Tysta ljudämparen inför besiktning!

DoggeMcGrath

"Kawa Rules"
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Kawasaki ZX9R
Jag har helsystem. någon som har nåt tips för hur man lätt tystar ner ljudämparen nu i samband med besiktning utan att behöva byta hela systemet för de tar ett par timmar + att man måste byta koppar packningar i grenröret osv. krabb! Hur många Db är max vad de får vara och vid vilket varvtal?
 

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hillerstorp
Hoj
korvmojsrääser
DoggeMcGrath skrev:
Jag har helsystem. någon som har nåt tips för hur man lätt tystar ner ljudämparen nu i samband med besiktning utan att behöva byta hela systemet för de tar ett par timmar + att man måste byta koppar packningar i grenröret osv. krabb! Hur många Db är max vad de får vara och vid vilket varvtal?

diskboll eller vad det heter o sen lite hönsnät i slutburken.. har jag läst här för ett tag sen .. :tungan

men säkert ngn som vet bättre.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
[Besserwissermode on]
Använd sökfunktionen det finns många trådar om det ämnet. Diskbollar av stålull till insatsrör mm
[/Besserwissermode off]
 

Danne_GSXR

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Gixxern såld, Mean Streak 1600 införskaffad... Sporthoj e väl isf 14E:n... =)
Jag har ett Yoshimura helsystem som låter nåt för jävla mycket.
Vid besiktning så har jag en cylindrisk klumb jag bara petar in i utblåset och låser med en M6-skruv.
Cylindern har ett hål på ca 20-25mm mot ljuddämparens ca 50-60mm.
Fungerar klockrent, förutom att det blir som att köra en 250cc ungefär.
Skruvar därför i den 100m före bilprovningen och skruvar bort den på samma ställe på vägen hem... =)
 

MickeXJR1300

Stilig
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Alingsås
Hoj
XJR 1300SP och Honda SCV100 LEAD
DoggeMcGrath skrev:
Jag har helsystem. någon som har nåt tips för hur man lätt tystar ner ljudämparen nu i samband med besiktning utan att behöva byta hela systemet för de tar ett par timmar + att man måste byta koppar packningar i grenröret osv. krabb! Hur många Db är max vad de får vara och vid vilket varvtal?

Om jag inte har fel så är det 102 eller 103 db som är max.

Sen skiter de flesta besiktningsgubbar om det låter mer bara det inte är överjävligt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Cyanid skrev:
diskboll eller vad det heter o sen lite hönsnät i slutburken.. har jag läst här för ett tag sen .. :tungan

men säkert ngn som vet bättre.

såna här lösningar fungerar det på bankörning också?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Göran skrev:
Jag har kört med "Highway Hawk" insatser ifrån Touring butiken

Har du kört bana med en sån också? I så fall skulle det vara nåt för mig och min fina ART-burk som jag aldrig orkar montera eftersom det har varit mycket bankörning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Danne_GSXR skrev:
Jag har ett Yoshimura helsystem som låter nåt för jävla mycket.
Vid besiktning så har jag en cylindrisk klumb jag bara petar in i utblåset och låser med en M6-skruv.
Cylindern har ett hål på ca 20-25mm mot ljuddämparens ca 50-60mm.
Fungerar klockrent, förutom att det blir som att köra en 250cc ungefär.
Skruvar därför i den 100m före bilprovningen och skruvar bort den på samma ställe på vägen hem... =)

Det låter som ett hempul? Har du några bilder på det? :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hoztic skrev:
Det låter som ett hempul? Har du några bilder på det? :)
Vet inte om hans är ett hemmapul men på beskrivningen låter det som original db-killern som följde med mitt system. Skruvat dit den en snabbis för att höra hur det lät och den sänkte ljudet markant, låter som originaldämparen med dbk'n i.
Den stora yttre ringen är hålet i dämparen normalt. Bör vara hyffsat enkelt att bygga nåt själv.

Edit: Om besiktningsmannen är nitisk kan han ev. kräva fast montage på insatsen, och då finns ju popnit att tillgå (läs popnitstråder för tips på hur man tar bort den sen :hihi )
 

Bifogat

  • DBk.JPG
    DBk.JPG
    33.1 KB · Visningar: 134
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Orca69 skrev:
Vet inte om hans är ett hemmapul men på beskrivningen låter det som original db-killern som följde med mitt system. Skruvat dit den en snabbis för att höra hur det lät och den sänkte ljudet markant, låter som originaldämparen med dbk'n i.
Den stora yttre ringen är hålet i dämparen normalt. Bör vara hyffsat enkelt att bygga nåt själv.

Edit: Om besiktningsmannen är nitisk kan han ev. kräva fast montage på insatsen, och då finns ju popnit att tillgå (läs popnitstråder för tips på hur man tar bort den sen :hihi )

Det borde ju vara ganska lätt att snickra ihop något sånt där ja! Jag är inte så sugen på att borra i dämparn, men det går ju att svetsa en mutter i det lösa röret, och ha en kort insexbult dom man drar mot dämparn inifrån! :) Det blir nog att göra något sånt där till besikningen... :rolleyes:
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
PacMan skrev:
Har du kört bana med en sån också? I så fall skulle det vara nåt för mig och min fina ART-burk som jag aldrig orkar montera eftersom det har varit mycket bankörning.

Japp,
Jag hade ett par högljudda HMF burkar på min Hayabusa som jag tystade ner med dessa insatser. Fungerade både på banåkning och besiktning.

Jag linade även på lite ljuddämparull utanpå insatsen, men vet inte hur mycket detta verkligen gav.

Nu har jag köpt insatser som jag ska stoppa i utblåset till Millen, har dock inte testat ännu.
 

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Blev effekten i motorn märkbart sämre med insats?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Danne_GSXR skrev:
Jag har ett Yoshimura helsystem som låter nåt för jävla mycket.
Vid besiktning så har jag en cylindrisk klumb jag bara petar in i utblåset och låser med en M6-skruv.
Cylindern har ett hål på ca 20-25mm mot ljuddämparens ca 50-60mm.
Fungerar klockrent, förutom att det blir som att köra en 250cc ungefär.
Skruvar därför i den 100m före bilprovningen och skruvar bort den på samma ställe på vägen hem... =)
Vill dom itne provköra din hoj när du besiktar? Det vill dom alltid med min. :tungan
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Diskboll funkar bra. Har provat både på bankörning & besiktning.
Flexibelt nät ytterst som viks över slutpipen och fixeras med slangklämma.
...blev dock för tätt till att börja med, så jag körde lite med ett stort borr i den för att öppna upp lite.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top