"Tyskstrypning"

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Håller på att pilla i en tvåcylindrig CB500 som går lite ojämnt på tomgång(....och då slamrar också kopplingen)

Plockade isär förgasaren för rengöring och upptäckte orsaken(nån har tydligen varit före o pillat i den)

cb500forgasare-1.jpg

Fråga: hojen är reggad med 37 kw. Den är troligen importerad från Holland och jag funderar.....hur drar dom ner effekten på dom? Strypbrickor? Trottelstopp? Både ock?

Bild på knasarn: Jag kan konstatera att det finns varken strypbrickor eller trottelstopp på den här....
cb500forgasare-2.jpg

sportbike

Guest
Ibland finns ett hål borrat på undersidan av trotteln för att förhindra att den lyfter fullt.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Ibland finns ett hål borrat på undersidan av trotteln för att förhindra att den lyfter fullt.

Ahaaaa. När jag hade isär knasarna så funderade jag på vad för funktion ett par hål under trotteln hade, men tänkte att dom finns där för......

Pillrade ut trotteln igen och såhär ser det ut:
cb500forgasare-3.jpg

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Ahaaaa. När jag hade isär knasarna så funderade jag på vad för funktion ett par hål under trotteln hade, men tänkte att dom finns där för......

Pillrade ut trotteln igen och såhär ser det ut:
cb500forgasare-3.jpg

Min logik säger att dom där två hålen ska finnas där(annars smackar den väl i "botten" av suget?)....och ev strypning är att det finns ytterligare hål.

Nån som kan bekräfta hur det är/ska vara?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En annan vanlig variant av "strypning" på vacumförgasare är att trottellocket "hindrar" trotteln att lyfta fullt.
Du kan kontrollera om dina förgasare har den typen av strypning genom att:
- Stoppa i trotteln..
- Lyft den så att den ger full öppning...
- Lägg på locket med fjädern monterad...
- Då ser du om locket "trycker ner" trotteln när det bottnar mot förgasarhuset.

/KentW

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
En annan vanlig variant av "strypning" på vacumförgasare är att trottellocket "hindrar" trotteln att lyfta fullt.
Du kan kontrollera om dina förgasare har den typen av strypning genom att:
- Stoppa i trotteln..
- Lyft den så att den ger full öppning...
- Lägg på locket med fjädern monterad...
- Då ser du om locket "trycker ner" trotteln när det bottnar mot förgasarhuset.

/KentW

Tack för tanken!
Hänger inte riktigt med. Fjädern trycker ju givetvis ner trotteln i botten om jag inte håller upp den med fingret, men du menade kanske:
Om jag håller i trotteln med fingret så är den i top, även om jag monterar locket med fjäder? (dvs, den trycks inte ner)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tryck upp trotteln med fingret så ser du om den kan öppna fullt
Jo, mitt inlägge ovanför ditt beskriver det, dvs den går ända upp.

Jag kan konstatera att det finns inget "tvingande" trottelstopp. Det jag nu undrar är om (det Sportbike beskrev som strypning) dom två hålen under trotteln ska vara?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har nu lite förhoppningar att "meckarna" här på sporthoj ska nyktra till och..... :)

sportbike

Guest
Jag har nu lite förhoppningar att "meckarna" här på sporthoj ska nyktra till och..... :)
Jag är inte 100 på att jag har rätt, enklast vore att jämföra med en ny trottel om man nu kan hitta en.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag är inte 100 på att jag har rätt, enklast vore att jämföra med en ny trottel om man nu kan hitta en.

Det känns mer rätt att det ska finnas ett par hål där under. Väntar på lite grejjor till munstycket innan jag kan plottra tillbaka knasarna.

Trottlarna sitter ju ganska lätt åtkomligt, så man kanske kan då testa vad som händer om man pluggar igen dom provisoriskt på något sätt......om inte nu nån annan har en liknande trottel isärplockad och kan kolla. Spelar nog ingen roll vad det är för hoj, principen med två hål är isåfall densamma.

Tack för engagemanget iallafall sportbike :tummenupp

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Fan vad lämpligt! Har nämligen enligt papprena strypningar i mina föggar med. Men inte riktigt engagerat mig i det. Och nu kommer denna tråden upp på startsidan. Kan det vara ett täcken kanske? :Bugar

Nu ska jag ut och kolla lite på mina föggar med. Fick ju nämligen 4 extra med i en liten låda bredvid :banana

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Är du säker på att den fortfarande är strypt då? Strypningen kan ju redan vara bortplockad och bara dåligt injusterad eller skit som fastnat någonstans.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Är du säker på att den fortfarande är strypt då? Strypningen kan ju redan vara bortplockad och bara dåligt injusterad eller skit som fastnat någonstans.

Om du menar mig, så kan du se på den första bilden vad som saknades i den ena knasarn. Skruvarna var dessutom 2,5 varv ute.(vilket normalt är för mycket?) Känns som att nån varit och pillat i den tidigare....

cb500forgasare-1.jpg

Fått nu nya grejjor och håller på att pilla tillbaka förgasarna....samtidigt som jag väntar på vad Finicken har att förtälja efter sitt garagebesök......

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Fått nu nya grejjor och håller på att pilla tillbaka förgasarna....samtidigt som jag väntar på vad Finicken har att förtälja efter sitt garagebesök......

Hehe, vet inte om jag törs pilla själv. Är det något jag är dålig på så är det förgasare. Tänkte vänta tills jag hittar någon som kan ställa in med klocka och allt, så dom blir klar direkt :näsblod

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Knasarna är väl den som man minst kan göra fel på, bara man fattar vad man håller på med(petar inte i synkskruvar och luft-/bränsleblandning)

Jag monterade dit nu knasarna och.....hojen går finfint nu(misstände och gick ojämnt tidigare)

Dock så skramlar den från kopplingen fortfarande, givetvis mindre nu när den går jämnt.
Läst till mig att det verkar vara ett normalt beteende på denna hoj. Men ändå, jag kan inte släppa det eftersom den har inte låtit så när den var ny :(
Har annars gått igenom hojen, rengjort förgasarna, bytt alla vätskor, alla filter, justerat ventilerna(shimsar med kamaxellyft då), bytt packboxarna i framgaffeln etc etc och nu känns det som man står där med, som om man hade en nylackad bil och fälgarna är rostiga :)

Hojen hade 1600 mil på mätaren, men såg ut att ha gått 16.000 mil. Framdäcket var mönstermässigt okej, men var tillverkat vecka 38 år 1993.(monterade ett nytt) Milen berättar väl också att hojen stått en del och kanske har det en inverkan till skramlet?

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Knasarna är väl den som man minst kan göra fel på, bara man fattar vad man håller på med(petar inte i synkskruvar och luft-/bränsleblandning)

Jag monterade dit nu knasarna och.....hojen går finfint nu(misstände och gick ojämnt tidigare)

Dock så skramlar den från kopplingen fortfarande, givetvis mindre nu när den går jämnt.
Läst till mig att det verkar vara ett normalt beteende på denna hoj. Men ändå, jag kan inte släppa det eftersom den har inte låtit så när den var ny :(
Har annars gått igenom hojen, rengjort förgasarna, bytt alla vätskor, alla filter, justerat ventilerna(shimsar med kamaxellyft då), bytt packboxarna i framgaffeln etc etc och nu känns det som man står där med, som om man hade en nylackad bil och fälgarna är rostiga :)

Hojen hade 1600 mil på mätaren, men såg ut att ha gått 16.000 mil. Framdäcket var mönstermässigt okej, men var tillverkat vecka 38 år 1993.(monterade ett nytt) Milen berättar väl också att hojen stått en del och kanske har det en inverkan till skramlet?

Precis som du säger är det lätt att plugga ett eller 2 hål, skruv, nit, popnit, träplugg. Whatever. Du kan inte se om något av hålen är "ful"borrat? Det kan vara så att hålen är större eller att orginal är det bara ett?

Det enda jag har att referera till var polarens trajja vi köpte ett "uppgraderingskit" till.
Där skulle man förstora hålet (ja på den var det bara ett) efter diverse modifikationer för att kompensera.
Vi bänkade inte före eller efter så kan ju inte veriefiera vad som var vad men hojjen gick renare efteråt.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Precis som du säger är det lätt att plugga ett eller 2 hål, skruv, nit, popnit, träplugg. Whatever. Du kan inte se om något av hålen är "ful"borrat? Det kan vara så att hålen är större eller att orginal är det bara ett?

Det enda jag har att referera till var polarens trajja vi köpte ett "uppgraderingskit" till.
Där skulle man förstora hålet (ja på den var det bara ett) efter diverse modifikationer för att kompensera.
Vi bänkade inte före eller efter så kan ju inte veriefiera vad som var vad men hojjen gick renare efteråt.

Den ser tyvärr fabriks ut. Men och andra sidan, det kan ju vara en strypning som fanns i Hondas sortiment(tänkte nu på att tex Kawasaki sålde färdigstrypta trottlar tex till ER-5 förut)

Den går bra nu. Det snöar och dessutom så skulle jag inte bli hjälp av en provkörning heller, orginaleffekten är bara 43 kw och den är då strypt till 37(känner ingen skillnad)

Har nu lämnat strypningen ett tag och......
Nu har jag gett mig på kopplingen istället, kan inte släppa det. Tänkte testa en tjottablänga där.
Läääänge sedan jag tog lös en koppling och den där jäkla centrumbulten sitter. Har aldrig tidigare behövt en mutterdragare till nåt, men nu känns det som man måste inhandla en. Neeeh, väntar på att batteriet till borren ska laddas(jo, den är alltid tom när den ska användas) Tänkte göra nån slags verktyg så man kan låsa korgen.

Funderar en sak, det är väl normalgänga på centrummuttern, så man inte står och drar åt fel håll?
Nån?!?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Julas mutterpicka löste problemet. Muttern lös på en sekund.

Shimsade 5 av 6 fjädrar i kopplingskorgen

cb500koppling1.jpg

cb500koppling2.jpg

......och nu låter kopplingen som en dröm :)

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli