TZR125 som dör vid hög belastning

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Hojen dör vid hög belastning, hjälp mig!

Min hoj, den dog helt plötsligt när jag skulle toppa den (på en sääker vägsträcka då förståss).

Hade kört runt 4 mil i en följd, får för mig att kolla vad den toppar på en raksträcka, börjar dra ur den i en svag uppförsbacke som senare övergår till en lite brantare nedförsbacke, varvar ur 3.an, 4:an, 5:an, och på 6:an på runt 9500 rpm slutar den tända. Blev först rädd att den hade skurit men jag släppte av på gasen och höll på och efter runt 50-100 meter börjar den tända igen, och går som vanligt. :confused:

Undrar bara vad som kan ha gått snett.

Kan det ha varit stiftet som blev överhettat? Kör på en 8:a, och 9 är orginal.
Eller kan det vara tändspolen eller tändkabeln som är kass och ger upp vid höga belastningar?

Funderar med på om det kan ha varit så att den inte han tillföra tillräckligt med bensin, kanske skit i filtrena i soppakranen?

Uppskattar all hjälp! :Bugar
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
PollySmurf skrev:
Funderar med på om det kan ha varit så att den inte han tillföra tillräckligt med bensin, kanske skit i filtrena i soppakranen?

Inte mycket att fundera på. Ba o sätta igång o leta.

1. Kranen
2. Slangar
3. Filter
4. Flotörventil

(eller så)


Kom tebaka sen.. :D
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
#Olsson# skrev:
Inte mycket att fundera på. Ba o sätta igång o leta.

1. Kranen
2. Slangar
3. Filter
4. Flotörventil

(eller så)


Kom tebaka sen.. :D

Undrar bara ifall man får sånna fenomen av det felet, annars är det ju inte lönt att börja leta.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
PollySmurf skrev:
Undrar bara ifall man får sånna fenomen av det felet, annars är det ju inte lönt att börja leta.


vadå så du vill inte att problemet ska fixas?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
PollySmurf skrev:
Undrar bara ifall man får sånna fenomen av det felet, annars är det ju inte lönt att börja leta.

OK. Ja precis så skulle symptomen vara om man laddar genom växlarna en stund. Motorn dricker och dricker ordentligt. Någonting på vägen bromsar flödet lite eller mycket. Till slut töms flotörhuset på soppa och den bara dör. Kolla även att slangar inte ligger i kläm eller är böjda.

Behöver inte vara något av detta men det bör man kanske kolla först eftersom det är snabbt kollat/fixat samt väldigt relevant.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Får man fråga varför du kör på ett varmare stift än rekommenderat? Nån fetich för kolvar med hål i eller?
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Skulle verkligen se till att köra på rätt stift på en 125:a som har lätt för att bli varm o skära!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du kan få en second oppinion här:
Kolla bränsletillförseln (precis som Olsson säger) ända från tanklock ner till flottörhusen. Det är exakt de symtomen du har. Hittar du inget fel där så leta ett par gånger till innan du börjar leta efter andra fel, så troligt är det att det är ett sånt fel med dom symtomen du har. Jag har varit med om samma sak både på bilar (en Ford 2,8 liter sexa dricker mer än soppapumpen från en Saab 2-t kan leverera!) och på hojar.

Sen har jag varit med om att fullt friska hojar haft dessa symtom därför att de inte är bättre (Marauder 800 torkade ut efter 1,5 mil stumt på E20) men jag tror inte att en tillverkare av en 2-t törs släppa hojar som magrar ut vid fullgasning. Alltså vägrar jag tro på att det ska vara så, du har nåt som är igensatt nånstans.

Edit: Och rekommendationerna om rätt stift ska du nog lyssna till om du inte har en särskild anledning att åka varmare stift.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
EBS skrev:
Får man fråga varför du kör på ett varmare stift än rekommenderat? Nån fetich för kolvar med hål i eller?

Blev så, gick inte att få tag på kallare stift nånstans här i trakternas affärer/butiker/mackar, så det blev en 8:a.

Sen har jag bara inte orkat byta, men då visste jag inte att det kan överhetta/bränna hål på kolven.

Får skaffa en 9:a nånstansifrån.
 

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Ort
helsingborg-ekeby
Hoj
BMX
hmmm jag tror såhär :

kan vara så att någon hemma mekkar har bytat bensinslangar på den, till lite mindre då alltså. för du behöver ett enormt flöde cm2/sekund , byt till tjockare och korta gärna av dem om det går, skit i bensinfilter om du har en ren tank. en riktigt viktig sak,. jag har själv hållt på och mixtrat med stift en hel del, och stiftet gör en massa, själv kör jag alltid (gjorde) med NGK:s racingstift, glöder inte itu och klarar höga varvtal som med en 2-taktare...

gör dessa grejer om inte det blir bättre då så kan det börja kosta pengar... mvh/oskar
 

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
tzr 125

Jag har slitit mitt hår när det gäller denna hoj och just det symtomet som du nämner att den suckar efter 3/4-gas. Jag har bytt laddspole och cdi-box utan att dessa komponenter varit trasiga. Detta ledde inte till något alls. Kan sälja dessa felfria komponenter till någon om intresse finns?
Provat med att byta pilotmunstucke, huvdmunstycke, blåst soppakranen och bytt filter. Den sannolika källan till problemet är den variabla avgasporten som sannolikt sotat fast eller så har motorn till den packat ihop. Kolla upp att wirarna löper lätt. Ta av den lilla kåpan som sitter över själva "rotorn" och gasa. Kolla vid vilket varv den börjar röra sig eller om den rör sig. Vad jag förstått så är TZR en känslig rackare när det gäller avgasporten som lätt sotar fast om man använder för dålig olja..
Kolla porten, det de andra föreslår har jag testat utan resultat. Jag kan ju ha fel, men det är värt ett försök.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
perasper skrev:
Jag har slitit mitt hår när det gäller denna hoj och just det symtomet som du nämner att den suckar efter 3/4-gas. Jag har bytt laddspole och cdi-box utan att dessa komponenter varit trasiga. Detta ledde inte till något alls. Kan sälja dessa felfria komponenter till någon om intresse finns?
Provat med att byta pilotmunstucke, huvdmunstycke, blåst soppakranen och bytt filter. Den sannolika källan till problemet är den variabla avgasporten som sannolikt sotat fast eller så har motorn till den packat ihop. Kolla upp att wirarna löper lätt. Ta av den lilla kåpan som sitter över själva "rotorn" och gasa. Kolla vid vilket varv den börjar röra sig eller om den rör sig. Vad jag förstått så är TZR en känslig rackare när det gäller avgasporten som lätt sotar fast om man använder för dålig olja..
Kolla porten, det de andra föreslår har jag testat utan resultat. Jag kan ju ha fel, men det är värt ett försök.

Avgasporten är det inget fel på :tummenupp

Jag tippar på att det är skit nånstans, troligen sopparkansfiltret

Angående soppaslangen så är den inte precis liten.
Den löper lätt på nipplarna och jag tror att en stärre slang hade varit "för stor". längde på den är också bra, precis så man når att sätta dit den, hade den varit kortare så hade det inte gått.

Sen förstår jag inte varför avgasporten skulle göra att den slutar tända, funkar det så funkar det.

Och dedär med 3/4 gas har jag inget problem med, funkar finfint med fullgas men efter att ha dragit på en längre stund så dör den (lr iofs, detta har bara hänt en gång)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top