Tzr, problem vid höga varv

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Jag åkte iväg å köpte en ny båge idag, en Tzr -89. :)

Den gick inte särskilt bra, fanns knappt nån effekt över 7k rpm. Så jag rev av tanken och kollade igenom grejerna lite, den ena vajern till avgasporten hade gått av så porten hade fastnat i stängt läge. Jag ställde den i öppet läge. Nu gick den mycket bättre upp till ca 7000 men sen händer det inte mycket.

Detta kan väl inte bero på avgasporten eftersom den ska vara fullt öppen på höga varv? Har kollat efter strypningar i/runt avgassytemet men där var det helt rent.

Så jag undrar om någon har en aning om vad det kan vara.
Jag vill ju inte att bågen ska sluta accelerera där effekten ska komma.

:huvet

MVH Jocke

Solid snake

Guest
Byt stift, kolla luftfiltret, vad har du för munstycke?

Kolven kan ju vara så sjukt sliten att den inte varvar, men det ska den orka ändå.

Är den strypt?

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Solid snake skrev:
Byt stift, kolla luftfiltret, vad har du för munstycke?

Kolven kan ju vara så sjukt sliten att den inte varvar, men det ska den orka ändå.

Är den strypt?

Jag ska riva förgasaren imorrn, får väl se om det är nåt knas där. Ville bara veta om det kanske var nåt modellspecifikt problem.
MVH Jocke

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
ozow skrev:
Kul?

Jag ska plocka loss förgasaren och ta isär samt göra rent och kolla storleken på munstycke.
Bättre?

:pannkyss

Nej men iaf, Är TZR bara strypt i avgasröret då så du inte missat någon annan strypning? Hur lång har kolv/ringar i hojen gått? Färg på stift? Går den rent? Ge oss mer fakta.

Solid snake

Guest
Padde skrev:

Nej men iaf, Är TZR bara strypt i avgasröret då så du inte missat någon annan strypning? Hur lång har kolv/ringar i hojen gått? Färg på stift? Går den rent? Ge oss mer fakta.

Vissa ex är strypta mellan slutdämpen och expansionaren har jag hört, samt vissa i insuget.

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Padde skrev:

Enligt regbeviset så ska den vara strypt genom bricka i utblåsen eller hur det nu hette. Förra ägaren var allmänt vimsig och snackade om att ljuddämparen var strypningen. (Det var hans son som skulle ha den men ångrade sig) Kolv/ringar har jag alltså ingen aning om hur långt det kan ha gått. Den går rent och fint (upp till 7k). Jag har inte kollat i insug än, men jag kan inte tänka mig att den skulle vara strypt där. Jag får väl återkomma när jag har kollat det.

Solid snake

Guest
ozow skrev:
Enligt regbeviset så ska den vara strypt genom bricka i utblåsen eller hur det nu hette. Förra ägaren var allmänt vimsig och snackade om att ljuddämparen var strypningen. (Det var hans son som skulle ha den men ångrade sig) Kolv/ringar har jag alltså ingen aning om hur långt det kan ha gått. Den går rent och fint (upp till 7k). Jag har inte kollat i insug än, men jag kan inte tänka mig att den skulle vara strypt där. Jag får väl återkomma när jag har kollat det.

Kolla luftfiltret.
Byt stift.
Kolla hur jävla sotigt avgassystemet är.
Stryp av, kolla vad du har för munstycke har du 180 så köp ett 200, akta så du inte råkar dra av oljeslangen så den nyper (egen erfarenhet. :rolleyes: )

Går den fortfarande inte bättre så river du cyllen och tittar.

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Solid snake skrev:
Vissa ex är strypta mellan slutdämpen och expansionaren har jag hört
Inte min verkar det som, har kollat igenom det. Om det inte kan vara röret från ljuddämparen som går in ett par dm i expansionskammaren.?

Solid snake skrev:
samt vissa i insuget.

Japp men enligt regb. så var ju fallet inte så.

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Solid snake skrev:
Kolla luftfiltret.
Byt stift.
Kolla hur jävla sotigt avgassystemet är.
Stryp av, kolla vad du har för munstycke har du 180 så köp ett 200, akta så du inte råkar dra av oljeslangen så den nyper (egen erfarenhet. :rolleyes: )

Går den fortfarande inte bättre så river du cyllen och tittar.

Ska göra så, tackar
:)

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
problemet löst!

Problemet var avgasporten, bytte ut en wire så nu går den riktigt bra.
Tack för hjälpen grabbar

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
kawasaki kxf 250-04
ozow skrev:
Problemet var avgasporten, bytte ut en wire så nu går den riktigt bra.
Tack för hjälpen grabbar

Hade samma problem som du fast skilnaden var att min ypvs hade smält( den som vajrarna sitter i)! :3freak
Topplockspackningen gick som ledde till att allt kylarvatten läkte ut som ledde till att hela motorn blev alldeles för varm så ypvs:en smälte. :4skrika

Fast nu är det åtgärdat med ny kolv också. :banana

Solid snake

Guest
niklas_gripen skrev:
Hade samma problem som du fast skilnaden var att min ypvs hade smält( den som vajrarna sitter i)! :3freak
Topplockspackningen gick som ledde till att allt kylarvatten läkte ut som ledde till att hela motorn blev alldeles för varm så ypvs:en smälte. :4skrika

Fast nu är det åtgärdat med ny kolv också. :banana

Står du o torrgasar då? Tänkte mest eftersom du inte har körkortet så...

Solid snake

Guest
philsson skrev:
han tog kortet förra året.. vi har kört en del tillsammans jag och niklas.. :7peta
:)

Jaså han hade kortet, my bad, du körde väl med nån idiot som kör utan kort o har tzr?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...