Tyskimporterad 1000rr till banhoj.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Tänkte strunta i gatåkat och bara köra bana. har en hoj på g som är import ifrån tyskland.

Lite frågor bara.

Om denna hoj i framtiden säljs till någon annan som vill tävla vad för papper krävs på hojen mc id eller vad det heter????

///Micke

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
skall den förbli oreggad så är de enda som krävs ett mc id för å tävla men de fixar varje enskild ägare av hojjen själv.

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
r6 -03
skall den förbli oreggad så är de enda som krävs ett mc id för å tävla men de fixar varje enskild ägare av hojjen själv.

Innebär det att man inte får något mc id av den tyska handlaren? Utan att man fixar det själv när man har hojen hemma i sverige igen?

Trådstartaren: Har samma tankar men en gixxer600 på G :) :tummenupp

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Danke....

En fråga till då. Kille som importerat hojen fick inte igenom den på bilprovningen, kan detta leda till problem (papper tror jag) Man vill ju gärna kunna garage försäkra hojen eller ha någon slags försäkring som täcker stöld...

///Micke

För att skaffa MC-id krävs inga papper på hojen. Du måste däremot har chassienummer och motornummer på prylarna och detta anges på ansökan och kommer sen att föras in i en databas, att nummer m.m. stämmer och är i sin ordning (ej hemma-stansade nummer) ska kontrolleras av besiktningspersonalen på tävlingen.

Länsförsäkringar och Trygghansa har jag för mig (säkert någon mer) erbjuder en stöldförsäkring på hobby/tävlingsfordon. Återigen så måste det finnas chassienummer för att kunna försäkra.

/Nitrous

Dr.Bike

Guest
KOlla lite med Kamikaze Kid. Han importerade just exakt en CBR1000RR från Tyskland. Inga konstigheter. MEn han kan bistå med info till dig.
Lycka till, :tummenupp

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Du måste däremot har chassienummer och motornummer på prylarna och detta anges på ansökan och kommer sen att föras in i en databas, att nummer m.m. stämmer och är i sin ordning (ej hemma-stansade nummer) ska kontrolleras av besiktningspersonalen på tävlingen.

/Nitrous

Fel, det går jätte bra med "hemma-stansade" nummer, min förra hoj jag tog hem hade inga nummer (tagen från fabrikslinan) och det var bara att slå in egna. Dock ska du kunna styrka att hojen inte är stulen så behåll kvitton och nummer till den du köpte hojen av.

björn

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Innebär det att man inte får något mc id av den tyska handlaren? Utan att man fixar det själv när man har hojen hemma i sverige igen?

Trådstartaren: Har samma tankar men en gixxer600 på G :) :tummenupp

MC-Id är inget som varken en svensk eller utländsk handlare har med att göra, det är nåt som svemo har för att identifera racehojar.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Länsförsäkringar och Trygghansa har jag för mig (säkert någon mer) erbjuder en stöldförsäkring på hobby/tävlingsfordon. Återigen så måste det finnas chassienummer för att kunna försäkra

Nej, tror bara IF erbjuder stöld på avställda hojar, har själv försökt hitta bolag som vill ta emot mig som kund, bara IF jag ännu inte pratat med nu.
Jävligt irriterande att Bolagen tagit bort garage försäkringarna på detta vis och vill tvinga MC ägare att alltid ha en hoj påställd.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en obesiktad & oskattad hoj garageförsäkrad i över tre år tills den faktiskt blev stulen till slut, förra året eller nåt. Trygg Hansa. Menar ni att det inte går längre?

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag hade en obesiktad & oskattad hoj garageförsäkrad i över tre år tills den faktiskt blev stulen till slut, förra året eller nåt. Trygg Hansa. Menar ni att det inte går längre?
När jag skulle trafikförsäkra min gsxr för en månad sen på Trygghansa så var vi överens på telefonen. Sen fick jag fakturan på ett helår och en kostnad på ca 7500 kr och ej någon möjlighet att ställa av cykeln. När jag ringde och frågade så går det ej att ställa av cyklar hos dom längre. De hade tydligen ingen garageförsäkring heller. Så jag försäkrade hos Folksam istället.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Danke....

En fråga till då. Kille som importerat hojen fick inte igenom den på bilprovningen, kan detta leda till problem (papper tror jag) Man vill ju gärna kunna garage försäkra hojen eller ha någon slags försäkring som täcker stöld...

///Micke

Efter lite kontroller så visar det sig att detta kan vara att föredra! Jepp, ringde runt lite och har du en oregistrerad hoj så kan du faktiskt stöldförsäkra denne lättare än du hittar en garageförsäkring till in reggad hoj. Otrologt fånigt men sant. En oreggad räknas som hobby fordon eller fritidsverksamhet etc eller dyl och då får man försäkra dom mot stöld enligt uppgift. Det är ju bara förbannat att min hoj blev snodd och var oförsäkrad PGA att den var inreggad och inte oreggad Depp!

Ja jag vet att flera fått sina hojar garage försäkrade men jag försökte verkligen och alla som slog på mmitt reg nummer sa tvärt nej. Så det var inte så att jag inte kollade med alla, dock verkar det som om vissa som ringt samma bolag flera ggr faktiskt fått olika svar olika ggr, irriterande.

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Efter lite kontroller så visar det sig att detta kan vara att föredra! Jepp, ringde runt lite och har du en oregistrerad hoj så kan du faktiskt stöldförsäkra denne lättare än du hittar en garageförsäkring till in reggad hoj. Otrologt fånigt men sant. En oreggad räknas som hobby fordon eller fritidsverksamhet etc eller dyl och då får man försäkra dom mot stöld enligt uppgift. Det är ju bara förbannat att min hoj blev snodd och var oförsäkrad PGA att den var inreggad och inte oreggad Depp!

Ja jag vet att flera fått sina hojar garage försäkrade men jag försökte verkligen och alla som slog på mmitt reg nummer sa tvärt nej. Så det var inte så att jag inte kollade med alla, dock verkar det som om vissa som ringt samma bolag flera ggr faktiskt fått olika svar olika ggr, irriterande.

Har du nåt bolag att tipsa om som tar oreggade hojjar??

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka