. På delen där det är 2 körfält så är alla uppe i 110-120km/h men så fort det blir ett körfält så - ånej, vad trångt det blev, bäst att sakta ner till 90 :död. Våldsamt irriterande om man sitter i en bil på väg hem från fjällen t.ex.

Såg idag ett inlägg på aftonbladet:
XPeetx, 20 år, Idag 15:24
Kör de inte längre ifrån om de ligger homonära så sakta ner onödigt långsam hastighet på de ställen där omkörning ej går. Då fattar man att man ska ligga längre ifrån. Funkar skitbra på enfilig motorväg. Tex där det växlar körfältsvis mellan enfiligt och tvåfiligt. Vid enfiligt så sakta ner till 70 där 90 råder och vid tvåfiligt igen så gasa på och dra ifrån dem. Oftast fattar idioterna bakom att de skall sakta ner.

Ehh ööh, bra tänkt där :va

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tänk dig tanken att ett rattfyllo kör över på fel sida av vägen på en 90 väg och frontar bilen med din fru och ditt nyfödda barn.
Hade ett vejerräck varigt där så tror jag inte du tyckt det var skit eller?

Nu såg jag det ur en MC åkares perspektiv, vill du diskutera det ur en Bil körares perspektiv så föreslår jag att du surfar in på garaget.org...

JAG tycker fortfarande att det är skit:glömdet

Mvh

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu såg jag det ur en MC åkares perspektiv, vill du diskutera det ur en Bil körares perspektiv så föreslår jag att du surfar in på garaget.org...

JAG tycker fortfarande att det är skit:glömdet

Mvh

Jag tror du får rätt ont om någon tappar över bilen i ditt körfält även när du kör hoj! :)

Tommy.exe

Guest

Den dagen du får punka å drämmer in i räcket så kanske du förbannar konstruktören. Eller tex kör över ett litet djur med lite nedlägg, resultatet kan ju bli ohyggligt. Räcken i sig är ju inte problemet, det är oftast bra att dom finns. Utformingen på dom kan dock bli bättre....

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Debatten är ganska typisk och lika tragisk.
Det är lätt att sluta tänka när man argumenterar på ett internetforum.'

Här har ni några textrader som kan hjälpa några av er på traven.

1. Bara för att Vägverket är ett statligt verk så beöver det inte betyda att dom automatiskt är helt jävla dum i huvet.
  2. Vägverket har förmodligen försökt väga in fler än en parameter vid sina beslut.
  3. Vägverket (och försäkringsbolagen för den delen) hatar inte dig.
  4. Bilister är inte sämre eller dummare än MC förare.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Vet inte vad en *LOL* är, går det att äta?

Hursom.. En människa som påstår att en trafiksäkerhetsåtgärd som bevisligen räddar liv är "det dummaste som finns", förtjänar en dum kommentar..

LOL = laughing out loud, som på svenska betyder: skrattar som fan typ:)

Nu tycker jag att vi slutar med personliga påhopp och börjar debattera som vuxna människor:fyllisar

MEN! vajerräcken räddar nog inte några MC liv imo.

imo = in my opinion, som på svenska betyder: enligt min åsikt.

Mvh och glad påsk!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Vad jag läst så värderar vägverket ett liv till ca 20 miljoner kr i sina kalkyler.

Hur många liv, eller lemlästningar, wireräckena orsakar verkar skilja väldigt mkt beroende på vilken ståndpunkt uppgiftslämnaren har. Jag har läst allt från 2st/år till ca 30% av alla omkomna. Någon som känner till någon trovärdig statistikkälla på detta ?

En tunn skyddsplåt som klarar kraften från en oftast längstmed kasande motorcyklist känns inte som en så väldigt fördyrande åtgärd gentemot ursprungskonstruktionen som verkar vara designad av en styckare.

Btw så har visst olycksfrekvensen ökat på 110-vägar som fått wireräckena, men minskat desto mer på 90-vägarna.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skit,,,,,,,,, livsfarligt för hojåkare, proppar igen om någon får motorstopp eller dylikt, trasar sönder bilar nått enormt vid kollision med räcket, dyrt för staten.

Nej om folk använder huvudet när de kör bil så kan de skrota skiten.

En som inte har krockat på ca: 20 år. :fakta

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...