tycker det är dags att avliva en gammal myt om Ktm LC4

mulle1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Tumba
Hoj
KTM 640 LC4 SM -05, KTM 640 Adventur R -98, Yamaha XT 350 -86
Tycker att det funkar upp till 20 mil, sedan börjar jag bli ordentligt lam i röven. Men visss faan vibrerar det i styre och fotpinnar. Men störs man av det kan man ju alltid ta bilen.....
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Gamla LC4 familjen vibrer mycket, även för att vara stånkor, det är fakta som sagt. Så länge man kör dom som man ska, dvs aktivt så tycker jag inte man märker av det. Däremot vid transport i någorlunda laglig fart med båda hjulen i backen så tycker jag dom är olidliga. 1 gång under de åren jag körde 660 (haft 3 st) har jag kört transportsträcka. 1 gång och aldrig mer! Jag var nära att dumpa hojen i diket och ta taxi hem. Det är ett lekfordon för gata och inget annat.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Har haft en 660 -05 och äger numera en 525 -05. Har även kört en del med kompisarnas Husa 650or av varierande årsmodell samt en Duke IIa.

När jag ägde min 660 tyckte jag inte att den vibrerade särskilt mycket. Visst, nog märktes det, och nog var det mindre i Husorna, men vad fan, det kan man väl leva med?

I år, efter att ha kört en hel del med 525an, provade jag polarens Duke IIa ett tag, och jisses amalia! Efter 10km kändes det som min kropp höll på att vibrera sönder! Då insåg jag skillnaden.

Så, man vänjer sig nog ganska snabbt vid vibrationerna. Men att säga att de inte vibrerar mycket är skitsnack. Och trots att man "vänjer" sig så är det skillnad. Med min 525a kan jag utan problem köra 10-20mil utan några som helst problem, medans jag med 660n hade känt mig väldigt utsliten.

Sen föredrar jag lätt 525ans hårdare och smalare sits än 660ns "fåtölj". Mycket bättre stöd i 525an.

Så ja, jag skulle säga att 525an är mera touringvänlig än 660n. Och Duken för den delen. :tungan
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Så länge man har roligt,tänker man inte på vibrationerna.:)
Nu har inte jag någon annan motard att jämföra med, då 690in är min första..
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
- Vibrerar den satan? - JA

- Spelar det nån roll att den vibrerar när du ändå kör aktivt och inte märker det speciellt? - NEJ
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det blandas hej vilt med modellbetäckningar och motornamn här...
640, 625, 660 och 690 har alla LC4 motor.

640 vibrerar iaf betydligt mer än både Suzuki DR650 och Yamaha TTR600 som är det enda jag har att jämföra med, dock betydligt mera klös så det är nog värt det! :D
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det blandas hej vilt med modellbetäckningar och motornamn här...
640, 625, 660 och 690 har alla LC4 motor.
Fast 690-motorn har inte ett dugg gemensamt med dom andra du räknat upp,även om den också heter LC4.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
- Vibrerar den satan? - JA

- Spelar det nån roll att den vibrerar när du ändå kör aktivt och inte märker det speciellt? - NEJ

Jävligt sant. :) När det busas så reflekterar man inte ens över det. :) ..och toura på en stånka? Näääänäää. :D
 

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
Var o prov kørde polarens ktm 640 æger en Xr 650 och jag måste sæga att det 'r en jækla skilland i vibbrationer.

Då var detta bara en kort prov tur men, det sækert som folk sæger att man blir van med det. Men jag tyckte inte att den var nå trevlig att køra nær det redan kænndes i hændera och føterna efter en sån kort prov tur.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Fjollor måste jag säga...

Jag märkte inte att hojen vibrerade så mycket som den gör förns jag läste trådarna på sporthoj.com. Inte ens då jag provkörde den för första gången (det var den andra motorcykeln jag har kört i mitt liv, den första var en gammal Yamaha 125:a så de bör ju vara skillnad mellan vibrationerna).
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Sant, men eftersom många här som har kört mc i många år verkar dö av vibrationerna på en 660 efter några mil så borde jag ha dött första gången jag satte mig på min 660 med tanke på vibrationsskillnaden. Det var de jag försökte komma fram till i mitt inlägg ovan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top