Tystaste öppna hjälmen?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Jag störs en del av vindbrus. På långfärd blir det ju självfallet öronproppar, men jag skulle vilja ha en öppen hjälm som är så tyst som möjligt. Vad har ni för tips?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En hjälm som sluter tätt om DINA öron som en hörselkåpa är tyst.
Det är den tystaste öppna hjälmen för DIG.
Tyvärr kan den hjälmen ha nackdelen att klämma obehagligt på sidorna av din skalle.
Så ju mer tryck DIN skalle klarar utan att DU tycker det är obehagligt, dessto tystare.
Knepigt det här.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag störs en del av vindbrus. På långfärd blir det ju självfallet öronproppar, men jag skulle vilja ha en öppen hjälm som är så tyst som möjligt. Vad har ni för tips?
Kör bara i medvind och i vindens hastighet....... Jag har öronproppar i vart jag än åker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En hjälm som sluter tätt om DINA öron som en hörselkåpa är tyst.
Det är den tystaste öppna hjälmen för DIG.
Tyvärr kan den hjälmen ha nackdelen att klämma obehagligt på sidorna av din skalle.
Så ju mer tryck DIN skalle klarar utan att DU tycker det är obehagligt, dessto tystare.
Knepigt det här.
Det där är bara halva sanningen, hjälmens aerodynamik, tillsammans med dig, ställ och hoj, spelar minst lika stor roll, även om det är en öppen hjälm. Hjälmen för ju med sig det ljud den själv skapar. Testa med ett par riktiga hörselkåpor, först knackar du till i städet med en fast nyckel, och sen slår du lika hårt i hörselkåpan, hörs båda lika mycket/lite?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mycket ljud kommer via skallbenet.
Då betyder passformen på huvudet mycket
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag åkte med Peltor hjälm när jag hade snöskoter, det var nog klart bästa alternativet om man snackar tyst hjälm..
//Tanken
Jag kan tänka mig att det var tyst ! I Peltor hjäm.
1722231823854.png

 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Borde ju förståt att man skulle bli narrad:tummenupp , men ska knäppa kort på den..😏
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag åkte med Peltor hjälm när jag hade snöskoter, det var nog klart bästa alternativet om man snackar tyst hjälm..
//Tanken
Har det funnits någon sedan Yes Silentium gick i graven?
Bör ha varit runt 20 år sedan annars.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vad använder snuten? Eller dom kör med öronproppar dom med?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vad använder snuten?
Har ofta sett dom använda Shoeis Neotech II, det är en öppningsbar typ integral. Jag köpte en sån till mig själv, samt rekommenderade jag Camilla, så jag har en vit, och hon har en svart.

Mest kör jag själv med min Shoei J.O., som jag verkligen älskar. Det är typ en öppen hjälm med diskret integrerat visir som väldigt praktiskt fälls upp/ner, kan lätt plockas av och tvättas. Men den är aningens bullrig. Tänkte kanske börja med proppar också, men jag drar mig för det dessvärre av andra skäl.

En viktig grej att beakta; min öppna hjälm funkar mest för pendling och turer där jag inte vistas på motorväg så mycket, som äventyr och utflykter av olika slag runt om Sörmland där upplevelse och smidighet är i fokus. När jag åkte till Gävle och Sandviken (från Stockholm) så tog jag min Neotec II, den är verkligen bra isolerad och behaglig när det blåser och regnar, och som när jag har ett mål som kräver motorväg och en längre tids högre fart. Det är nästan som att sitta i bil.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mc poliser väljer själva vilka stövlar, skydd och hjälm de vill använda.
Det är deras arbetsmiljö och det är viktigt att prylarna passar 👍
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
schuberth C5 fungerar väldigt bra för mig. helt okej ljudnivå på vindbruset måste jag säga, och jag anser mig känslig för vindbrus. jag använder dock in ear lurar när jag kör så de extra pengarna på en dyrare hjälm kunde jag kanske ha sparat men öppningsbar tycker jag är bättre när man har glasögon. jag har kopplat in in ear lurarna till det inbyggda intercomen i hjälmen, musik och intercom med perfekt ljud :) de inbyggda högtalarna presterar skit i 120 km/h.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag störs en del av vindbrus. På långfärd blir det ju självfallet öronproppar, men jag skulle vilja ha en öppen hjälm som är så tyst som möjligt. Vad har ni för tips?


Tyst öppen hjälm? Jag tror man skall leta efter märket Oxy-moron, faktiskt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Borde ju förståt att man skulle bli narrad:tummenupp , men ska knäppa kort på den..😏
Håller med om att den faktiskt var bra.
Vi hade den på elnätsbolaget, som just snöskoterhjälm.
Tyst, varm, ful och med möjlighet att kolla in kommunikationsutrustning.
Har för mig att det egentligen var en hjälm avsedd för såna som kör fort med bil i skogen, men kan ha fel där.
Men riktigt tyst var den.

Pelotor_1.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jaktbutiker säljer aktiva öronproppar du gjuter för just dina öron.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har du något/några exempel som passar i MC hjälm?
Vet att Alpine t.ex. har proppar med filter och finns säkert andra men tänkte om du hade erfarenhet av någon du tycker är bra.

ett exempel men du kanske inte har någon kudde i göteborg?
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top