Tysklandsimport papper.

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Tjenna.

Vilka papper är det man ska få med sig och postar man ägarbytet i tyskland eller går det bra att göra det hemma eller hur funkar det?

Tacksam för svar.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det enda papper du behöver ha med dig är fahrzeugbriefet o hojen hänger i luften utan ägare tills du regbesiktigat den... Utan fahrzeugbrief så får du aldrig in den i systemet o den kommer för evinnerliga tider att hänga i luften !

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du behöver ett giltigt regbevis (Fahrzeugbrief) som du tar med till regbesiktningen (kan vara ett par sidor eftersom alla tidigare ägare står där) Utan ett sånt är det i stort sett omöjligt att regga hojen i Sverige så se till att du får kopior på dokumentet innan du slår till.

Bara av nyfikenhet, vad ska du ta in för hoj?

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Det enda papper du behöver ha med dig är fahrzeugbriefet o hojen hänger i luften utan ägare tills du regbesiktigat den... Utan fahrzeugbrief så får du aldrig in den i systemet o den kommer för evinnerliga tider att hänga i luften !

Kan man inte bara klippa av trådarna för att få ner den?
sry kunde inte hålla mig

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Du behöver ett giltigt regbevis (Fahrzeugbrief) som du tar med till regbesiktningen (kan vara ett par sidor eftersom alla tidigare ägare står där) Utan ett sånt är det i stort sett omöjligt att regga hojen i Sverige så se till att du får kopior på dokumentet innan du slår till.

Bara av nyfikenhet, vad ska du ta in för hoj?

Har kollat lite på Yamaha fzs 600 -02 faktiskt

Tack för svaren!

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
AP skrev:
Tjenna.

Vilka papper är det man ska få med sig och postar man ägarbytet i tyskland eller går det bra att göra det hemma eller hur funkar det?

Tacksam för svar.

Du måste tyvärr va på plats i Tyskland när du "skrotar" hojjen ur det tyska systemet.

Detta görs på Zulassungsstelle med helt hopplösa öppettider. T ex 07-12 på vardagar å inget helgöppet så lägg in ett par dagar med ledighet från jobbet i importbudgetten.
http://www.einfach-autos.de/kfz-haendler/staedte/
eller
http://www.kfzzulassungsstellen.de/

Hojjen ska skrotas i tyskland och du ska ha med Fahrzeugsbriefet i original till bilprovningen. Ta en kopia innan för bilprovningen behåller Briefet.

Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
de jag har tagit in har jag inte skrotat av i tyskland innan.bara lastat in hojen och sedan regbesiktat den i sverige.briefet ska du kolla att hojen har varit uttagen i tyskland och att ramnummeret heter typ på yamaha:yarj110000 eller beroende på modell kan den heta annorlunda efter rj.passa dig för nr som heter tp

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Importen...

Vi har kört hem hojarna i skåpbil eller motsvarande.

Då behöver man inga interimsskyltar från Zulassungstelle. Köp hojen, skriv in i avtalet att säljaren ombesörjer avregistrering. Han behåller regskylten. På så sätt sparar du mycket tid.

Du måste däremot ovillkorligen få med fahrzugbrief, annars är den icke registrerbar och den som har handlingen kan senare göra anspråk på "din" hoj.

Fahrzugbrief är ett originaldokument från då fordonet var nytt, alla tidigare ägare finns införda i detta. Pappret är tjockt, lite plastig yta och grönaktigt. Ihopvikt har det storleken av A5, utvikt som 2,5 A5. EJ att förväxla med fahrzugschein, som är A6 eller A7-storlek (kommer inte ihåg vilket).

/Stefan M

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du måste tyvärr va på plats i Tyskland när du "skrotar" hojjen ur det tyska systemet.

Detta görs på Zulassungsstelle med helt hopplösa öppettider. T ex 07-12 på vardagar å inget helgöppet så lägg in ett par dagar med ledighet från jobbet i importbudgetten.
eller

Hojjen ska skrotas i tyskland och du ska ha med Fahrzeugsbriefet i original till bilprovningen. Ta en kopia innan för bilprovningen behåller Briefet.

Har tagit hem 3 (iofs äldre hojar) från Tyskland och jag har aldrig behövt göra någonting av det du nämner i Tyskland. :confused: Bara hämta och köra hem (i skåpbil) Sen till Bilprovningen med Fahrzeugbrief i näven...klart!

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Har tagit hem 3 (iofs äldre hojar) från Tyskland och jag har aldrig behövt göra någonting av det du nämner i Tyskland. :confused: Bara hämta och köra hem (i skåpbil) Sen till Bilprovningen med Fahrzeugbrief i näven...klart!

Skrota va inget bra ord.... men avregistrera/ställa av ska göras i vart fall precis som Fürstenhoff säger.

Detta har säkert ägaren till de hojjar du köpt redan gjort då du handlat eller om han behållit plåtarna och fixat det utan Brief'et i efterhand.

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09

eller

Nya regler nu. Den skall INTE avregistreras!!!!! (Från och med 2007)
Förr har det varit ett problem när man skulle handla av privatperson, men inte nu längre.:)

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Bumpar upp lite. Var i beviset ser man vilken årsmodell det är? Blir inte riktigt klok. Verkar inte stämma riktigt.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Bumpar upp lite. Var i beviset ser man vilken årsmodell det är? Blir inte riktigt klok. Verkar inte stämma riktigt.

Jag tror inte du ser årsmodellen i beviset direkt utan du måste i så fall kolla av chassinumret. Det man ser i beviset är första registreringsdatum har jag för mig.

Vad ni nämner om avregistrering så har ni rätt och lite fel allihopa. Systemet i Tyskland är helt annorlunda än i Sverige. När man ställer av en cykel så åker man till Zulassungstelle och gör detta, tar en jäkla tid.

Då när man ställer av frågar handläggaren varför man ställer av och då kan man ange en massa olika anledningar inklusive försäljning och export. När jag ställde av min hoj i Tyskland visste jag redan att jag skulle sälja den i Sverige och anmälde därför export.

De flesta hojarna som säljs i Tyskland är redan avregistrerade och därför utan regplåt. Därför är det bara att ta med sig Fahrzeugbrief och hoj i en skåpbil till Sverige och sedan regga in den. Jag tror inte den behöver vara anmäld för export i Tyskland när de ställer av heller utan jag tror att när den regbesiktas i Sverige så anmäls detta till Tyskarna som avför hojen i sina register.

Ni som har köpt bilar eller kört hem hojar har behövt exportskyltar vilket också hämtas på Zulassungstelle.

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Jag tror inte du ser årsmodellen i beviset direkt utan du måste i så fall kolla av chassinumret. Det man ser i beviset är första registreringsdatum har jag för mig.

Nej tänkte väll, hittar fan inte årsmodell. Bara första registreringsdatum. Men det verkar ju inte stämma med vad han sa för årsmodell. Det "ska" vara en 2002a men första registreringsdatum är 2000.

Finns det någon sida man kan kolla chassinumret mot?

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Nej tänkte väll, hittar fan inte årsmodell. Bara första registreringsdatum. Men det verkar ju inte stämma med vad han sa för årsmodell. Det "ska" vara en 2002a men första registreringsdatum är 2000.

I Tyskland har man inte årmodeller på det sättet. I regbeviset finns första regdatum (EZ). Eventuellt står tillverkningsdatumet i fahrzugbrief, men om den är reggad 2000 lär det inte vara en 2002:a.

/Stefan M

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen

Som Stefan M säger, du har inte en -02a som är inreggad 2000. Tvärtom är rätt vanligt dock vilket kan vara lite lurigt när man läser annonser i Tyskland. Ofta när dom anger årsmodell är det första registreringsdatum dvs EZ. I vissa fall så anger dom även byggår BJ som kan vara något helt annat.

I ditt fall vore det mer logiskt om det var byggår BJ 2000 och första regdatum EZ 2002.

Hur du ska tolka årsmodell genom chassinummer borde du kunna få reda på genom Yamaha Sverige. Har du bilder på hojen? Du borde få reda på rätt mycket genom att jämföra uppdateringar och färgsättningar med liknande hojar på tex Blocket.

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
En sak till :)

Om jag lika väl ska registreringsbesikta nu så kan jag ju lika gärna regga den som 25kw. Hur går jag lättast/billigast till väga då?

Föresten hojen i fråga är en Yamaha fzs600 2000.

Tack för svaren föresten

Last edited:

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
En sak till :)

Om jag lika väl ska registreringsbesikta nu så kan jag ju lika gärna regga den som 25kw. Hur går jag lättast/billigast till väga då?

Föresten hojen i fråga är en Yamaha fzs600 2000.

Tack för svaren föresten

Du behöver få dokumentation på utförd strypning.
Kontakta MC-kompaniet i Västra Götaland, de säljer strypsatser och kan säkert tillföra lite upplysningar.

/Stefan M

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
lyfter här ist för ny tråd..
regbesiktigade idag, gick bra,, + kontrollbes samtidigt, vilket jag valt att göra själv.
fick då höra att om ca ett halvår så har man inte kvar det valet, utan måste göra båda samtidigt.
vad detta tillkommit för varken frågade jag eller vet, men en kille på jobbet som tar hem en del bilar från usa sa att det troligen är för att stoppa att fordon körs utan kontrollbes,,
vilket det tydligen ska gå att göra nu, bara regbes och sen ställa på och köra, tydligen en massa raggarbilar som rullar runt så i landet..

nåväl, kanske bra för nån att veta.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...