Typiska "Suzuki-fel" på äldre Suzukis... Vilka fel?

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Hej!
Har hört från många olika håll om att äldre Suzuki-MC's från -90 & bakåt tydligen ska ha massa typiska "Suzuki-fel". Vad är det för några fel egentligen? :va Ska köpa en Suzuki GSX 400 F -82 och börjar ju bli lite orolig. Någon som kan ange vad de typiska felen skulle kunna vara? :gnissla
MVH "Linus80s"

(http://195.149.144.149/images/03/0325916352.jpg) :tummenupp

Freedom

Guest
Hej!
Har hört från många olika håll om att äldre Suzuki-MC's från -90 & bakåt tydligen ska ha massa typiska "Suzuki-fel". Vad är det för några fel egentligen? :va Ska köpa en Suzuki GSX 400 F -82 och börjar ju bli lite orolig. Någon som kan ange vad de typiska felen skulle kunna vara? :gnissla
MVH "Linus80s"

Om det hade varit några allvarliga fel på hojen så borde dom dykt upp för länge sedan, köp hojen och känn dig nöjd.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Gör normala "köpabegagnatkollar" och njut sedan ditt snygga nyförvärv!

Det jag skulle checka en aning extra är laddningen; sätt en voltmeter över polerna på batteriet, starta o slå av/på lyset, kolla att du åtminstone får uppåt 14 Volt när du varvar lite och att det inte rusar upp över 15. Om jag kommer ihåg rätt ska du få på max laddning när du slår på lyset.

En gång till: Så fin den ser ut! Lycka till och ha skoj!

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Gör normala "köpabegagnatkollar" och njut sedan ditt snygga nyförvärv!

Det jag skulle checka en aning extra är laddningen; sätt en voltmeter över polerna på batteriet, starta o slå av/på lyset, kolla att du åtminstone får uppåt 14 Volt när du varvar lite och att det inte rusar upp över 15. Om jag kommer ihåg rätt ska du få på max laddning när du slår på lyset.

En gång till: Så fin den ser ut! Lycka till och ha skoj!

Okej, tack för tipset. :)
Ett problem möjligtvis är väll att den finns ända borta i Katrineholm, medans jag bor i Stockholm. Eftersom jag inte har körkort ännu kan jag ju ej hämta den. Ägaren kunde tänkas skjutsa den ända ut till Stockholm, förutsatt att jag då köper den (11 000:-, gått strax under 3000mil). Då blir det köpa grisen i säcken som gäller. Vem vet, kanske en jättefin gris! :rolleyes:
Är inte det en stor chansning? :tungan

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
jag bor i nyköping.
vill du ha hjälp så kan jag åka förbi.
säg bara när och var.
jobbar som chef och har lite oregelbundna tider.

/robin

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Harris Magnum 2
Hej!
MVH "Linus80s"

Likriktare/laddningsregulator (är ihopbyggd) är standardfel, köp inte en original utan köp en "pirat som duells har, håller längre och är billigare. Det är inte bara suzuki som har detta problem utan många andra som har samma generator lösning. Är bara oljebyten skötta och kvalitetsolja använd och att den är varmkörd innan man har åkt iväg så borde kamlagringar vara ok. När man köper en så gammal hoj bör man ta ett kompprov. Gör som följer: skruva ur båda stiften och sätt i stiften i hattarna och lägg stiften mot gods, så du inte bränner tändspolarna. Tryck kompmätaren mot ena tändstiftshålet, ge full gas och kör på startmotorn, notera hur många kilo du kom upp i och gör om proceduren på nästa cyl.

Det ska inte skilja mer en nått kilo

Kolla självfallet att det inte är några missljud.
Kan du inte göra detta själv, åk till en hojverkstad och få hjälp annars bör du inte köpa en beghoj privat, lycka till

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Men en sak jag inte förstår; Vad är det för skillnad på Suzuki GSX 400 E, F & FWS? :S Eller finns det ännu flera?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar