TZ 250 frågor:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Byte kolvar tidigare idag men upptäckte mitt i processen att jag inte hade beställt tillräckligt många "circlip" som håller kolvbulten på plats. Går de gamla att återanvända eller är det lika med dödssynd?

Skulle montera nya fotpinnar. Inga problem på den högra sidan där bromspedalen sitter. Men på andra sidan visar sig fotpinnen (som ska vara likadana på båda sidor, samma art.nr) vara för lång eftersom denna sida saknar länkage till en pedal. Vad är fel?!

Monterade originalbakramen istället för den kolfiberdito som satt på när jag köpte hojen. Med originalsittdelen upptäckte jag att det bör vara ett fäste för tankens bakdel i bakramen - som jag i så fall saknar. Men på reservdelsskisserna ser jag inget. Kan detta verkligen stämma?

Bakdrevets kuggar ser ut som hajtänder. Nödvändigt att byta?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
1. DO NOT RE-USE! Tänk vad lessen du blir när circlipet lossnar på grund av tappad spänst, och repar upp hela cylindern.

2. Såga?

3. Pass.

4. Byt!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
1. De går ju att återanvända och de funkar säkert bra några gånger men det är dumsnålt att inte byta. Tycker jag. Vad kostar de? En 5-10kr styck eller nåt.

2.Vad är det för länkage som saknas? Syns det inte i manualen hur det ska se ut?

3.Vad är det för fäste som ska finnas där? Finns det inget på skissen så är det förmodligen inget heller.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
1. De går ju att återanvända och de funkar säkert bra några gånger men det är dumsnålt att inte byta. Tycker jag. Vad kostar de? En 5-10kr styck eller nåt.

2.Vad är det för länkage som saknas? Syns det inte i manualen hur det ska se ut?

3.Vad är det för fäste som ska finnas där? Finns det inget på skissen så är det förmodligen inget heller.

1. Det är inte av ekonomiska skäl jag undrade om de gick att återanvända. Jag besällde bara 2 st. Smart va? :dummer

2. Det är inget länkage som saknas. På vänster sida går ju fotpinnen in i ett hål fotpinneplattan. Men på den andra sidan sidan går den först igenom bakbromspedalen. Därför blir den för lång på den vänstra sidan. Fattar ingenting...

3. Tja, ett fäste som håller tanken fixerad vid bakramen. Har inte du det på din 125? Min kolfiberbakram (som jag tog bort) hade det. Men på sprängskisserna över alla reservdelar syns inget. Men tanken ser ut att vara konstruerad för att vara fäst vid något... :va

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Nyteknik skrev:
1. Det är inte av ekonomiska skäl jag undrade om de gick att återanvända. Jag besällde bara 2 st. Smart va? :dummer

2. Det är inget länkage som saknas. På vänster sida går ju fotpinnen in i ett hål fotpinneplattan. Men på den andra sidan sidan går den först igenom bakbromspedalen. Därför blir den för lång på den vänstra sidan. Fattar ingenting...

3. Tja, ett fäste som håller tanken fixerad vid bakramen. Har inte du det på din 125? Min kolfiberbakram (som jag tog bort) hade det. Men på sprängskisserna över alla reservdelar syns inget. Men tanken ser ut att vara konstruerad för att vara fäst vid något... :va

för att tillföra lite i diskussionen: BYT ! kostar kanske mellan 6 & 10000:- om det går sönder. :7peta

Men jag mekar ju TSR,..................TZ kanske pallar en repig cylinder bättre :tungan

Drevet kommer tugga sönder kedjan ganska snabbt. Och en sån virad runt benet inför en kurva gör ont tror jag :gnissla

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
johanrehn80 skrev:
för att tillföra lite i diskussionen: BYT ! kostar kanske mellan 6 & 10000:- om det går sönder. :7peta

Att det är dyrare att reparera ett haveri än att köpa ett circlip visste jag ju. Men av rent intresse undrar jag om de slits ut eller ej.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Att det är dyrare att reparera ett haveri än att köpa ett circlip visste jag ju. Men av rent intresse undrar jag om de slits ut eller ej.

Nej, inte medan de sitter i, men när du plockar in och ut dem ur spåret.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:

Det är inget fäste på mina bakramar. Tanken sitter bra ändå när man sitter i sadeln. Tuta och kör.

Aprilia46

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
TL 1000R, Aprilia RSR 125R
Återanvändning...

Är du bara försiktig och inte böjer "clipset" så det deformeras, när du tar ut det, så går det alldeles utmärkt att återanvända. Det sitter bara där, har det hamnat i sitt spår så kommer det att sitta kvar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Aprilia46 skrev:
Är du bara försiktig och inte böjer "clipset" så det deformeras, när du tar ut det, så går det alldeles utmärkt att återanvända. Det sitter bara där, har det hamnat i sitt spår så kommer det att sitta kvar.

Det låter ju faktiskt rimligt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:

Har inget sånt fäste på min TZ, bara att sticka ner tanken så blir den där.

Mjukis
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
ns125,rd500+en fjollmoppe
Använd för faan inte clipset igen !!!!!!!!!!!! jag har satt i nya med bara fingret sen kört och det har gått sönder 2 gånger !!! ringen är inte helt rund utan rak mot ena öppningen därmed blir det för högt tryck ca 2mm från kanten och där har dom gått av efter ca 10 mil tror du en beggad är bättre ???? Kör med hyndas istället lite bättre gjorda :tomten

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
#44 skrev:
Använd för faan inte clipset igen !!!!!!!!!!!! jag har satt i nya med bara fingret sen kört och det har gått sönder 2 gånger !!! ringen är inte helt rund utan rak mot ena öppningen därmed blir det för högt tryck ca 2mm från kanten och där har dom gått av efter ca 10 mil tror du en beggad är bättre ???? Kör med hyndas istället lite bättre gjorda :tomten

Satt i nya med bara fingret? Då måste de ha varit helt utan spänst. Mina är stenhårda och skulle vara omöjliga att få dit utan en tång.

Jag får verkligen olika bud här.

:confused:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Men du VET vad du borde göra. Hoppar de där ur så har du en repig cylinder, förstörd kolv, kanske veven... etc, etc... Beställ en påse circlips nu!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Satt i nya med bara fingret? Då måste de ha varit helt utan spänst. Mina är stenhårda och skulle vara omöjliga att få dit utan en tång.

Jo, fast jag hade nog lyssnat på någon som varit svensk mästare x 2, kört tz250 sen 96 och bara har racegalningar i släkten.

Det är väldigt dumsnålt att återanvända clipsen, jag har nog nya liggande du kan få låna..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:

Jag sätter dit nya med fingret, går sketasnabbt när man fått till tekniken. Omöjligt om man inte vet hur man ska göra.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
#44 skrev:
....hyndas...bättre...

Hörde jag orden Honda och bättre?

Om inte Filip är hemma kan du komma och knacka på hos mig, jag har också några i garaget. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra.

Apropå att jag och Filip inte bor långt ifrån varandra. Solna måste ligga på en god andraplats på listan över Sveriges RR-förartätaste platser, efter Linköping då förstås. Även Per Utterström bor tydligen ett stenkast från huset där jag bor. Häromdagen när jag stod i porten och väntade på att ett gäng hantverkare skulle komma och reparera föreningens maskiner ser jag en bekant figur komma gåendes fram till en parkerad skåpbil med texten "MC-Varuhuset" på sidan. Jag hoppade ut ur porten och ropade; Victor! Veidec-Victor Zuber har flyttat in i huset snett emot.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa