Typgodkännande (CoC) dokumentet

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, jag tänkte importera min hoj från Sverige till Österrike och då behöver man ett CoC-intyg. Upptäckte att det inte fanns något sådant i pärmen jag fick med när jag köpte min hoj. Man kan beställa en kopia av Honda men det kostar en bra slant om det är så att de redan tryckt upp ett. Läste också någonstans att det är Transportstyrelsen som får alla typgodkännanden och att det därför räcker med registreringsbeviset om man flyttar inom eu. Men hur är det egentligen, och hur vet man om man redan fått en upplaga? Är det något som alltid följer med en ny hoj?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tjena, jag tänkte importera min hoj från Sverige till Österrike och då behöver man ett CoC-intyg. Upptäckte att det inte fanns något sådant i pärmen jag fick med när jag köpte min hoj. Man kan beställa en kopia av Honda men det kostar en bra slant om det är så att de redan tryckt upp ett. Läste också någonstans att det är Transportstyrelsen som får alla typgodkännanden och att det därför räcker med registreringsbeviset om man flyttar inom eu. Men hur är det egentligen, och hur vet man om man redan fått en upplaga? Är det något som alltid följer med en ny hoj?
Borde inte vara något problem, eftersom det är inom EU.
Regbeviset räcker, men det kan finnas en införselavgift inblandad.
Jag sålde min hoj till Finland, han fick betala 2500 euro i avgift för att ta in den, men i övrigt så var det smidigt, och inga problem med pappersexercisen.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Borde inte vara något problem, eftersom det är inom EU.
Regbeviset räcker, men det kan finnas en införselavgift inblandad.
Jag sålde min hoj till Finland, han fick betala 2500 euro i avgift för att ta in den, men i övrigt så var det smidigt, och inga problem med pappersexercisen.

Jävlar, det var dyrt. I Österrike har de en speciell skatt på ice-fordon. "Konsumtionsskatt". Sådant jävla trams, blir riktigt triggad av den. Men den kommer nog "bara" landa på 800-1000 euro. Men det blir toppen då går jag bara och försöker utan CoC. Tycker det inte borde vara något problem med ett sådant intyg på en så ny hoj inom eu.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, jag vet inte vad det berodde på, Finsk moms??
Detta var i maj 2019, så det kan säkert vara annorlunda nu.
Men jag tog bara hem dokumentet från Transportstyrelsnens hemsida om "Anmälan om avregistring vid export av foron inom EU/EES".
Fyllde i uppgifterna, och så var det klart på en vecka.
Det som behöves som komplettering var ett tullintyg att den förts ur landet, men det ordnade finska tullen.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Ja, kanske. Märkligt dock för moms behöver man ju inte betala när man köper något som redan är momsat inom eu. Anmälde du av fordonet innan det registrerades i utlandet? Jag har inte gått genom någon till, jag har ju kört hit med den, haha.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Avanmälan var lite lurig.
Det ska den nya ägaren göra när han tar in fordonet i det nya landet.
Lite nervöst att skicka ned båda delarna av registreringsbeviset och regplåten.
Men nu är det ju du som tar in den, så då har du inte det problemet.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Regbeviset är ett "bevis" på att fordonet har ett CoC-intyg. Normalt står CoC-numret med på beviset om jag minns rätt. Annars kan generalagent utfärda en kopia, normalt kostnad inom bilindustrin är ca. 2000-4000 till privatperson. Tull och moms har jag ingen aning om.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Regbeviset är ett "bevis" på att fordonet har ett CoC-intyg. Normalt står CoC-numret med på beviset om jag minns rätt. Annars kan generalagent utfärda en kopia, normalt kostnad inom bilindustrin är ca. 2000-4000 till privatperson. Tull och moms har jag ingen aning om.
Troligtvis är det så, och därför behövs inte ett CoC intyg på ett helfordonsgodkänt fordon inom EU.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Är fordonet nytt får du betala in moms i det nya landet.

"Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.

Det räcker att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt när det gäller mervärdesskatt"

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj

Ja, det står ju faktiskt ett referensnummer på regbeviset! Jag ska försöka argumentera för att det borde räcka. Annars ska jag fan krångla alltså.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enligt dom som sysslar med veteranbilar så är pappershanteringen rena lotteriet.
CoC var aldrig tänkt att vara ett dokument som fordonsägaren skulle ha, det är ett dokument från tillverkaren till myndigheten som intygar att fordonet uppfyller kraven.

Det som skulle vara så bra med EU, den fria rörligheten över gränser inom Unionen hindras av småpåvar på sina respektive departement som på egen hand har tagit på sig att försvåra så mycket som möjligt.

Men så ibland står alla planeter i linje och någon lyckas ta med sig sitt fordon som flyttgods och allt bara fungerar, och då tas det upp som exempel på hur bra det blev...

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ja, det står ju faktiskt ett referensnummer på regbeviset! Jag ska försöka argumentera för att det borde räcka. Annars ska jag fan krångla alltså.
Det importeras väl mängder med fordon från andra länder till Österrike. Googelsök på vilka dokument som behövs från t ex Tyskland. Behövs det inget CoC där i från så behövs det inte från Sverige heller.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA