Tysta hjälmar?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Min Arai RX7 rr som står hemma är knäpptyst.
Den har stått där ett par dagar nu, och jag har inte hört ett ljud :D

Annars är det ofta så att mera påkostade hjälmar har hål/utrymme i inredningen vid öronen, så att dom skall vara bekväma, och är då inte så tysta. Raid 2 har så, medans gamla Raid inte hade så. Billigare hjälmar (Plast) har ofta inte det. Inredningen pressar då på örat och dämpar ljudet en del. Nackdelen är då passformen och att man inte får plats med hörlurar.
Svårt att förklara, men om ni kollar i era hjälmar ser ni vad jag menar.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag testade Schubert S1, men valde till sist BMW:s Sportintegral. Den var lika tyst, men lättare. Jag testade även några av Shoeis modeller, men BMW-hjälmen var överlägset tystast. Det är dock väldigt individuellt, vilken hoj och vilken längd/sittställning man har spelar stor roll.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Någon som har erfarenhet av Schuberth S1?

Har kört med en sån i snart fyra år och tyckt att den är mycket tyst och bekväm :tummenupp

Tyvärr fick den en spricka efter en fadäs på bana men den ska i dagarna ersättas med en ny S1a, ska dock försöka få lite färgrannare denna gången.

Jag testade Schubert S1, men valde till sist BMW:s Sportintegral. Den var lika tyst, men lättare. Jag testade även några av Shoeis modeller, men BMW-hjälmen var överlägset tystast. Det är dock väldigt individuellt, vilken hoj och vilken längd/sittställning man har spelar stor roll.

Är det inte Schuberth som bygger BMWs hjälmar?

Torde vara likartad teknologi fast BMWs är väl dyrare och därför lite mer avancerade i materialval etc.

S1an har ju några år på nacken nu, borde det inte vara dags för en efterföljare...

Edit: R1an är väl mer ren race men nya(?) S1 Carbon verkar vara rejält lättad... och säkert svindyr

Last edited:

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
tycker mitt whisper kit till xr1000 nästan tar bort halva fartupplevelsen och motorn hör jag knappt på lägre varv.

tjindar

Better to burn out than to fade away
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Sv 1000s K6
Kanske lite "off topic", men nån som vet vilka butiker i S-holms området som säljer hjälm-märket: Premier.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
när jag köpte ny hjälm så sa jag till killen i affären att jag ville ha en tyst hjälm. fick till svar

- något sådant finns inte. Men dom här är skapligt nära iaf.

så tog han fram en kbc hjälm.
Jag åker numera med kbc på huvudet och är skapligt nöjd.
KBC är relativt nytt märke från staterna, ett kvalités märke som dock inte blivit alltför stort ännu och därför lite billigare än konkurenterna.
jag pyntade 3500 för en hjälm som används inom RR med riktigt bra inredning och extra visir och jag är tok nöjd. Däremot åkte jag skruttig Nolan innan så det var som att gå från saab två takt 95 till racepreppad Evo ungefär ;)

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
köp dig ett Whisper Strip för en trehundring så blir din hjälm tystare. Jag har alltid behövt öronproppar när jag kör, har redan tinnitus och vill inte ha mer. De 3000 milen med Nolan-hjälmen kan ha gjort dig känsligare mot buller eftersom du inte använde proppar och då upplevs kanske Z-One:n som ljudligare.

Jag köpte ett Whisper Kit till min XR-1000 och blev inte så särskilt nöjd, det var ett rent helsike att få på hjälmen på skallen ...
Det blir bättre effekt och enklare att använda vanliga hörselproppar.

Problemet med hjälmar är att dom inte är gjorda för sporthojar.. :huvet Hade en shoei xr 1000 på dels en honda 600rr och dels på en ktm 660 och skillnaden va enorm! trots att motarden saknar kåpor vart hjälmen helt tyst, men på sporthojjen dånade den otroligt av vinden!

Det är nått jag också har upplevt! Jag har ett dåligt konstruerat kåpglas till min hoj som gör att det blir "virvlar" bakom vilket framkallar bullret. Sticker jag upp huvudet så blir det tystare ..

Har beställt ett nytt Booble double nånting från Bikersneed.. Får hoppas att det kommer att lösa problemet.

Last edited:

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 -98
Lånar tråden lite..
Har Arai någonting liknande Shoeis whisper strip? Jag kör alltid med öronproppar men tycker ändå att min hjälm lever om mycket.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Alltså... Hur tyst hjälmen är beror till största delen på hur den sitter på just din skalle. Passformen är mycket viktigare än hjälmmärket när det gäller buller. Att din polares hjälm är tyst betyder inte att det kommer att vara lika tyst på dig om du köper en likadan.

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Kör med Shoei Raid 2 och tycker att den bullrar rätt rejält över 120 km/h, kanske ska prova en sån där whisper strip...

när jag köpte ny hjälm så sa jag till killen i affären att jag ville ha en tyst hjälm. fick till svar

- något sådant finns inte. Men dom här är skapligt nära iaf.

så tog han fram en kbc hjälm.
Jag åker numera med kbc på huvudet och är skapligt nöjd.
KBC är relativt nytt märke från staterna, ett kvalités märke som dock inte blivit alltför stort ännu och därför lite billigare än konkurenterna.
jag pyntade 3500 för en hjälm som används inom RR med riktigt bra inredning och extra visir och jag är tok nöjd. Däremot åkte jag skruttig Nolan innan så det var som att gå från saab två takt 95 till racepreppad Evo ungefär ;)

Vilken modell är det då du har? Har kollat lite på KBC men vet inte vilken modell man ska välja, man är ju van från Shoei och Arai att en bar hjälm skall kosta skjortan:)

Ha D

Stefan

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll