Tysta hjälmar - Peltor

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag har varit i kontakt med ett företag i Klågerup som säljer Peltors bilsporthjälmar. Deras hjälmar har inbyggda hörselskydd och ska enl uppgift vara väldigt tysta. Själv har jag varit på jakt efter en tyst hjälm väldigt länge men aldrig lyckats hitta någon. Nödlösningen har blivit öronproppar och det känns lite bökigt att plocka i o ur dem varje gång hjälmen ska av o på. Ibland glider propparna ur under färd o då måste man stanna osv osv.
Jag tänkte stanna till och kika på deras hjälmar på onsdag på väg till Gazzet.
Om någon är intr av att följa med så lägg en blänkare här i tråden så bestämmer vi en tid och plats så att vi kan åka dit tillsammans.
Om flera är intr så kanske vi kan organisera ett gruppköp o få ner priset en aning. Den hjälmen som jag lurar på heter G10 och kostar 4.000:-

http://www.janolisa.se/index.html?lmd=39206.475150

Gubbvarning på tråden eller :rodnar

Last edited:

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Testa andra öronproppar?
Jag köpte de olika varianterna apoteket hade och provade mig fram, vissa var apbökiga medans andra satt som gjutet..

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
hmm.. är det verkligen så bra att ha en sådan liten springa, jag menar att ha koll på allt som händer runt en?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
hmm.. är det verkligen så bra att ha en sådan liten springa, jag menar att ha koll på allt som händer runt en?

Vet ej, det återstår att se när jag provar.
Är lite sugen på öppen hjälm med. Körde säkert 20 år med inställningen att heltäckande hjälm var likställt med att köra bil.

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Den hjälmen är absolut inget att rekommendera vi mc körning, jag har en sådan själv och har provat att använda den när jag kört hoj.

Visst den är tyst och skön att ha på men..., sikten är urusel vid mc körning :näsblod

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Testa lite olika hjälmar. Hur tyst en hjälm är beror mycket på hur den passar ditt huvud. Sen är kanske öronproppar gjorda just för dina öron nåt att överväga. Audiovox har varit ute på Sturup vid något tillfälle och gjutit av örongångarna på folk. De kommer att vara med framöver också.

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Har en YES Jet-hjälm, och den är tyst när du står stilla men blir ganska mycket vindljud vid MC-körning. Använder den inte längre.
Anledningen jag köpte den var att det fanns inbyggd Peltor-intercom som passade min Guldwinge :rodnar
I övrigt hade den taskig passform, var aldrig riktigt nöjd.
Man kan hitta tystare integralhjälm standard som Arai, HJC eller Shoei.
Huvudsaken :D är att den passar.
Tips, testa olika öronproppar, kontrollera vindfödet (turbulensen) och byt till tystare ljuddämpare.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Har en YES Jet-hjälm, och den är tyst när du står stilla men blir ganska mycket vindljud vid MC-körning. Använder den inte längre.
Anledningen jag köpte den var att det fanns inbyggd Peltor-intercom som passade min Guldwinge :rodnar
I övrigt hade den taskig passform, var aldrig riktigt nöjd.
Man kan hitta tystare integralhjälm standard som Arai, HJC eller Shoei.
Huvudsaken :D är att den passar.
Tips, testa olika öronproppar, kontrollera vindfödet (turbulensen) och byt till tystare ljuddämpare.

Bara MÅSTE bemöta denna eviga kommentar om ljuddämpare. Ljudet fr motorn och ljuddämparna hör man knappast oavsett vilken hjälm man har. Det är till 99,9% vindbruset runt hjälmen och framför allt runt hjälmens nedankant som är störande.
Jag har faktiskt också haft en Guldvinge, eller rättare sagt två. En 1200 och en 1500. Nu när du säger det så var faktiskt motorljudet klart högre än vindbruset på de hojarna :D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0