Tyskland ständigt i vägen !?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tittade på Autozug förra året. Om jag var ute efter en motorcykelsemester nere i Sydeuropa skulle jag utan tvekan ta det alternativet före något annat. Även om jag tänkte resa med någon mer exklusiv sportbil där milkostnaden måste tas med i beräkningen hade jag tagit tåget. Är man ute i tid behöver det inte bli särskilt dyrt. Det finns kampanjpriset. Det såg jag när jag var inne på hemsidan förra året.

Tyskland har sin tjusning, men efter några timmar tröttnar man. Snitthastigheten är sällan mycket högre än om man kör i svenskt motorvägstempo under högsäsongen på Autobahn. Man kan bitvis hålla 180- 200 km/h för att sedan hamna i kö och stå helt stilla. Sedan alla vägbyggen...

Allt det där slipper man med tåget.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Gjorde en testbokning... Kostar 166,50 EUR om man åker i Juli Måndag-Fredag. Högsäsong är helgerna....

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
vi har åkt med tåget ner till italien flera gånger och det är ett mycket bra alternativ:tummenupp och inte är det så dyrt heller, sist kostade det 5200... då är färjan från göteborg med! och tåget är tur och retur..
vi va fem man och lika många hojar........

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Tyskland har sin tjusning, men efter några timmar tröttnar man. Snitthastigheten är sällan mycket högre än om man kör i svenskt motorvägstempo under högsäsongen på Autobahn. ...
¨

Varför bara autobahn??? Har provat att helt enkelt ta "landsvägarna" ned genom tyskland på väg till Italen och det var mycket fint, suveräna fina släta vägar.

Man kan bitvis hålla 180- 200 km/h för att sedan hamna i kö och stå helt stilla.

hmmm MCna brukar ju aldrig stå stilla som bilarna utan rullar förbi så där fint och försynt mellan filerna:tungan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror dig, men jag har oftast bara sett Tyskland som ett sträck som jag vill lämna bakom mig så fort som möjligt. Har dock haft funderingar på att ta avstickare och köra mindre vägar, men det blir aldrig så. Tidigare år har jag velat testa att köra på ringen med mc, men numera vet jag inte om jag är lika intresserad längre. Det händer en hel del olyckor med mc på banan och avåkningszonerna lämnar övrigt att önska. Lätt hänt att det ligger oljespill på banan. Då föredrar jag nog vägarna runt banan som lär vara väldigt trevliga.

Ska jag köra på ringen får det bli med bil. Tycker jag att det verkar ok att köra motorcykel får jag väl ta med den ner en annan gång.

¨

Varför bara autobahn??? Har provat att helt enkelt ta "landsvägarna" ned genom tyskland på väg till Italen och det var mycket fint, suveräna fina släta vägar.

hmmm MCna brukar ju aldrig stå stilla som bilarna utan rullar förbi så där fint och försynt mellan filerna:tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker det är bättre när Tyskland ligger ivägen för oss än när det var tvärtom :gnissla

Enda problemet vid passage med min kursstabila västtyska dieselsläde är att hon alltid drar åt Stuttgart, omöjligt att justera bort.

Bifogat

• IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    79.5 KB · Visningar: 117

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har du några interiör bilder på din gamla diesel merca? Den ser väldigt välbehållen ut för sin ålder. Sällan man ser sådana numera ens uppe i Norrland.

Tycker det är bättre när Tyskland ligger ivägen för oss än när det var tvärtom :gnissla

Enda problemet vid passage med min kursstabila västtyska dieselsläde är att hon alltid drar åt Stuttgart, omöjligt att justera bort.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du några interiör bilder på din gamla diesel merca? Den ser väldigt välbehållen ut för sin ålder. Sällan man ser sådana numera ens uppe i Norrland.
Köpte henne av en mercafrälst vän i Burträsk för 15 år sedan. Allt som inte såg nytt ut är utbytt, motor, växellåda, bakaxel, klimatbalk, kylare kondensor, förångare, hjulupphängning, hjullager, skivor, ok, alla bromsrör, turbo, rostfritt 2½" avgas osv.
Har en 3.07 diff och tillhörande hastighetsmätare jag köpte från USA/Tyskland, lugnare marschvarv på motorvägen nu isf OEM 3.46:1diffen som jag sålde till Norge.

Osäljbar numer, som hojen och träbåten:brinnerup

Har ingen bild på inredningen, men den är som resten av bilen, allt som är kass har åkt ut.

300TD är sjukt fina bilar. Roliga att vårda :Bugar

Sorry för OT

Bifogat

• IMG_1011.JPG
    IMG_1011.JPG
    59.3 KB · Visningar: 84
  • IMG_1010.JPG
    IMG_1010.JPG
    65.5 KB · Visningar: 93
  • IMG_1009.JPG
    IMG_1009.JPG
    46.9 KB · Visningar: 88
  • IMG_1002.JPG
    IMG_1002.JPG
    90.8 KB · Visningar: 96
  • IMG_1001.JPG
    IMG_1001.JPG
    82.2 KB · Visningar: 82
  • IMG_1053.JPG
    IMG_1053.JPG
    83.8 KB · Visningar: 86
  • IMG_0970.JPG
    IMG_0970.JPG
    73.3 KB · Visningar: 79
  • IMG_0603.JPG
    IMG_0603.JPG
    95.1 KB · Visningar: 82
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ser som sagt väldigt fin ut. Det är bara att fortsätta sköta den som du gjort hittills så kommer den att hålla länge till. Hade kombi bilarna skinn eller var det vanligast med tygklädsel?

Som jag skrev i ett annat inlägg i en annan tråd har min morbror en gammal 280 SE 3.5 från 1972. Den fick han av sin granne mot att han flyttade den från tomten. Då var ett vrak. Han renoverade upp bilen och körde den som bruksbil många år. Gick som en klocka och gör så än idag. Riktigt trevlig att köra. Modern på många sätt och vis.

Köpte henne av en mercafrälst vän i Burträsk för 15 år sedan. Allt som inte såg nytt ut är utbytt, motor, växellåda, bakaxel, klimatbalk, kylare kondensor, förångare, hjulupphängning, hjullager, skivor, ok, alla bromsrör, turbo, rostfritt 2½" avgas osv.
Har en 3.07 diff och tillhörande hastighetsmätare jag köpte från USA/Tyskland, lugnare marschvarv på motorvägen nu isf OEM 3.46:1diffen som jag sålde till Norge.

Osäljbar numer, som hojen och träbåten:brinnerup

Har ingen bild på inredningen, men den är som resten av bilen, allt som är kass har åkt ut.

300TD är sjukt fina bilar. Roliga att vårda :Bugar

Sorry för OT

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ser som sagt väldigt fin ut. Det är bara att fortsätta sköta den som du gjort hittills så kommer den att hålla länge till. Hade kombi bilarna skinn eller var det vanligast med tygklädsel?

Som jag skrev i ett annat inlägg i en annan tråd har min morbror en gammal 280 SE 3.5 från 1972. Den fick han av sin granne mot att han flyttade den från tomten. Då var ett vrak. Han renoverade upp bilen och körde den som bruksbil många år. Gick som en klocka och gör så än idag. Riktigt trevlig att köra. Modern på många sätt och vis.

Tack! Ja det är bäst att sköta om gamla grejor har jag lärt mig, de byggs ju inte längre. Mest dynga nuförtiden.

Min klädsel består av svart vinyl och grått tyg. Så skinnklädsel är den enda extrautrustningen jag inte har. Har instegsbelysning, AC (konverterad till modernt köldmedie förstås). El-speglar, nivåreglering, taklucka, MB-krok, Extrasäte, el-doror, låsbart handskfack, 4-stegsautomaten.

Ska dock låta sy upp en original svart skinklädsel så bilen är full. Tänkte beställa från denna firma
http://www.worlduph.com/hubpageMERCEDES.htm

...samt låta en svensk sadelmakare montera. Samt då även passa på att byta ut sadelgjordar, stoppningar och värmeslingor till nya när klädseln ändå är av.

Kul att du också gillar gamla kruppstål. Built to last. Jag har gjort iordning två MB W115 innan. Men det här var ju drömbilen, så nu blir det inga fler byten.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nya mercedes lockar inte mig särskilt mycket. De senaste bilarna som fortfarande andas kvalitet är bilarna som tillverkades på slutet av 80- talet fram till och med en bit in på 90- talet. Tänker bl a på 500 E (W124) och 500- 600 SL (R129).

Min pappa körde bl a en W116 när den kom. Färgen var den typiskt för tiden- guld metallick. På sin tid var det nog en av väldens bästa bilar.

Är riktigt svag för Pagoda, men har hört att de rostar rätt bra. Tydligen gick Mercedes i Fiat fällan och köpte öststatsstål. Läckra är de i alla fall.

En kompis köpte förra sommaren en Dallas merca. Riktigt underskattad bil faktiskt. Grymt fin kvalitet på den bilen trots att den är från tidigt 80 tal.

Själv har jag inte köpt mig någon Mercedes. Fastnade för en av de sista luftkylda bilarna Porsche byggde. De är tillverkade enligt samma tankegångar som de äldre Mercedes. Tyvärr en tillverkningsprocess även de övergav tillslut.

Det gäller att vårda de äldre välbyggda bilarna för jag tror aldrig att de kommer att lägga så mycket omsorg. Det finns helt enkelt inte de ekonomiska resurserna. Bilar har blivit slit och släng som allt annat i samhället.

En som bor i samma fastighet som mig lät sy upp och installera en helt ny klädsel i sin Rolls Royce Corniche på en lokal firma. Resultatet var fantastiskt. Här är deras hemsida: http://www.topntrim.nu/index.php

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Varför se tyskland som ett hinder? Efter att ha rest igenom europa är det tyskland jag längtar till! Detta både turist- och körmässigt.

ldjoha

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZZ-R 1100 C3 1992
Tyskland

Jag kan rekommendera Moseldalen, Eifelbergen, Schwarzwald. Dessa ställen har toppenvägar för mc. Mosel ligger inte så långt från nordslingan heller. Ett måste att ta en repa där. 2006 kostade ett varv 16 euro. 2007 19 euro. Kostnad i dag vet jag inte. Kanongrepp i alla fall. Schwarzwald kommer du till med tåget från Hamburg till Lörrach. Mosel är det nog lättast att köra till. Nere vid Svartskogarna är det lätt att ta sig in i Schweiz och Frankrike. Åka efter Donau. Kanonvägar överallt.

Har bokat tor Hamburg München. Skall vara i Österrike 5 nätter och 4 nätter utanför München..

Tyskland är suveränt att köra mc i. Funderar du på Mosel kolla upp Ferienwohnungen Leta efter Ediger/Eller där finns många våningar till billigt pris. Gasthaus är ett annat alternativ. Hotell kostar nog idag runt 60-65 euro dubbelrum/natt. Feriewohnung från 10 euro och uppåt per person..

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Jag ser inte Tyskland som ett problem. Vi brukar ta färjan Göteborg-Kiel äter och sover på den sen är man redo för en dag på Autobahn och helt plötsligt är man i Munchen:D
Det är inte rolig körning men effektivt.

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2005,Triumph speed triple
Vägtips Rostock till Prag?

Tjena

Någon som har kört sträckan Rostock - Prag som kan tipsa om lite fina mc vägar som omväxling till AB? . Vi hade tänkt köra sträckan på 1 dag ca 55 mil så inga jätte omvägar hinns med.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Tjena

Någon som har kört sträckan Rostock - Prag som kan tipsa om lite fina mc vägar som omväxling till AB? . Vi hade tänkt köra sträckan på 1 dag ca 55 mil så inga jätte omvägar hinns med.

Ta gamla vägen över gränsen mellan Tyskland och Tjeckien söder om Dresden, innan var den en plåga med alla kurvor och stignigar pga all trafik, nu har ju trafiken flyttats till nya motorvägen och det är fint att åka gamla rutten :banana Alte Dresdener strasse på tyska sidan, heter 8 på tjekiska sidan.

Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2

Tja, klart man längtar hem ibland.
Jag har oxå en dieslesläde, iofs av något nyare modell,
trots att den är tillverkad i detta årtusende måste jag säga att det är den bästa bil jag någonsin haft!

Är för tillfället i Indien några månader, och har kommit överens med mig själv att inte köra någon moped här. Trafiken är totalt KAOS!

Sorry för OT.

Back on track: Tyskland? I vägen? Slappna av, kör a v den übertrista Autobahn, stanna i en by och ta en fika. Du kommer må så mycket bättre då! Tyskland är nog det mest undrskattade turistlandet för motorcyklister. Kryllar av fenomenala vägar!
Schwarzwald är min favorit. Mosel och Ringen ligger ju nära till hands också.
Å andra sidan är det rätt bra att det inte kommer så mycket turister... mer väg för mig då.Liksom!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum