TZ250/RD 350 stroke och big bore

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad har du tänkt för lack? Vit/svart/röd färgsättning med deras rejs-mönster. Eller gul, som deras klassiska rejsgula!
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Vad har du tänkt för lack? Vit/svart/röd färgsättning med deras rejs-mönster. Eller gul, som deras klassiska rejsgula!
Tyvärr så blir Gauloises blåa färgen kvar i GO!!!! förlagan i år.
Sen så får vi se...Jarno Saarinens Daytonavinnade TZ350 färger kanske (1973), även om min är en TZ250C/D (dvs 1977-78) fast med TZ250 F (1978-80) bakdel och kåpa.

Jarno Daytona 1973.jpg

Jarno 2 Daytona 1973.JPG
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är förstås helsåld på de amerikanska racingfärgerna gul/svart, men den blå är skitcool också!
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Cylindrar och cylindrar. Äntligen färdig. 189' på avgasduration och 119' på överströmmare.
Insug, reedcage osv ihopportat. Boysen reeds i portade std reedcage.

DSC01028.jpg
Nya insugen jämfört med standardinsugen...

DSC01030.jpg
Insugsportarna helt klara
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Snygga insug! Jag körde med origina insugsgummin som jag slipade ur så att det gick att klämma på 35mm Mikuni TMX. Men det krävdes lite varmluft och något glidmedel för att få dit dem ;). Givetvis slipade jag ur den invändigt kanten för att matcha.

Hur gjorde du dina?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ska du inte öppna fönstren i kolvarna lite mer, eller finns det någon nackdel att matcha dem mot insugsportarna?

Jag gjorde det, men å andra sidan hade jag en hel del problem med att få till en bra bestyckning och att stiften dog så fort jag körde i stadstrafik.
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Snygga insug! Jag körde med origina insugsgummin som jag slipade ur så att det gick att klämma på 35mm Mikuni TMX. Men det krävdes lite varmluft och något glidmedel för att få dit dem ;). Givetvis slipade jag ur den invändigt kanten för att matcha.

Hur gjorde du dina?

Köpte M-VM-36-200K insugsgummin och gjorde adaptrar + reedspacers.
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Ska du inte öppna fönstren i kolvarna lite mer, eller finns det någon nackdel att matcha dem mot insugsportarna?

Jag gjorde det, men å andra sidan hade jag en hel del problem med att få till en bra bestyckning och att stiften dog så fort jag körde i stadstrafik.
Nej inte mer än att kolven blir lite svagare. Jag lade mycket tid på cylindrarna på denna reservmotor så 'lämnade' kolvarna orörda.
436an (cc) kommer jag lägga ännu mer tid och den får ju Wiseco smidda kolvar som är starkare (denna motor 'bara' gjutna prox kolvar).
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nej inte mer än att kolven blir lite svagare. Jag lade mycket tid på cylindrarna på denna reservmotor så 'lämnade' kolvarna orörda.
436an (cc) kommer jag lägga ännu mer tid och den får ju Wiseco smidda kolvar som är starkare (denna motor 'bara' gjutna prox kolvar).

OK. Mittenspalten skulle jag nig ibte röra, men lite mer fyrkantiga hål i öveigt hade jag chansat på :). Jag körde Wiseco-kolvar i min gamla Bettan. Efter några haverier så hade jag borrat till maxdimension som fanns då. Minns inte vad det var idag men jag har för mig att det var 2mm över originaldimension. Kan det ha varit 64mm?
 
Last edited:

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
OK. Mittenspalten skulle jag nig ibte röra, men lite mer fyrkantiga hål i öveigt hade jag chansat på :). Jag körde Wiseco-kolvar i min gamla Bettan. Efter några haverier så hade jag borrat till maxdimension som fanns då. Minns inte vad det var idag men jag har för mig att det var 2mm över originaldimension. Kan det ha varit 64mm?

64mm är stdborr. 'Normalt' är 66mm maxborr. ´Hittar´man rätt gjutnr kan man faktiskt borra 67.5mm (+3.5mm)....Fråga inte vilket nummer...nono...
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Sista bygginlägged på ett några dagar...en Hayabusa som oxå kräver uppmärksamhet.....
4000 turbomil och måste gå igenom motor mm....:hihi
Anders ´cnc doktorn' på L&S verkstadsteknik i Lidköping fick till denna otroligt gulliga framoksfäste..:banana

DSC01023.jpg

Ikväll ut på 'mcklubb' och en del :fyllisar
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag tror det blir blått iår. Nästa vinter ska jag eventuellt skaffa en överdel (har underdelen av kåpan) och en bakdel samma som Jarno Saarinens 1972 års TZ250 som han VM med.. Så här..

View attachment 353936

Så jävla fräckt med en stor, fet, ventilerad, rejsig jävla trumbroms fram. :yoparty Jag hade gärna bytt ut min skivbroms mot en sån frambroms på RD'n.
Dessutom slipper man ju kladda med bromsvätska som får färgen att släppa, man slipper kärvande bromsok och läckande reservoiar som verkar vara standard på RD. Tråkigt bara att trumbromsar slits, det är ju inte så kalas när trumman blivit för sliten, eller ännu värre, oval. :gnissla
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tack för minnesuppfriskningen. Det var med stor sannolikhet 67mm jag borrade till. Det var de största Wiseco-kolvarna som jag fick tag på i mitten av 90-talet.

Hittade detta klipp på Tuben. Han har fått till ett skönt klipp i motorn tycker jag. Förartalangen är det väl lite sämre med... Snygga toppar noterade jag också.
http://www.youtube.com/watch?v=1VjPw0Y5rhw&feature=youtube_gdata_player
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Grymt projekt och imponerande kunskaper du besitter!

En tanke ang. filmen ovan. Är inte 28mm förgasare lite i minsta laget om man ska ha kräm ur en 175cc-cylinder? Kollar man på 125or så redan där är 28mm ganska klent.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
28mm är lite mesigt ja. Det sitter 26mm med runda trottlar original, vilket funkar bra original men inte räcker till om man portar och trimmat. Men det verkar ju vara bra mellanregister i den maskinen i filmen, och till det funkar ju 28:eek:r bra.

Jag körde med 35:eek:r på min, men hade säkert kunnat få samma effekt med ett par fina 30mm flatslides.
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Grymt projekt och imponerande kunskaper du besitter!

En tanke ang. filmen ovan. Är inte 28mm förgasare lite i minsta laget om man ska ha kräm ur en 175cc-cylinder? Kollar man på 125or så redan där är 28mm ganska klent.
Jag ska köra TM34or med egna stora insug och orginal portade reedcages med boysen reeds i 358an..(179cc/cylnder)
I 437an (219cc/cylinder) blir det VM38 med egna insug och 3 bladiga reedcages med fiberreeds från TZM150...en modell som tillverkades och såldes mest i asien

TZM150.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top