Tyst mc hjälm?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Hej, skulle vilja ha en riktigt tyst mc hjälm så ja kan köra i 120km och ändå höra mp3 spelaren bra, och inte höra massa blåst.

Vad ska man köpa då?

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Tysk Mc-hjälm

Jadå det finns flera tyska märke.Skämt åsido.
Den kanske tystaste hjälmen är nog Schubert,
En topphjälm både vad det gäller passform och ljud.
Låna en hos din mc-handlare och testa.:tummenupp

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Köp bra "in-ear"lurar och så kör du en bit kirurgtejp över öronen/lurarna så kommer du höra musiken bra och inte massa blåst. Du kan iprincip köra utan hjälm om du nu skulle vilja det men ändå höra musiken eftersom de fungerar som hörselproppar.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Hörlurar som sitter ordentligt i örat måste vara den bästa lösningen. Om du kan köra med musik i så är det ännu bättre :D

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Man kan ta sin vanliga hjälm och inears-lurar och sen dra på en hjälmhuva/balaclava som är hyfsat sval, även om jag inte letat själv...

hjälmhuvan tar bort mkt av bruset runt öronen...och det ihop med en tyst hjälm som ex schubert+dragskydd borde man komma väldigt långt med...

Själv kör jag med en HJC Fs15, som inte är en tyst hjälm + Inearlurar
a-JAYS Four för 550spänn... Funkar okej upp till 120 (utan hjälmhuva och dragskydd) men sen är det sämre... Funkar dock en bit till över det och med hjälmhuva så gissar jag att det funkar bra till 180 kanske.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Det finns ingen tyst hjälm, bara dem det bullrar mindre i.

Schubert sägs vara bra men det kan jag inte säga något om då jag inte provat. Har en xr1100 som fungerar utan öronproppar i 90 längre sträckor. ska det gå fortare är det bra för öronen med en bit skumplast var.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Kanske tystnaden går att finna med annat kåpglas? Suckan som har högt glas ger mig turbulensen rakt i fejan och följdaktligen rätt brusigt kring öronen. Blackbirden med normalt glas har ingen turbulens vid huvudet och mycket tystare fartvind. Jag har kört en hel del med in-ear (creatives toppenlurar och nu sennheiser cx400II) men kör nu mest med ett upp och nervänt bluetooth nokia bh-505. Den blir under balaclavan (som binder svetten och håller hjälmen fräschare) så tät att jag bytt till för små in-ear-svampar för att höra något öht. BT-headsetet blir med sin bygel i nacken lätt injusterbar även med hjälm och allt på. Har haft mycket strul med vanliga in-ear på suckan men med detta är det en bit kaka att få bra. Har även en halskrage (mjuk crossvariant, inte dyrggripen från när lammen tystnar..) som håller bygeln extra bra på plats. Den fungera även som en noise-killer-kit iom att luftdraget på undersidan av hjälmen minskar.

Ja just det - jag åker med typ en av de vissligaste hjälmarna - arai Chaser.. och har FÖR tyst trots turbulens och ett helöppet racing-GPR på gamla oljespisen.. ;) (93,5 dB full acc hela 2:an ut ur depån på Gelleråsen)

jetson

Guest
Mc-halskrage kan vara värt att prova, tar bort mycket vindbrus, kör du med krage + buff minskar vindbruset rejält. Eventuellt en double bubble kåpa på hojen också om du inte har det.

Men annars förstår jag inte tjusningen med att lyssna på musik när man kör, kan förstå om du nöter motorväg iofs. Det är tråkigt.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
..en dimmig novembermorgon nära Midingsbråte blir inte sämre precis av saker i lurarna som t ex Griegs senromantiska pianokonsert (A-moll opus 16).. :nicka [YOUTUBE-ID]vmUPl7Pv0Zg[/YOUTUBE-ID]

Musik inspirerar och gör körningen med rejält tilltagna marginaler mer stimulerande. Så tristessen på motorvägen skulle för mig annars även vara även på småtrafikerade landsvägen utan vald musik eller vettig kanal. Eller så riskerar jag att köra snabbare än mina medtrafikanter kan föreställa sig med allt det innebär. Jag kör 1000-1500 mil per säsong med och utan passagerare och så mycket det går på kurviga vägnätet. Kör alltid omvägar dit jag ska om jag har tid - och det tar jag mig bara det går.

Kör jag inte för att det är kul även om jag på längre sträckor föredrar ljud i öronen mer än vindbrus och motorbrum (som jag f ö även hör ändå)? På bana krävs annat fokus, men i trafiken är det för lojt audiellt med tröttande brus så jag lägger större del av fokus på aktiv syn istället. Förstår dock er som helst vill ha tyst eller bara motorljud. Det väljer även jag ibland.

Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ehh, tyst hjälm är en kombination av hjälm, passform och var luftströmmen träffar hjälmen och den ekvationen är inte helt lätt att hitta.
Kör du cykel med kåpa försök sitta/ hitta ett glas som styr luftströmmen så att den träffar hjälmen och att du inte har mycket av luftströmmen på undersidan av hjälmen. Passform... helt individuellt kör själv just nu med en XR-1000 och är den tystaste av 4 hjälmar jag ägt.
Min erfarenhet är att kragar mm som ska dämpa ljudet också minskar luftgenomströmmningen på hjälmen som håller imman borta...

Prova och skapa en egen erfarenhet

Det finns öronproppar som man gjuter av hörselgången med "högtalare" men kommer inte ihåg varumärket.

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Schubert c3 eller RS1
Har själv den senare och är riktigt nöjd med den.
Enligt schuberth är det 88db i 100km/h
De har en ljudsimulator på sin sida du kan testa men den känns mest löjlig.
Åk och provkör en hos en handlare som har provhjälmar.

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
hörlurtips

kan förresten rekommendera dessa hörlurar.
fruktansvärt bra ljudisolering tycker jag iaf. mina små öron var det inte lätt hitta snäckor som passar och stannar i örat.. det följer med 3 st olika stora snäckor. kör med minsta snäckorna och behövs inget för att hålla på plats
Koss Headsett KE/29 EBONY billigt på komplett.se

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...