Tzr framgaffel?

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Hur mycket olja ska det vara i 90 tzr 125 och vad för nån rekomenderar ni?+ snälla svara ikväll :(

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Häll i tills det känns bra. Vet inga exakta mått just nu men jag kan ta reda på det tills imorn. Måste leta fram handboken.

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Out_Spinner skrev:
Häll i tills det känns bra. Vet inga exakta mått just nu men jag kan ta reda på det tills imorn. Måste leta fram handboken.

Då skulle jag va evikt tacksam ( tror du rövslickeriet funkar...ahh jag tror de :p ) förut var jag schizofren men nu är vi friska ;)

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
olaking skrev:
Då skulle jag va evikt tacksam ( tror du rövslickeriet funkar...ahh jag tror de :p ) förut var jag schizofren men nu är vi friska ;)
Just hang in there! Tror blaskan ligegr i förådet och där är det bäcksvart vid det här laget.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Kör efter behag, börja med en 3-4 dl. Var noga med att du häller i LIKA mkt i båda benen, så använd något mätglas. Sedan testar du o fyller på mer ju hårdare du vill ha dem.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Spiken skrev:
Kör efter behag, börja med en 3-4 dl. Var noga med att du häller i LIKA mkt i båda benen, så använd något mätglas. Sedan testar du o fyller på mer ju hårdare du vill ha dem.
Vill du ha några sidor till ur min haynes eller vadå? Komma här och mucka med mig va? yee öh åh come on då! :D *spamma lite bara*

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Äre svårt att byta olja i fram dämparna? Vad måste man göra...? plocka loss allt där fram eller? Min är gungig som fan där fram! Går det bort med ny olja?

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
olaking skrev:
glömt bort mig :hej
Åh sorry.

Oil Capacity per leg - 238cc (8.39 fl oz)
Oil Level - 149mm (5.87 in)

Fråga mig inte hur man ska tyda det där. Är väldigt dålig på sådant.

och SAE 10W olja ska det vara.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
238 cc 'börja med en 3-4 dl' Välgrundat råd.....

Som vanligt gäller: ska du meka, skaffa verkstadshandbok. Först. Proffsen behöver såna; varför tror många nybörjare att dom INTE behöver det. Suck. Jag köper alltid det till mina hojar o bilar. Har ju bara mekat i 40 år. Tillhör väl dom helt obildbara.

Säkrast (tycker jag) gå på nivån. Det är avståndet från överkanten av gaffelbenet ner till oljan. OBS mätt utan fjäder o m gaffelbenet helt hoptryckt. Om du bytt olja så pumpa utoin ett antal ggr med olja i gaffeln innan du mäter nivån. Annars kan luft nere i gaffeln ge alldeles fel nivå. Inte noga på mm, men benen bör vara lika. 1 el högst 2 cm extra olja gör den hårdare på slutet. 5 cm extra = järnspett.

BTW: sae 10 motorolja ? gaffel olja ? ATF olja ? (automatlådeolja)
/u

Last edited:

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
ulf_lundin skrev:
238 cc 'börja med en 3-4 dl' Välgrundat råd.....

Som vanligt gäller: ska du meka, skaffa verkstadshandbok. Först. Proffsen behöver såna; varför tror många nybörjare att dom INTE behöver det. Suck. Jag köper alltid det till mina hojar o bilar. Har ju bara mekat i 40 år. Tillhör väl dom helt obildbara.

Säkrast (tycker jag) gå på nivån. Det är avståndet från överkanten av gaffelbenet ner till oljan. OBS mätt utan fjäder o m gaffelbenet helt hoptryckt. Om du bytt olja så pumpa utoin ett antal ggr med olja i gaffeln innan du mäter nivån. Annars kan luft nere i gaffeln ge alldeles fel nivå. Inte noga på mm, men benen bör vara lika. 1 el högst 2 cm extra olja gör den hårdare på slutet. 5 cm extra = järnspett.

BTW: sae 10 motorolja ? gaffel olja ? ATF olja ? (automatlådeolja)
/u

Var kan man köpa verkstadshandböcker som passar till ens hoj då? Var ska man leta?

Haynes har bara manual till KH 100 men inte 125 o dom e ju lite olika :(

Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
KawaF3771 skrev:
Var kan man köpa verkstadshandböcker som passar till ens hoj då? Var ska man leta?

Haynes har bara manual till KH 100 men inte 125 o dom e ju lite olika :(
Det är förstås ett bekymmer isf. Kolla m Kawasaki direkt, alltså nån Kawahandlare. Orginalböckerna är oftast bättre, men tyvärr dyrare oxå. O så förutsätter dom att man har alla specialverktyg. Haynes/Clymer etc har ofta nåt tips om hur man klarar sig utan specialverktygen. Hittar man ingen till sin hoj så är det inget att göra utan man får hanka sig fram ändå. I ditt fall är det kanske frågan hur olika 100an o 125an är. Är det bara borrningen som skiljer så är det väl ok.
/u

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Det är inte jag som ska meka för jag kan inte...haha så där fick du..din filur....
ì´m ha begginner on meka så be nice..:p

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja ahtr bytt olja i min gaffel.. å de går inte i 4dl... då e de stumt... kanske 4 sammanlagt.. men inte 4 i varje.. d blr sten hårt... så bröja med max två å pröva dig fram.. ja tror ha har ca 2,5-3dl.. i mina.. kommer uitne ihåg.. mina läcker dock igen... hmm... men men...

lycka till me meckandet.. . :rolleyes:

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
ulf_lundin skrev:
Det är förstås ett bekymmer isf. Kolla m Kawasaki direkt, alltså nån Kawahandlare. Orginalböckerna är oftast bättre, men tyvärr dyrare oxå. O så förutsätter dom att man har alla specialverktyg. Haynes/Clymer etc har ofta nåt tips om hur man klarar sig utan specialverktygen. Hittar man ingen till sin hoj så är det inget att göra utan man får hanka sig fram ändå. I ditt fall är det kanske frågan hur olika 100an o 125an är. Är det bara borrningen som skiljer så är det väl ok.
/u

Nej 100ccarn är allmänt mindre utrustad exempelvis trumbroms fram o säkert en massa annat också...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...