Tysklands generalagent???

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Nån som vet hur man får tag i tyska generalagenten?

Har importerat en hoj, och nu fattas en liten lapp som sitter på ramen som talar om att hojen är helfordonsgodkänd

...denna lapp behövs för att besiktiga...

Svenska generalagenten är ju tjuriga, så tängte få tag på den tyska agenten.

Nån som vet vad dom heter eller vart man får tag på dom?

Obs: mkt viktigt...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hjälp..?

bossjan skrev:
Nån som vet hur man får tag i tyska generalagenten?

Har importerat en hoj, och nu fattas en liten lapp som sitter på ramen som talar om att hojen är helfordonsgodkänd
...denna lapp behövs för att besiktiga...
Svenska generalagenten är ju tjuriga, så tängte få tag på den tyska agenten.
Nån som vet vad dom heter eller vart man får tag på dom?
Obs: mkt viktigt...
Ett tips, om du vill ha hjälp på SH, är att tala om vilket märke det gäller.. :rolleyes:
 

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Bohuslän
Hoj
WR450, DB7
Oj, vilket lustigt sammanträffande. Skulle precis lägga upp en tråd om samma ämne, tur att man är så uppmärksam :tungan

I morse var jag på bilprovningen för att registreringsbesiktiga min tysklandsimporterade KTM-motard.

Efter ungefär 1½h kommer besiktningsmannen fram till att han inte hittar hojens s.k EG-nummer, att hjulen är mindre än original (ej motardkit från fabrik), samt att effekten en gång varit ändrad.

Då jag var ganska stressad han jag inte prata mer ingående om detta, men han nämnde att jag var tvungen att skaffa ett intyg från generalagenten (i detta fallet KTM's), för att därifrån försöka skaffa ett intyg på att den är EG-godkänd. Är inte hjulstorleken 17" och effekten 36kW (original) med i COC(?)-dokumentet så måste jag fixa originaluppsättning.

Är rätt vilsen nu... vem är KTM's generalagent i Sverige?

Tacksam för hjälp
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
ojdå...

Glömde märket ja, det är en Yamaha DT125RE -04.
Är det den där lilla lappen som kallas eg???
Och vad är coc??
 
Last edited:

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
borlänge
Hoj
gsxr, wr250
SAMMA PROBLEM.... någon som har bra förslag på va göra??

Hej har inte hört hur det gått med er som hafft detta problem.

Har oxå detta problem, detta gäller en suzuki gsxr.

Har pratat me KGK suzuki å de vägrar hjälpa mig och har pratat me tyska generalagent och de lät inte heller så possitiva.

Har kollat med besiktnings ingengörer, besiktningsmann, vägverket mm mmm hur jag skall göra.

Det roliga är att när man läser detta inlägg, så verkar ju inte de va krav på att det skall finnas ett Coc märke på hojjen om det finns ett EG-registrerings nummer på Registreringsbeviset, och jag tror att alla hojar fr tyskland att det finns. det gör de iaf på min.

Men fortfarande vägra alla instanser detta. Men har fått papper från besiktningsmannen vad som gäller och han har ju precis icke godkännt min hoj, men enligt pappert så har han gjort fel. detta står oxå på vägverkest sida och bilprovningen.
Nu har jag då 3 st bevis om att beslutet är felaktigt, men de vägrar ändå å hävdar fortfarande att det skall finnas ett coc- märke.
hmmm :fatta! konstigt.. nåt som jag missat???

titta efter på denna länk och tolka själva, under rubriken registreringsbesiktning, och kan oxå lägga upp vad som står på mitt papper, gör detta sen om intresse finns, då de blir lika långt som jag skrivit nu...

http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx


Mvh // robban
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Jag har precis regbesiktat min Capo, det var ingen som frågade efter COC-märkning.

"Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis, anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige."

Verkar ju solklart tycker jag. Stå på dig och lycka till!
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Ett litet tillägg: det finns ju vissa skillander i egenskaperna hos objektet man importerar:
Fordon
1. - som varit registrerade i annat EU-land. Registreringsbevis som visar en registrering i annat land måste finnas.

Här bör ju regeln citerad i mitt föregående inlägg tillämpas.



2.- som är EG-typgodkända. Det innebär att fordonet har ett CoC, (”Certificate of Conformity”). Detta gäller personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv.

Om fordonet inte är tidigare registrerat måste man kunna styrka EG-typgodkännande med COC.

Enligt min uppfattning finns det inget skäl att uppvisa coc-handlingar (Eller märkning) om fordonet tidigare EG-typgodkänts i annat EU-land. Då bör (skall?) det räcka med reg.bevis.
 

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
borlänge
Hoj
gsxr, wr250
Flyer skrev:
Ett litet tillägg: det finns ju vissa skillander i egenskaperna hos objektet man importerar:
Fordon
1. - som varit registrerade i annat EU-land. Registreringsbevis som visar en registrering i annat land måste finnas.

Här bör ju regeln citerad i mitt föregående inlägg tillämpas.



2.- som är EG-typgodkända. Det innebär att fordonet har ett CoC, (”Certificate of Conformity”). Detta gäller personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv.

Om fordonet inte är tidigare registrerat måste man kunna styrka EG-typgodkännande med COC.

Enligt min uppfattning finns det inget skäl att uppvisa coc-handlingar (Eller märkning) om fordonet tidigare EG-typgodkänts i annat EU-land. Då bör (skall?) det räcka med reg.bevis.


Självklart har hojjen varit inreggad i tyskland, och coc finns oxå men inte klistermärket på hojje, men som saggt, tycker inte de behövs då den har varit inreggad och fyller alla andra.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
zuki skrev:
Självklart har hojjen varit inreggad i tyskland, och coc finns oxå men inte klistermärket på hojje, men som saggt, tycker inte de behövs då den har varit inreggad och fyller alla andra.

Då har jag svårt att förstå besiktningsmannens invändningar...
Kanske läge att få ytterligare ett utlåtande av någon annan? Om du anser dig ha torrt på fötterna får du dra ärendet vidare och överklaga beslutet.
 

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
borlänge
Hoj
gsxr, wr250
Flyer skrev:
Då har jag svårt att förstå besiktningsmannens invändningar...
Kanske läge att få ytterligare ett utlåtande av någon annan? Om du anser dig ha torrt på fötterna får du dra ärendet vidare och överklaga beslutet.

Har suttit i telefon hela gårdagen och hela dagen idag.. fattar ingenting..

överklagning kostar pengar och man får inget besked förrens minst 4 veckor sa de... å som de känns är risken ganska stor att de blir samma besked. tycker ju att alla borde gå efter samma regelbok, men icke... typiskt svensk jävla byråkrati..

kontoret ligger i blge så kanske man skall springa dit å prata face to face... :kocko

Ja jaaa nu håller jag på å koncentrera mig hur fn jag får tag i ett nytt märke.
Känns som om de kommer gå snabbare att få tag, för hoppningsvis :confused:
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
zuki skrev:
Självklart har hojjen varit inreggad i tyskland, och coc finns oxå men inte klistermärket på hojje, men som saggt, tycker inte de behövs då den har varit inreggad och fyller alla andra.
Du hade alltså annan hjul dim än original vid besiktn? Right?
Har du ett Fahrzeugbrief? I det skall finnas alla avvikelser från originalutförandet infört. Om inte är det nog problem.
Om nu bes mannen såg att det var fel hjul ville han ju veta om den var godkänd i DE med dom monterade.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kahobe skrev:
Du hade alltså annan hjul dim än original vid besiktn? Right?
Har du ett Fahrzeugbrief? I det skall finnas alla avvikelser från originalutförandet infört. Om inte är det nog problem.
Om nu bes mannen såg att det var fel hjul ville han ju veta om den var godkänd i DE med dom monterade.
Även om det är infört i Fahrzeugbrief (eller kanske snarast då, eftersom SBP sällan ser ändringarna annars), så är det problem, just därför att hojen avviker från standard. Har underligt nog ingen betydelse om hojen godkänts i tyskland. Talar av egen erfarenhet, råkade ut för det, men SBP var hyggliga. Blev dock förvånad och kollade efteråt upp detta, bl.a. med SMC...
 

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
sp33dy skrev:
Oj, vilket lustigt sammanträffande. Skulle precis lägga upp en tråd om samma ämne, tur att man är så uppmärksam :tungan

I morse var jag på bilprovningen för att registreringsbesiktiga min tysklandsimporterade KTM-motard.

Efter ungefär 1½h kommer besiktningsmannen fram till att han inte hittar hojens s.k EG-nummer, att hjulen är mindre än original (ej motardkit från fabrik), samt att effekten en gång varit ändrad.

Då jag var ganska stressad han jag inte prata mer ingående om detta, men han nämnde att jag var tvungen att skaffa ett intyg från generalagenten (i detta fallet KTM's), för att därifrån försöka skaffa ett intyg på att den är EG-godkänd. Är inte hjulstorleken 17" och effekten 36kW (original) med i COC(?)-dokumentet så måste jag fixa originaluppsättning.

Är rätt vilsen nu... vem är KTM's generalagent i Sverige?

Tacksam för hjälp


I ditt fall så har du problem då hojen ska vara i "strikt seriemässigt utförande"
Något CoC intyg eller annat kommer inte att fungera. Det enda du kan göra är att låna ihop originaldäck mm. CoC intyget är ett heltypsgodkännande, och det ska finnas papper på att den är OK i de olika effektvarianterna (iom att de säljs strypta i butik).
Vilken årsmodell är det ?
Mellan 2001/01 - 2003/06 är det lite luddigt då det är mellan det gamla systemet (inget CoC behövs) och det nya (CoC måste finnas). Snacka om luddigt fråga Zuki.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top