Hej!
Har hört från många olika håll om att äldre Suzuki-MC's från -90 & bakåt tydligen ska ha massa typiska "Suzuki-fel". Vad är det för några fel egentligen?
![Va?? :va :va](/img/smilies/nya/confused.gif)
Ska köpa en Suzuki GSX 400 F -82 och börjar ju bli lite orolig. Någon som kan ange vad de typiska felen skulle kunna vara?
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
MVH "Linus80s"
(
http://195.149.144.149/images/03/0325916352.jpg)
Likriktare/laddningsregulator (är ihopbyggd) är standardfel, köp inte en original utan köp en "pirat som duells har, håller längre och är billigare. Det är inte bara suzuki som har detta problem utan många andra som har samma generator lösning. Är bara oljebyten skötta och kvalitetsolja använd och att den är varmkörd innan man har åkt iväg så borde kamlagringar vara ok. När man köper en så gammal hoj bör man ta ett kompprov. Gör som följer: skruva ur båda stiften och sätt i stiften i hattarna och lägg stiften mot gods, så du inte bränner tändspolarna. Tryck kompmätaren mot ena tändstiftshålet, ge full gas och kör på startmotorn, notera hur många kilo du kom upp i och gör om proceduren på nästa cyl.
Det ska inte skilja mer en nått kilo
Kolla självfallet att det inte är några missljud.
Kan du inte göra detta själv, åk till en hojverkstad och få hjälp annars bör du inte köpa en beghoj privat, lycka till