TYST Kyl o Frys!!!?

Jag har en frostfri, det ljud som kommer från fläkten som pumpar runt kylan hörs knappt.

Värre med kompressorn som vibrerar och skapar resonans i skåpet, det ljudet sprider sig i väggarna och det är värst i vardagsrummet.
Mor och far har ett likadant skåp och där e kompr väl isolerad mot vibrationer.

Nästa skåp blir nog svenskt eller tyskt med svetsad stomme. Kompressor går nog inte att välja, finns väl 2 st tillverkare typ daikin.

Jag kommer ihåg att jag fick en kompressor bytt en gång i en lägenhet. Installatören stripade fast kompressorn åt alla håll o kanter. Vill minnas att det var den tystaste kompressor jag haft. Ljuden fr kyl o frys kanske mest är vibrationer som kan eleminreras med diverse McIver lösningar.

Du kan få köpa min Electrolux kyl o frys som e runt trettio år gamla. Dom e nog så ljudlösa man kan få dom. Sen att dom drar ström som en Byggfläkt e ju nånting helt annat.

Mina skåp är tysta för det mesta men surrar såklart igång när termostaten reagerar på att det inte längre är kallt nog... Är du ute efter vitvaror som inte låter alls eller vad?:va

Mina skåp är tysta för det mesta men surrar såklart igång när termostaten reagerar på att det inte längre är kallt nog... Är du ute efter vitvaror som inte låter alls eller vad?:va

Finns det vitvaror som inte låter alls så vill jag ha dem :)
Nu tror jag inte att det finns men så tysta som möjligt är målet.

Jag har elektrolux infällda kyl/frys ( köpt -06). Sån man sätter skåpsluckor utanpå.
Och nu måste jag hem och lyssna om dom hörs över huvud taget. Har inte hört något tidigare i alla fall.

Kolla att kylen/frysen står rakt och plant. Ett lutande eller skevt chassie kan ge mycket extra oljud från kompressorn. Prova att ta i skåpet i främre överkant och vicka det åt olika håll så ska du se att det blir betydligt tystare.

Finns det vitvaror som inte låter alls så vill jag ha dem :)
Nu tror jag inte att det finns men så tysta som möjligt är målet.

Tror att det blir svårt med skåp som är 100% tysta 100% av tiden... Kompressorerna måste ju arbeta någon gång för att hålla temperaturen nere, och heltysta kompressorer är nog ganska sällsynta... Tyvär. Men lycka till, hoppas att du hittar något:)

Jag frågade efter en tyst kyl/frys-kombo när jag handlade vitvaror till stugan, då det bara är ett rum på 20kvm och sen ett loft uppepå det så man sover ju i samma rum som köket så att säga.
Lagom irriterande när kylen låter mycket som fan :mad: Ringde Cylinda och påpekade detta och då sa hon att den ska uppnå en ljudnivå på max 44dB och att hon kunde skicka ut en tekniker för att mäta detta men om den höll sig inom ramarna så skulle jag få betala.
Är 44dB mycket eller lite? Något måste göras, det är klart. Jag ska pröva att justera in det igen och se om det tar bort en del av ljudet, annars vet jag inte vad jag gör :(

Jag frågade efter en tyst kyl/frys-kombo när jag handlade vitvaror till stugan, då det bara är ett rum på 20kvm och sen ett loft uppepå det så man sover ju i samma rum som köket så att säga.
Lagom irriterande när kylen låter mycket som fan :mad: Ringde Cylinda och påpekade detta och då sa hon att den ska uppnå en ljudnivå på max 44dB och att hon kunde skicka ut en tekniker för att mäta detta men om den höll sig inom ramarna så skulle jag få betala.
Är 44dB mycket eller lite? Något måste göras, det är klart. Jag ska pröva att justera in det igen och se om det tar bort en del av ljudet, annars vet jag inte vad jag gör :(

Vad jag förstår så ligger de flesta mellan 37 och 45 db. Det är ska vara stor skillnad i mellan dessa värden. Vanlig samtalston ligger väl på 60db har jag för mig. 45 db är i mina öron ett ganska högt ljud om det är oönskat, redan 37 är åt h..vete för mkt. Hade jag haft intresset och kunskaperna så hade jag avgjort lagt lite energi på att ta fram kompressorer som är tysta. Håller med vad som sagts ovan, det är viktigt att kompressorn står rätt så att vibrationerna inte fortplantar sig och genererar oljud.
Hur skulle en upphängd kompressor funka? Alltså tvärt emot att stripa fast den (vilket bevisligen hjälper). Nu menar jag inte upphängd på gummiklotsar utan upphängd som upphängd. Gärna i elastiska vajrar eller något.
Seså, nu får någon uppfinnarjocke ta tag i det här o fixa :tungan

Jag hajar inte vad ni köper för skrot, jag har ett LG (side-by-side med ismaskin) och ett inbyggt Siemens frysskåp och dom hörs knappt. Ja, iofs... ismaskinen låter som ett tröskverk när man använder den och man hör när den fyller på vatten men i övrigt är dom tysta.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick