tystaste hjälmen...?

jerkap71

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
-01 yamaha r1, en 200cc kinahjuling och en kxf450-10 åt junior
Någon som kan ge tips på en tyst integralhjälm..... å även prisvärd
Jag ska till å köpa hjälm nu men de e ju en hel djungel av hjälmar så jag tänkte kolla av me er som redan provat ut...:) Kort sagt...vilken hjälm e tystast å bäst helt enkelt...
Tacksam för svar...
Hojjen blev å låta så mycke me uppdraget eget avgas....:yoparty

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
Öronproppar är det som gäller ifall du vill ha riktigt tyst, annars är dom 2 bästa hjälmarna RX-7 o X-spirit

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Öronproppar är det som gäller ifall du vill ha riktigt tyst, annars är dom 2 bästa hjälmarna RX-7 o X-spirit

Baserat på vad?

Såvitt jag vet så har talaren ovan dig rätt gällande Schubert s1. Tystaste som finns på marknaden. Dock ej snyggast :p

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
baserat på den svenska marknaden där man kan prova hjälmarna i butik, men de kanske finns någon leverantör till dom där på svenska marknaden? jag har dock svårt o tro att den där hjälmen är tystare än en hjälm för 990 med ett bra öronproppar :p om vi nu pratar tysthet...

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
hjälm

Använder själv Schubert (vet inte modellbet, concept C2?) den är den tystaste jag nånsin provat:tummenupp tom tystare än Bmw. Jag har den på från morgon till kväll, mycket bekväm får aldrig ont i huvet.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har en Shoei Syncrotec. När jag åkte med Bladen med den, var det j-a liv i den, På CBX:n däremot, var den avsevärt mycket tystare att köra med.

Fick förklaringen att detta beror/berodde på turbelensen bakom kåpan..

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Använder själv Schubert (vet inte modellbet, concept C2?) den är den tystaste jag nånsin provat:tummenupp tom tystare än Bmw. Jag har den på från morgon till kväll, mycket bekväm får aldrig ont i huvet.
Dina arbetskolleger skrattar bakom din rygg. :pannkyss

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Touringbutiken säljer Schubert om du vill testa en på knoppen, och det är väl inte så långt dit från dig? Men bäst att ringa och kolla lagerstatus först.

Schubert är ganska dyra dock så det kanske inte stämmer överens med priset du tänkte dig.

Last edited:

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Ställde ungefär samma fråga i "biltema" tråden ang. deras hjälmar och jag själv har siktet inställt på en Schubert, hoppas bara att den sitter som den ska (passar min skalle)/skönt. Körde med en halvbillig variant av MDS ifjol och den var det ett jäkla liv i med eller utan öronproppar, kör dock ej utan proppar. Så i år ska jag satsa på en riktigt bra hjälm.

Så det blir en tur till Touring butiken i Umeå (närmaste återförsäljaren :tungan ) för att prova en, sen kan jag beställa en som ser lite snyggare ut än de "matta" som verkar finnas på lager där, bara vädret tillåter mig att äntligen få sätta mig på hojen, för bil vill jag ej åka det är tråkigt :tungan

Ska även kika på Shoei som de flesta verkar rekommendera.:tummenupp

Läste dock detta i info från länken Sleipner hade...
Men ska bilda mig en egen uppfattning...

"Noise
This is one area in which we're sorely disappointed by the S1. Not only is the S1 not the "quietest helmet in the world", it's not even close. The low-frequency booming noises that are usually a result of turbulence around a helmet's neck area are relatively well controlled, but the real culprit are the S1's top rear exhaust vents.

They create a noisy, high frequency whistle that starts at around 30 mph. Placing a hand over the opening for the exhaust vents completely eliminates the noise, so there's no question where it's coming from."

Last edited:

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Helt rätt! Det är den egna uppfattningen som gälller när det kommer till komforten, ingen annans.

När det gäller säkerheten får man lita på tester så man själv slipper.

/S

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Helt rätt! Det är den egna uppfattningen som gälller när det kommer till komforten, ingen annans.

När det gäller säkerheten får man lita på tester så man själv slipper.

/S

Där den ena får "ros" får den andra "ris", vad gäller ljudnivå. (S1, R1)

Så nu är det bara att försöka leta rätt på en S1 pro (som förmodas/ska ha en db-nivå på 85 db vid 100km/h) sen är det väl beronde på väder/vind och hoj, den lär vara "dyr" men förmodligen värt det om man kan njuta av åkningen både under och efter och slippa pip och sus, och samtidigt ha skyddad skalle.:)

http://www.designerhelmets.com/prod..._SPFB&prod=S1+PRO&cat=Schuberth&info=3&sale=0

396.00 GBP = 4,701.41 SEK

klart godkänt pris, sen är det väl frakten och kanske tull avg.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Har en S1
gillar den även om den är ganska ful.
ljudnivån är bra.
lite visslande ljud runt visiret i vissa hastigheter med första visiret, men inget jag upptäckt med det andra visiret.

Om man lägger sig ner över tanken så gör turbulensen att det låter bra mycket mer än om man låter luftflödet träffa hjälmen som det är avsett.

vill du ha tystare så rekomenderar jag att du tar o fixar gjutna öronproppar som är formade efter dina öron, gör en väldigt stor skillnad.
dyrt men värt varenda spänn.

lycka till

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Där den ena får "ros" får den andra "ris", vad gäller ljudnivå. (S1, R1)

Så nu är det bara att försöka leta rätt på en S1 pro (som förmodas/ska ha en db-nivå på 85 db vid 100km/h) sen är det väl beronde på väder/vind och hoj, den lär vara "dyr" men förmodligen värt det om man kan njuta av åkningen både under och efter och slippa pip och sus, och samtidigt ha skyddad skalle.:)

http://www.designerhelmets.com/prod..._SPFB&prod=S1+PRO&cat=Schuberth&info=3&sale=0

396.00 GBP = 4,701.41 SEK

klart godkänt pris, sen är det väl frakten och kanske tull avg.

Den är riktigt snygg!

Själv köpte jag en helsvart på http://www.addemoto.se/ för ca 3år sedan.
Då fanns inte den "designade" annars hade det blitt den.
Jag gav 5000:- då.

PS, ventilationen tycker jag är riktigt bra samt det nedfällbara solskyddet är smidigt men om man har upprät sittställning så blir bara halva siktfältet solskyddat, då är solbriller att föredra. Annars är det bra om man bara är tillfälligt bländad då det går snabbt all fälla ner.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
säljer inte peltor en med inbyggda hörselkåpor :va

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...