Tysk importerad Rs 125a

Engen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2008
Hoj
00a Aprilia RS 125
Tjena,
Jag letar efter en 125a just nu, och har därför kollat runt en massor. Har bland annat sett att det finns en massa roliga tyska hojjar som man kan importera :)

Såg en väldigt fin Aprilia Rs 125a till salu. Grejen är den att den är registrerad som mellan-MC i tyskland (22kW/35hK) och inte lätt-mc. Ifall jag köper en strypsats här i Sverige ifrån Mc- Kompanient och monterar på den,dvs jag styper ner den till 11KW, tror ni då att det skulle bli några problem att få den registrerad som lätt-mc här i Sverige?

Tacksam för svar!

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Helt onödigt att köpa en stypsats för 2100 när du kan strypa en RS genom att koppla ur Avgasventilen och köra ner en trädgårdsslang (trottel stop) i förgasaren.

Hur du gör med besiktning osv har jag ingen aning om.

Edit: De nyare RS 06 uppåt har en strypnings CDI så då äre bara att kopla in den så ären på 11 kw.

Edit2: Glöm inte kolla upp allt som gäller import så du inte får mera kostnader senare.

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Det är väl bara att man ska beätta hur den är strypt när man reggar in den och ha med bänkningspapper? köper du strypsats får du bänkningspapper med om jag har förstått det hela rätt.. Du kan ju regga in den direkt som lätt mc...

Det är lite klöddigt att förklara... Hoppas någon kan lösa det bättre..

Heinevik

Guest
För de första särskriver du i rubriken. usch, man får ju rysningar när man läser sånt.

För de andra så har inte Tyskland något slags "22kW/35hK"-mellanklass.

För de tredje får man inte alls bänkningspapper när man köper strypning. Du måste köpa strypning och sätta på själv (eller låta någon som kan göra det..) och sedan låta någon som har bänkningsmaskin bänka din hoj så den klarar 11kw/15hk som gäller här i Sverige.
Pappret tar du med dig till registreringsbesiktningen. Sedan hoppas du på att den ska gå igenom. Om den gör detta så skattar du den, försäkrar den och SEN är de dags att åka..

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
För de första särskriver du i rubriken. usch, man får ju rysningar när man läser sånt.

För de tredje får man inte alls bänkningspapper när man köper strypning. Du måste köpa strypning och sätta på själv (eller låta någon som kan göra det..) och sedan låta någon som har bänkningsmaskin bänka din hoj så den klarar 11kw/15hk som gäller här i Sverige.
Pappret tar du med dig till registreringsbesiktningen. Sedan hoppas du på att den ska gå igenom. Om den gör detta så skattar du den, försäkrar den och SEN är de dags att åka..

OBS! Bänkningsmaskinen får INTE vara vilken som helst utan verkstadens bänkningsmaskin MÅSTE vara godkänd av vägverket.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Köper man strypsats får man väl intyg på att det är strypt? :va

kanske inte bänkpapper, men är de monterat av verkstad o så tror jag man får nå papper

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Köper man strypsats får man väl intyg på att det är strypt? :va

kanske inte bänkpapper, men är de monterat av verkstad o så tror jag man får nå papper

jepp det ska man få.

heinevik och mrgangsta, lugna er med OTn och annan skit.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Strypsatserna som Mc-kompaniet har behövs ingen bänkning till. Du får med ett intyg som du visar vid besiktningen. Montera kan du göra själv och intyga att det är rätt gjort. :tummenupp Men kolla med Mc-kompaniet INNAN du köper någon hoj om dom HAR till en 125:a. Jag har bara köpt till mellanklasshojar och det har i alla fall fungerat perfekt. Kan tänka mig att det är lite mera jobb på en 125:a typ strypning i avgaskröken, CDI-koppling, avgasport. m.m. Men som sagt. Ring och kolla INNAN köp.

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Strypsatserna som Mc-kompaniet har behövs ingen bänkning till. Du får med ett intyg som du visar vid besiktningen. Montera kan du göra själv och intyga att det är rätt gjort. :tummenupp Men kolla med Mc-kompaniet INNAN du köper någon hoj om dom HAR till en 125:a. Jag har bara köpt till mellanklasshojar och det har i alla fall fungerat perfekt. Kan tänka mig att det är lite mera jobb på en 125:a typ strypning i avgaskröken, CDI-koppling, avgasport. m.m. Men som sagt. Ring och kolla INNAN köp.

Är det inte så att man måste ha "verkstadsstämpel" på det intyget? Med andra ord man ska väl inte kunna göra det själv? Så gjorde jag med min mellanklass iaf. Lämnade in på verkstad alltså.

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 - 07

på rs 06-08 finns det inget juks med krök o grejs.. dem stryps endast med cdi box. Vad det gäller strypningsstaster från mc kompaniet så är det så att du måste ha bänkningspapper. Jag importerade min rs 07:a o fick köpa strypningssats från mc kompaniet. Sedan vart ja tvungen att bänka den och sen för att besiktiga den så måste du ha 1) bänkningspapper som intygar 11 kw 2) intyg som visar att strypningen är godkänd (ett rött häfte på tyska om du köper strypning från mc kompaniet)

Engen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2008
Hoj
00a Aprilia RS 125

Ber om ursäkt för särskrivningen. När man går IB linjen på gymmnasiet och bara snackar engelska hela dagarna så blir ens svenska lätt lite knasig ibland. Men du verkar ju inte vara något proffs på svenska själv, då du sätter liten bokstav efter punkt?

Tack alla andra för seriösa svar :)

svanberg00

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
Söker!
äre någon som har efaranhet av att importera en hoj, vad kostar det och är det lönt att åka ner å hämta hojen ? om besiktining ?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
äre någon som har efaranhet av att importera en hoj, vad kostar det och är det lönt att åka ner å hämta hojen ? om besiktining ?

Enligt mig är det ju inte lönt... om det gäller RS, då det finns gott om bra RS i sverige...

har har du en tyskimproterad RS
http://www.blocket.se/vi/16190215.htm?ca=11_s

Dock har ju priserna gått upp riktigt mycket nu... Finns 98 för 30 (WTF!!!)

Den hära killen msåte vara knäpp
http://www.blocket.se/vi/15999241.htm?ca=11_s

svanberg00

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
Söker!
Enligt mig är det ju inte lönt... om det gäller RS, då det finns gott om bra RS i sverige...

har har du en tyskimproterad RS
http://www.blocket.se/vi/16190215.htm?ca=11_s

Dock har ju priserna gått upp riktigt mycket nu... Finns 98 för 30 (WTF!!!)

Den hära killen msåte vara knäpp
http://www.blocket.se/vi/15999241.htm?ca=11_s

Okej, men har hittat många fina hojar på bla. www.mobile.de för mkt fina priser..
Angående den första blocket annonsen så verkar det som det är något skumt angående den. Trasigt tändningslås samt importerad från Tyskland, kanske nån som passa på att släpa hem en rs med spriten ? :rolleyes:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Okej, men har hittat många fina hojar på bla. www.mobile.de för mkt fina priser..
Angående den första blocket annonsen så verkar det som det är något skumt angående den. Trasigt tändningslås samt importerad från Tyskland, kanske nån som passa på att släpa hem en rs med spriten ? :rolleyes:

ja, det är väll bara byta tändningslås... Skumt med tyskimporterad? du ska ju improtera, titta i italien också

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
En sak jag kan nämna

Desto längre norrut man hittar en hoj i tyskland desto större är risken att de är en rosthög

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!