TZR eller NSR?

Manfred

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
.
Hoj
.
Valet står mellan en TZR eller en NSR. Vilken rekommenderar ni? Vilken är bäst?

MVH Manfred
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Lika bra.

NSR har dock elstart, om du inte kollar på TZR från -93 eller nyare.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Snarlika tycker jag (om du snackar första generationen TZR som kom -87), men slår ändå ett slag för TZR eftersom den är lättare. Visst det saknar några kusar jämfört med NSR, men det är enkelt åtgärdat. Det är svårare att banta bort vikten från NSR:en skulle jag tro.
 

Manfred

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
.
Hoj
.
Snackar alltså om första generationen som du säger. Men hur är det med avgasventil? Vet att det sitter på TZR och på vissa är den inte inkopplad men hur är det på NSR då?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hondan har en liknande lösning. Jag har för mig att det kallades ATAC.
Att inte ha den inkopplad är bara dumt. Fördelen med YPVS är att man får lite bättre bottendrag. Om man ställer ventilen på fullt så tappar man fördelen med bättre bottendrag utan att få mer effekt på toppen.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Beror på vilken honda du pratar om

Nsr eller ns125r

Ns:en hade atac (kammare som stängdes när man kommer upp i varv för att ändra volymen på exp kammaren

Min nsr (äldre modellen, jc 20) har dubbel avgasport och rc valve som den heter. 2 flaps som ändrar portdurationen.

Tycker det borde gå att banta bra många kilon ändå från nsr:en

Tapztalkiee $$$
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Känns lite rejjsigt att bara ha kick som yamahan, ingen fet startmotor och släppa på ;)
 

Manfred

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
.
Hoj
.
Det är honda nsr jag pratar om. Kick eller elstart spelar ju egentligen ingen större roll för mig. Mest intresserad av vad ni tycker och tänker om prestandan, pålitlighet osv :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag hade tzr när jag körde 125, inga mekaniska problem, bara elproblem.

Förutom att min ena nöp en gång, men det var mitt eget fel...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
TZR!

TZRen har gjutgärnsforder = går att borra och byta kolv billigt.
NSRen har nicasil och man får byta hela cylindern om den är schleten.

...och vi snackar ju 15 år gamla tvåtaktare så köp något som går att laga.

Kolla in en TZR från -90 och framåt, skiva bak och snyggare fälgar.

- Jepp jag hade en TZR när jag var 16 :D
 

Manfred

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
.
Hoj
.
TZR!

TZRen har gjutgärnsforder = går att borra och byta kolv billigt.
NSRen har nicasil och man får byta hela cylindern om den är schleten.

...och vi snackar ju 15 år gamla tvåtaktare så köp något som går att laga.

Kolla in en TZR från -90 och framåt, skiva bak och snyggare fälgar.

- Jepp jag hade en TZR när jag var 16 :D

Har läst att efter -91 så sitter det stryp cdi på dom? Gjutjärnsfoder är ett stort plus! Det lutar nog mot en TZR
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
TZR!

TZRen har gjutgärnsforder = går att borra och byta kolv billigt.
NSRen har nicasil och man får byta hela cylindern om den är schleten.

...och vi snackar ju 15 år gamla tvåtaktare så köp något som går att laga.

Kolla in en TZR från -90 och framåt, skiva bak och snyggare fälgar.

- Jepp jag hade en TZR när jag var 16 :D
Ska han ha tzr så ska han ha från -87 till -90, -91 blev cdi'n strypt om inte jag minns fel...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Har läst att efter -91 så sitter det stryp cdi på dom? Gjutjärnsfoder är ett stort plus! Det lutar nog mot en TZR

Ja det stämmer nog, det kom en ny modell -92. 90-91 vill jag minnas hade bara en strypning i avgasröret och sen fick man ändra (höll på att skriva exup :)) ypvsen lite genom att flytta på fästet.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag hade valt Yamman alla dagar i veckan. Yamaha från 80-90-talet = KVALITET.

Har själv skruvat på RD 350LC/YPVS, RD 125 och sett ofantligt många byggen av olika Yamaha hojar, däribland TZR 125. Ingen av dem har haft några direkta fel förutom de riktigt, RIKTIGT misskötta och torterade hojarna.
Däremot Honda. Rasade växellådor, vattenpumpar av magnesium som fräts sönder osv. Fuck no alltså. Men visst, jag får erkänna att jag inte har kollat in Honda NSR, så jag borde kanske inte yttra mig om just DEN hojen, men att Honda har gjort mycket skit, det är jag helt säker på.

Det står en gammal CR125 i garaget, visst, den går utav bara självaste fan och man borde kanske inte förvänta sig att delarna är gjorda för att hålla hur länge som helst heller, men ärligt talat, kvaliteten på vissa delar är under all kritik. :( Och inte är den hojen ensam om dessa typiska problem heller. Söker man runt lite på nätet så hittar man snabbt själsfränder som sitter med samma problem.
Synd på en så effektfull hoj annars, och ALLA delar är ju inte kassa heller, "bara" de allra viktigaste, typ som motorblock och vattenpumpsmaterial. Förjävligt. Kenner mig krengkt av H*nda.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top