Tysklandsimport papper.

icemania

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
YZF R1
de jag har tagit in har jag inte skrotat av i tyskland innan.bara lastat in hojen och sedan regbesiktat den i sverige.briefet ska du kolla att hojen har varit uttagen i tyskland och att ramnummeret heter typ på yamaha:yarj110000 eller beroende på modell kan den heta annorlunda efter rj.passa dig för nr som heter tp

Har precis hämtat en hoj och mitt ramnumer börjar med tp, är det en bytt ram eller vad är det frågan om?

icemania

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
YZF R1
Där lär sista ordet inte vara sagt än, du vet lagen om varors fria rörlighet inom EU.
Det där är ju ett solklart handelshinder!

jag får iallafall inte igenom min hoj i regbesiktningen pga ramen, de vill ha intyg ifrån honda, honda säger att de inte har byggt ramen eller iallafall att numerna inte är deras så de lämnar inte ut några intyg, och ta nya intyg kan man göra fast det kommer ju kosta bådde tid o pengar. återstår nog bara att regga in han till bana, 05 som togs in förra sommaren och gått 690 mil en svart cbr 1000 rr fireblade, ingen som vet någon som kan vara intresserad?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
jag får iallafall inte igenom min hoj i regbesiktningen pga ramen, de vill ha intyg ifrån honda, honda säger att de inte har byggt ramen eller iallafall att numerna inte är deras så de lämnar inte ut några intyg, och ta nya intyg kan man göra fast det kommer ju kosta bådde tid o pengar. återstår nog bara att regga in han till bana, 05 som togs in förra sommaren och gått 690 mil en svart cbr 1000 rr fireblade, ingen som vet någon som kan vara intresserad?

I mina ögon så är detta ett solklart handelshinder, är fordonet godkänt i annat EU-land så SKA det även godkännas här förutsatt att ramnumret stämmer med det i "briefet".
Om jag var du så skulle jag ta kontakt med ex, Denise Lagercrantz på BIRF www.birf.org. Hon borde ha stenkoll på denna typ av problem.

Lycka till:tummenupp

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Är det ingen som vet exakt vad TP i ramnumret står för? Ganska intressant och bra att veta...

Denise L

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2008
Hoj
Har ingen men min sambo har 3 Harley ;)
Är osäker på hur det är med kravet på kontrollbesiktning samtidigt med registreringsbesiktning. Men säkert är i alla fall att nästa år kommer en ny regel som innebär att om man kan visa att fordonet nyligen är kontrollbesiktigat i ett annat EU-land så behöver man inte kontrollbesiktiga igen i Sverige. Det ska jämställas med en kontrollbesiktning här i Sverige. En kille har fått skadestånd/tillbaka pengarna för kontrollbesiktning då hans fordon nyligen kontrollbesiktigats i Tyskland innan det kom hit och tvingades genomgå kontrollbesiktning här. Detta då kravet på svensk kontrollbesiktning trots nyligen genomgången tysk kontrollbesiktning strider mot artikel 28 i EG-fördraget.

Regeln om att ett fordon som godkänts i ett EU-land också skall godkännas i ett annant är inte en regel utan undantag..... Det finns olika typer av godkännanden. Om ett fordon är nationellt godkänt, som t.ex. fordon som importeras för eget bruk så behöver ett annant EU-land inte acceptera ett sådant godkännande i sitt land.
Vad har hojen blivit underkänd på Icemania?

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
.
En liten följdfråga på Fahrzugbrief. På detta papper står det även på annan plats en annan rubrik som heter Weitere Halter Eintragungen
(där det skall stämplas - står det Stillegung)

Vad betyder detta översatt??

Försökt översätta detta men blir inte riktigt klok på betydelsen - något i stil med -- detaljerad ägare inregistrering??

Har det något med avställningen att göra (exempelvis export)??

icemania

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
YZF R1
Är osäker på hur det är med kravet på kontrollbesiktning samtidigt med registreringsbesiktning. Men säkert är i alla fall att nästa år kommer en ny regel som innebär att om man kan visa att fordonet nyligen är kontrollbesiktigat i ett annat EU-land så behöver man inte kontrollbesiktiga igen i Sverige. Det ska jämställas med en kontrollbesiktning här i Sverige. En kille har fått skadestånd/tillbaka pengarna för kontrollbesiktning då hans fordon nyligen kontrollbesiktigats i Tyskland innan det kom hit och tvingades genomgå kontrollbesiktning här. Detta då kravet på svensk kontrollbesiktning trots nyligen genomgången tysk kontrollbesiktning strider mot artikel 28 i EG-fördraget.

Regeln om att ett fordon som godkänts i ett EU-land också skall godkännas i ett annant är inte en regel utan undantag..... Det finns olika typer av godkännanden. Om ett fordon är nationellt godkänt, som t.ex. fordon som importeras för eget bruk så behöver ett annant EU-land inte acceptera ett sådant godkännande i sitt land.
Vad har hojen blivit underkänd på Icemania?

Hej. jag försökte regga in hojen som eget bruk och som en honda cbr 1000 rr
men då de på bilprovningen såg att på breifet så stod där endast cbr 1000 rr och inte honda så då ville de ha intyg på mer eller mindre allt, totalt elva punkter där det står att intyg erfordas allt från avgasrening,motoreffekt till karosseri tror att de ville ha dessa intygen ifrån honda då det inte stod på briefet, pratade som sagt med honda som sa att numret ej sa dem någonting, som jag nu förstår så har hojen varit reggad som hemmabygge i tyskland då ramen har ett tp numer, har varit inreggad med plåt och påställd så jag borde väl kunna regga in han i sverige isåfall som hemmabygge men hur fräckt är det :( särskillt när allt på hojen är honda original. jag kan skicka lite mer uppgifter till dig så som kopia på fahrzeugbrifet mm ifall du har lust att hjälpa mig?

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Lånar tråden, hoppas det är ok!
Vilken sida är den tyska största annonssidan?
Det ska vara autos.de eller nått sånt, men jag hittar den fan inte..

Köpte en cykel därifrån -06 (privat person) och då var det bara att få med sig fahrzugbrief (eller va det nu heter) och sedan regbesiktiga den hemma.. Inga skatter, inget krångel.. Körde hem den i skåpbil.

njelger

Guest
Lånar tråden, hoppas det är ok!
Vilken sida är den tyska största annonssidan?
Det ska vara autos.de eller nått sånt, men jag hittar den fan inte..

Köpte en cykel därifrån -06 (privat person) och då var det bara att få med sig fahrzugbrief (eller va det nu heter) och sedan regbesiktiga den hemma.. Inga skatter, inget krångel.. Körde hem den i skåpbil.

autoscout24.de ?
mobile.de ?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM