Tycker ni att högersväng mot rött ska bli lagligt?

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Ja, funkar bra i länder som USA så varför skulle det inte funka i Sverige..

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Det funkar ju i andra länder så visst det kan vara en bra grej.

Å andra sidan, med tanke på Svenssons förmåga i trafiken kommer det förmodligen inte att funka, bara att jämföra med hur zebra-lagen tolkas av gående...

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
2008, Suzuki B-king
Det är en underbar regel som absolut borde finnas i Sverige med. Vet inte hur många gånger man står och väntar på grönt ljus när det inte finns någon som korsar vägen.

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Absolut, e så jäkla smidigt att köra i tex USA med denna regel...

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Med andra ord är det alldeles för få separata trafiklysen åt högersväng. Det är väl egentligen där skon klämmer.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det funkar ju i andra länder så visst det kan vara en bra grej.

Å andra sidan, med tanke på Svenssons förmåga i trafiken kommer det förmodligen inte att funka, bara att jämföra med hur zebra-lagen tolkas av gående...

Hur tolkas zebra-lagen av gående?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur tolkas zebra-lagen av gående?

Som att det är fritt fram att gå rakt ut i gatan med minsta möjliga marginal tyvärr. Sunt förnuft verkar ha försvunnit helt och hållet. Men jag tycker inte att det är något jättestort problem om jag ska vara helt ärlig. Som bilist får man vara lite vaksam och söka ögonkontakt och försöka tolka situationen rätt. En inskränkt gångtrafikant kastar sig rakt ut i gatan utan en tanke på att de är helt oskyddade bara för att de tycker att de har rätten på sin sida.

Ska läsa Spiegel artiklarna senare. Jag ser inget problem att man inför högersväng mot rött om man samtidigt skärper lagstiftningen så att straffet blir hårt om något händer. Det vill säga att bilisten får fulla ansvaret om något händer när man väljer att svänga höger mot rött. Det är ju rätt stor risk att gångtrafikanter går över gatan och att cyklister kommer från ingenstans. Under en övergångsperiod kommer sannolikt olyckorna att öka. Kan vara värt ett försök att införa det trots allt om det kan avhjälpa köbildning i t ex Stockholm. I övriga landet är nog inte det här problemet så stort utom under en kortare tid i rusningstrafik på enskilda vägar.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Absolut!

Visste inte om denna regel senast jag var i USA. Efter att ha blivit tutad på (tutlurad?) av otaliga bilar bakom mig insåg jag efter 3 dagar att "ahaaaa... man får svänga höger mot rött". Det tog nån dag att vänja sig, men sen var det ju hur skönt som helst.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det förvirrande med just USA är att regeln inte gäller i alla delstater, ibland kan det tom var olika i olika countys inom samma delstat. Vet t.ex. inte varför det inte är tillåtet i New York city, antar att det har något att göra med alla enkelriktade gator där (reservation för att det är 12 år sen jag körde bil där, saker kan ha ändrats).

Ska det gälla så ska det självfallet alltid gälla överallt om inte tilläggstavla uttryckligen förbjuder det.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Detta är väl inte helt olikt när man ibland står vid rödljus, får grönt, börjar köra och efter bara någon meter tvingas stanna p.g.a. att fotgängare har fått grönt ljus också och därmed går mitt i ens körbana* (sker både vid högersvängar och vänstersvängar)!? :va

* vilket dom har rätt till, inget emot fotgängare så sett hehe

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Äsch, för att undvika missförstånd så kan de väl istället bara montera ett grönt ljus vid sidan om det ordinarie, som det ser ut på många ställen redan. Det är ju knappast varenda korsning där man behöver tillämpa detta ändå.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Med tanke på hur många trafikanter är medvetna (NOT) om högerregeln och hur denna fungerar så tror jag det där skulle vara en dålig ide.

Blir för komplicerat för dem att hålla koll på när de får köra mot rött och när de inte får.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Är det inte tillräckligt illa med ouppmärksamma bilister i farliga trafksituationer som det är? Om detta skulle bli verklighet kommer det inte dröja länge innan vi hojåkare får leva med en ständig rödljushögersvängandepuckon-skräck.

Att det funkar bra i USA kan jag förstå då deras gator är bredare än Essingeleden, men de flesta tätorter hos oss har för smala gator för att man ska kunna utnyttja regeln på ett bra sätt. Räcker ju med att en person ska rakt fram så får alla högersvängare likväl vänta på grönt.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Är det inte tillräckligt illa med ouppmärksamma bilister i farliga trafksituationer som det är? Om detta skulle bli verklighet kommer det inte dröja länge innan vi hojåkare får leva med en ständig rödljushögersvängandepuckon-skräck.

Att det funkar bra i USA kan jag förstå då deras gator är bredare än Essingeleden, men de flesta tätorter hos oss har för smala gator för att man ska kunna utnyttja regeln på ett bra sätt. Räcker ju med att en person ska rakt fram så får alla högersvängare likväl vänta på grönt.
Som bilist så skulle jag älska regeln, men som du säger, som motorcyklist så är det inte optimalt.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Får bilar svänga mot rött så lär ju en del cyklister som ska rakt fram stryka med, så ja, jag tycker det är en god idé.
:cdevil

J Brandt

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
08 Aprillia Sxv 550
Har två korsingar med "sväng höger när de e rött"

flyter på hur bra som helst!

Väjningsplikt mot annan trafik självklart!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nej. Dumheter. Medelsvensson är alldeles för dålig bilist för att det ska fungera praktiskt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0