TZR250R 3XV - vad vet du om den?

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Hej,

Jag kommer att bo utomlands ett par år och har nära till en bana med en aktiv klubb. Att hyra hoj blir dyrt i längden och det normala utbudet av begagnade hojar innehåller i princip bara dyra dräpare.

Det finns dock ett billigare alternativ.
En av medlemmarna ska flytta och har en hyfsat fräsch TZR250R -91 (3XV=v-twin) till salu. Modellen är rätt ovanlig, inte minst i Sverige. Jag har hittat en del info på nätet men det gäller i huvudsak England som har fler av dessa maskiner. Så nu undrar jag om forumets ärrade veteraner eller andra kan förmedla lite erfarenheter om denna lilla nätta rökmaskin?
Är det kul att åka på?
Är det svårt med reservdelar/bra verkstad hemma i Stockholm?
Annat?
Länkar?

All information tas emot med stor tacksamhet!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilken hoj! :Rockbanan

Du kan nog räkna med att svaren här kommer från människor utan erfarenhet av den här maskinen. Den har ju aldrig sålts i Sverige och jag undrar om det finns något enda privatimporterat exemplar. Själv hade jag en -89 TZR 250, men det är ju en hel annan motorcykel.

Kunskapen om den här modellen hos verkstäderna är förstås obefintlig. Jag hade, trots att det säkert är en fenomenal kurvmaskin, av praktiska skäl inte tagit hem en sådan hit. Det finns ju RGV 250 om man vill köra tvåtakt och det är så mkt lättare att äga en sådan i Sverige.

Men slå till på detta exemplar och slit det med hälsa så länge du bor utomlands - så vida det är en vanligare modell där än här. Vart ska du flytta?

[YOUTUBE-ID]9PUWfXJ7jDU[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • 12_1.jpg
    12_1.jpg
    106.2 KB · Visningar: 108

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det samma motorblock som användes i TZ250 mellan 91 och 99 så det går att trimma satan om man vill. :)
Jag har funderat starkt på att ta hem en sådan men det handlar väl mest om hur fräsch den hojen är och hur dedikerad du är.
Verkstäderna evt nog inget men det är tvåtakt och inte svårt att skruva samt att du får tag på reservdelar från England, USA eller Japan.
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Mina herrar,

Stort tack för svar. Ös på med tankar och input.

Jag har åkt ca 2500 mil hoj, slutade när första ungen kom.
Nu har vi flyttat till Kina och det finns en bana ca 30 minuter bort. Där finns också en klubb, verkstad, shop, etc. Tänkte åka ett par varv med deras instruktörer och sedan satsa på en egen hoj. De flesta här är snuskigt rika så det åks mest racepreppade 999/1098, Gixxer 1000, etc. Dyrt att köpa en sån beggad. Man kan få tag på en äldre R6:a för ca 35-30tkr men jag tycker det vore bra med något billigare. Dessutom är 2-takt så mycket ballare.

Hojen i fråga är enligt uppgift välskött men samtidigt snart 20 år gammal. 2007 fick den nya kåpor, ny vev och de mesta slitdelarna byttes. Dock ej kolvarna vilket kanske är lite konstigt. Den är gatreggad i Kina men jag ska plocka bort de delarna.

Ös på med mer info, erfarenheter och tankar!
 

Bifogat

  • TZR bild.jpg
    TZR bild.jpg
    163.6 KB · Visningar: 132

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ös på med mer info, erfarenheter och tankar!

Köp och framförallt ta hem den, det finns hugade spekulanter på så rara ärtor här hemma också.
Vore jag snuskigt rik, eller bara rik (eller bara inte gick minus varje månad) skulle jag lätt köpa en kul udda hoj.

Inte ens dom "vanliga" blårykarna kan du ju få någon vidare hjälp med hos en vanlig mc-verkstad, givetvis delvis för att dom allihopa börjar vara 15-20år gamla, men också till stor del för att ingen vill skruva dom lynniga små djävlarna som nyper om luftfuktigheten ändras innan kunden hämtar hem hojen...

Jag formligen älskar dom lynniga små djävlarna som lägger igen stiften om man inte epelepsigasar vid rödjusen.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Du kanske redan har googlat och funnit denna sida med en del förklarande text. http://www.wheelcraze.com/showthread.php?t=1732

Faran med att köpa en äldre hoj är väl egentligen inte så stora. Merparten av slitdelar går att köpa via auktoriserade återförsäljare. De svåra bitarna att ersätta är väl tändbox och databox samt packningar och kullager av specialdimension. Sånt får man i värsta fall leta efter begagnade ersättningsdelar till på E-bay. Annars måste man totalskrota en vital komponent som gör ekipaget okörbart, typ buckla en fälg, vrida ramen eller böja ett gaffelben. Men om man bara håller sig på hjulen och bara behöver byta vanliga slitdelar så är det som vilken annan hoj som hellst.

Och sen behöver man väl knappast på det här delforumet påpeka att en TZR är sisådär hundra gånger coolare än en R6'a, för att inte tala om hur mycket roligare den är att köra...
 

KRICKE.O

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
TZR250, NSR500, Gsx1100, Gasgas 250SM, Kdx125SM
Hej, jag har en. såvitt jag vet så är det den enda som finns i sverige (reggad). Då jag tidigare har haft en TZ 250 -91, kan man tycka att hela hojen är mycket lik den i chassimått och design. Tyvärr är de väldigt krångliga att ostrypa då mycket sitter i tändboxen. Mycket trvlig för övrigt. / Christian
 

KRICKE.O

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
TZR250, NSR500, Gsx1100, Gasgas 250SM, Kdx125SM
500àn

Ha ha, nu var du snabb va, jag har inte skruvat på`n sedan 2001 eller liknande.
 

KRICKE.O

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
TZR250, NSR500, Gsx1100, Gasgas 250SM, Kdx125SM
Kanske är dags att låta mig göra det då? ;)

Ja, fan egentligen skulle du nog det, men du vet har haft det här skrotet sen -97 (det är ju det enda man har kvar från ungdomsåren) svårt att ta skilsmässa från den. :rolleyes: / Christian
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Hej igen,

Jag "tror" att det sitter ny tändbox i den, ifs tror jag det är originalrören på så jag vet inte. Just det här med strypningen är något jag ska kolla ordentligt. De har en dyno i verkstaden så om inte annat kan man väl langa upp den där och kolla vad den ger. Tror det ligger runt 45hkr stryp. Killen som kör den säger att han hänger med alla 600:eek:r på banan så det kanske är lite mer pulver i den.

Jag är inget tekniskt geni själv men det känns som en tvåtaktare ska kunna gå att handskas med. Jag har snackat med killen som servar hojen och han säger att den är skitig men i bra skick för banan. Här i Kina pröjsar man typ 300 spänn i månaden för att ha den stående i garage, då ingår lite service (kollar stiften och balanserar förgasarna).

Just bestyckningen verkar vara det största "problemet" med 2-t här. Vädret och luftfuktigheten ändrar sig ganska ofta så man behöver tydligen se över detta nästan jämt.

Som jag uppfattar råden här är det bara att köpa om den inte är ramsned eller så. Specialdelar verkar man kunna få tag på i England, Australien, Japan, m.m.
Det finns ju fler 250 V2 2t i Sverige så någon borde kunna skruva skiten hjälpligt iaf.

Jag har bara åkt gata förut och lånat RD350 några gånger så det ska hur som helst bli jävligt spännande.

Några nyttiga erfarenheter om hur den kommer att bete sig i förhållande till en radfyra?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Just bestyckningen verkar vara det största "problemet" med 2-t här. Vädret och luftfuktigheten ändrar sig ganska ofta så man behöver tydligen se över detta nästan jämt.
Men en gathoj som denna ska inte vara så värst känslig för sådan yttre påverkan. Det är annorlunda med en racer. Yamaha har ju inte byggt den med avsikten att föraren ska bestycka om förgasaren varje morgon innan jobbet. Så låt inte det oroa dig. I alla fall inte om den går bra.

korta_rakan skrev:
Jag har bara åkt gata förut och lånat RD350 några gånger så det ska hur som helst bli jävligt spännande.

Några nyttiga erfarenheter om hur den kommer att bete sig i förhållande till en radfyra?
Du har mycket kul framför dig!

:tummenupp

Men det säger jag för att jag själv älskar tvåtakt. Andra tycker det är pest. Det är i alla händelser väsentligt annorlunda än fyrtakts radfyra, på alla sätt. Hur är en övermäktig uppgift att försöka förklara; det mesta handlar mest om "känsla".
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
En 2T gat-250 har lägre vikt och lägre effekt än en 4T gat-600. På en 250 håller man gasen längre, bromsar senare och släpper bromsen vid en högre hastighet. Skillnaden är inte milsvid utan ganska marginell. Men eftersom varje förare kör på gränsen för sin förmåga så är den upplevda skillnaden stor. För att förstå resonemanget måste man komma ihåg att det varje förare upplever som den yttersta gränsen är just inget annat än en subjektiv uppfattning, oavsett förarkompetens, urkass eller superbra, alla upplever den egna gränsen som den yttersta och kör efter den. Om man kör en 600 och vänjer dig vid topphastighet, bromspunkter och ingångshastigheter kommer man att uppleva en stor skillnad när man sedan kör en 250 som den kan, bör och ska köras, även om skillnaden mätt i km/h inte är så stor. Det skulle vara intressant att mäta skillnaden med en logger mellan en 250 och en 600 med samma förare. Den absoluta skillnaden i tal skulle vara mycket mindre än vad den upplevs som i huvudet.

Pg a den lägre effekten kommer man att ha en lägre hastighet vid en given punkt och därmed kunna hålla gasen längre. Alltså när man på en 600 har nått topphastighet vid bromspunkten kommer man på en 250 ha en lägre hastighet och kunna köra några meter till med full gas innan man nått topphastighet vid bromspunkten. P g a den lägre vikten håller man en högre hastighet in, genom och ut ur kurvan. När man vid en given hastighet på en 600 släpper bromsgreppet och börjar svänga har man på en 250 redan släppt bromsgreppet och börjat svänga.

Det här låter som små skillnader och det är det också men uppe i hjärnkontoret är det kalabalik. Att hålla full gas tio meter till när man egentligen borde bromsa är en stor utmaning. Att släppa bromgreppen +10 km/h är också en stor utmaning. Man upplever det som att man missat bromspunkten kapitalt, att kurvan närmar sig alldeles för fort, och att när man släppt bromsgreppet kommer däcken att släpa från asfalten vilket ögonblick som helst.

Allt är givetvis en vanesak och så fort man kalibrerat sinnena är den värsta rushen förbi men man blir ständigt påmind om skillnaderna när man kör i klunga med en jämngod förare på en 600. Då förvandlas 600’n ett effektmonster på rakan och en ladugårdsvägg i kurvan.

Kort och gott, en 250 är roligare. Jag har bytt mellan 250 och 600 vid flera tillfällen och varje gång konstaterat att 250 verkligen är roligare. Det flesta som provat säger det samma. Om man bara kör för det egna stora nöjets skull och inte bryr sig om egna och andras varvtider så finns det faktiskt ingen orsak till att köra tyngre maskiner med mer effekt än en 250.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
När man vid en given hastighet på en 600 släpper bromsgreppet och börjar svänga har man på en 250 redan släppt bromsgreppet och börjat svänga.
Nja, på en 250 kommer du ju aldrig ner till samma låga kurvhastighet som en 600 (lika bra förare).

Kan man generalisera och säga att en 600 håller samma hastighet i slutet/utgången av en kurva som en 250 håller i början/mitten av densamma?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nja, på en 250 kommer du ju aldrig ner till samma låga kurvhastighet som en 600 (lika bra förare).

Javisst, det kanske var dåligt formulerat av mig men det var det jag försökte säga. Om man på en 600 släpper bromshandtaget vid 80 km/h och börjar svänga så släpper man bromshandtaget på en 250 redan vid 90 km/h och börjar svänga. Man bromsar inte ner till samma låga hastighet inför en kurpa på en 250 som på en 600.

Nu är ju verkligheten lite annorlunda och inte så SMC-svart/vit att man släpper bromsgreppet pang tjong plums, ofta doserar man ju bromsgreppet, så några exakta jämförelser är svåra att göra, men för den goda förklaringens skull blir man iband tvungen att generalisera och sätta mätbara gränser.

Kan man generalisera och säga att en 600 håller samma hastighet i slutet/utgången av en kurva som en 250 håller i början/mitten av densamma?
Så har det inte varit för mig i alla fall. Jag vågar hålla högre hastighet på en 250 än en 600 genom hela kurvan. Du har ju kört många olika hojtyper på bana. Hur upplever du själv skillnaderna mellan dem?
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Update,

Var på banan i söndags. Schysst ställe med en knixig bana på ca 3300m, stor restaurang/bar, garage, flera shoppar, m.m. Snackade med hojåkarna och de var en riktigt skönt gäng, jäkligt trevliga och glada att få nya medlemmar. Sånt värmer en nybörjare.

Verktygen utlänningarna har här är inte att leka med. Tror inte att någon hoj kostar mindre än 200 loppor. Fullpreppade med fulla titansystem, nya brembos, nya öhlinare, race-kit, etc, etc. Värst var en 1098 från Hong Kong säkert värd minst 350 glada laxar. Äldst var en 916 som ändå var grym och med massor av godis på. Kul att se!

Jag kollade på TZR:en och den ser lätt bedagad ut. Skitig och inträngd i ett hörn. Mekanikern försäkrade att den var helt okej, jag har gjort upp med en av killarna här som åkt tvåtakt på bana i 15 år att hjälpa mig att lyfta av topparna och kolla runt lite. Grymt bra att få hjälp. Tydligen är TZR inte så ovanlig i Kina så det finns delar och kunskap. Dock så tycker jag att priset ca 16.000kr är i mesta laget om man jämför med annat som är till salu så jag kanske letar efter en annan, en RS250 eller en TZ till och med. Vi får se hur det blir.

Den aktuella hojen är preppad och mekanikern sa att frågan om bestyckning är aktuell. Vädret skiftar rätt mycket så det kan bli åka av i högst skiftande temperaturer och luftfuktigheter.

Jag vill passa på att tacka för alla inlägg, både om TZR i synnerhet och 250 2T i allmänhet. Ös på!

Jag uppdaterar resan i tråden och hoppas på fler svar. Förhoppningsvis ses vi på en banan nära dig om ett par år.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top