Tycker ni att det är något tryck i julhandeln i år?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En fundering vad folk har för uppfattning om julhandeln i år jämfört med tidigare år. Är det samma tryck eller tycker ni att folk är mer återhållsamma? Är det rent av så att många har ändrat köpbeteende under senare år och numera köper på nätet istället för i butiker i stadskärnor, gallerior och köpcentra utanför tätort?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
gör som alla andra år , beställer allt på nätet , och har som vanligt inte märkt något speciellt extra tryck
men vart medsläpad till "Mall of Scandinavia" häromdan ... där var det tryck , sjukt mycket folk , fattar inte att man ens ids köa och trängas

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Handeln har tydligen slagit rekord i år läste jag nånstans, så det är väl shoppingfeber som vanligt.
Men själv har jag inte handlat något förutom ett nytt avlopp. Det ska vara till att roa sig!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Som arbetandes på ett hyggligt stor logistikföretag kan jag säga att det är sjuka mängder e-handel iaf. Både från asien och inrikes.

Själv har jag som vanligt inte varit ute i några butiker direkt men tydligen borde jag handla öl till julafton så jag kanske får smaka på en del trängsel alldeles strax...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nah, idag är det lite, men jag tycker det varit lungt på det stora (jobbar med handel). Matvaror går det ju förstås...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ingen trängsel på bolaget så här sista timmarna innan stängning iaf. Folk måste leva på svartsprit och fulöl.
Inte en enda flaska julöl kvar dock.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Väla - Helsingborg - 16:30, been there done that... :huvet

Jag vill inte ens åka dit när det är folktomt...

Var där en snabbis i måndags även om det var mycket bilar på parkeringarna och en del folk på köpcentret tyckte jag ändå att det inte var någon puls alls att tala om. I huvudtaget tycker jag att julhandeln har känts lite avslagen i år. Har pratat med lite vänner bl a en i Göteborg och han känner likadant. Det ska bli intressant att höra hur handeln slår rekord - igen. Ibland kan man undra om det stämmer eller bara är något man vill ge sken av för att få folk att känna sig bättre tillmods.

Kan tänka mig att e-handeln ökar explosionsartat. Det är ju ett allt mer utarmat utbud numera. Vill man ha specifika saker går det snabbare och enklare att beställa det själv direkt utan mellanhänder. Jag brukar dock försöka gynna lokala entreprenörer. Försvinner de är det bara stora kedjorna kvar och hur trevligt är det egentligen.

I praktiken har jag bara gynnat små aktörer den här julen. Känns bra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vill inte ens åka dit när det är folktomt...

Var där en snabbis i måndags även om det var mycket bilar på parkeringarna och en del folk på köpcentret tyckte jag ändå att det inte var någon puls alls att tala om. I huvudtaget tycker jag att julhandeln har känts lite avslagen i år. Har pratat med lite vänner bl a en i Göteborg och han känner likadant. Det ska bli intressant att höra hur handeln slår rekord - igen. Ibland kan man undra om det stämmer eller bara är något man vill ge sken av för att få folk att känna sig bättre tillmods.

Kan tänka mig att e-handeln ökar explosionsartat. Det är ju ett allt mer utarmat utbud numera. Vill man ha specifika saker går det snabbare och enklare att beställa det själv direkt utan mellanhänder. Jag brukar dock försöka gynna lokala entreprenörer. Försvinner de är det bara stora kedjorna kvar och hur trevligt är det egentligen.

I praktiken har jag bara gynnat små aktörer den här julen. Känns bra.

Ja, alla köpcentrum har ju samma affärer med exakt samma utbud, och ingen har direkt något som lockar nämnvärt. Lite spännande här uppe i tokholm, där ett köpcentrum står helt utan kunder, medans ett annat är totalt jävla överfullt, och då är priserna oftast lite lägre i det helt tomma köpcentrumet. :näsblod

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ja, alla köpcentrum har ju samma affärer med exakt samma utbud, och ingen har direkt något som lockar nämnvärt. Lite spännande här uppe i tokholm, där ett köpcentrum står helt utan kunder, medans ett annat är totalt jävla överfullt, och då är priserna oftast lite lägre i det helt tomma köpcentrumet. :näsblod

Vad det skulle vara fint med en webcamsservice vid kassorna så man kan söka sig till den butik som är tom!
:kär

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Väla - Helsingborg - 16:30, been there done that... :huvet

Din dumme faan.

Själv lyckats undgå all julhandel, håller mig till brädgårdar och färgfirmor. Där är det lugnt.

Dessutom råder det nån form av magsjuka så julen är inställd ändå i huset. Mer tid att göra annat, som att måla väggarna.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Syns tydligt i stockholmstrafiken att många som inte kör bil "till vardags" är ute och julhandlar. Baserat på antalet bilister som inte kan köra är det sjukt mycket mer drag i handeln 2015 än 2014.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Syns tydligt i stockholmstrafiken att många som inte kör bil "till vardags" är ute och julhandlar. Baserat på antalet bilister som inte kan köra är det sjukt mycket mer drag i handeln 2015 än 2014.

Eller så är det bara fler kassa chaufförer i samhället.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
jag misstänker att e-handeln är det som står för försäljningsrekorden i år om det finns något sådant.
Varför spendera en massa tid i butiker letandes efter rätt grej bland allt löst och jobbigt folk när man kan sitta hemma i lugn o ro med tilltugg och go-dricka medans man bläddrar runt på nätet istället :p

Och förövrigt är julen humbug!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Din dumme faan.

Själv lyckats undgå all julhandel, håller mig till brädgårdar och färgfirmor. Där är det lugnt.

Dessutom råder det nån form av magsjuka så julen är inställd ändå i huset. Mer tid att göra annat, som att måla väggarna.
Jag håller med dig, syftet med besöket var ännu dummare.
Vilken dumfan kom på "julklappsspelet"?!
Nu blev jag tvungen att försöka hitta en helt meningslös pryl, som fick kosta max en hunka, som kunde passa alla åldersgrupper och Väla är stället där man kan hitta sånt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag håller med dig, syftet med besöket var ännu dummare.
Vilken dumfan kom på "julklappsspelet"?!
Nu blev jag tvungen att försöka hitta en helt meningslös pryl, som fick kosta max en hunka, som kunde passa alla åldersgrupper och Väla är stället där man kan hitta sånt.

Träffande... Gissa vad jag behöver göra idag, troligen på samma plats. Av exakt samma orsak. :gnissla

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!