U-båts jakterna på 80- talet, vad hände egentligen?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Satt och läste på DN och såg en länk här om dagen till NewsMill.se där tidigare ÖB Bengt Gustavsson skrivit om u-båts jakterna på 80 -talet. Såg ytterligare en länk där en före detta stridspilot ger sig in i debatten där han försvarar ÖBn. Såg även att det fanns en del kritiska artiklar eller krönikor som jag ännu inte läst. Se rubrikerna i sidan.

http://www.newsmill.se/artikel/2010...nd-fick-f-rluster-i-samband-med-kr-nkningarna

http://www.newsmill.se/artikel/2010...-att-sverige-lyckades-s-nka-sovjetiska-ub-tar

Jag minns nyhets inslag på 80- talet och lite av debatten efteråt. Frågan är vad som egentligen hände? Antagligen lär vi inte få reda på sanningen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis, det var väl minkar?

Jag minns en avancerad animation av hur minkarna rullade sig i par med en meters mellanrum för att skapa bandvagnsspåren på botten...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Min kompis bror(sug på den karamellen) var ute på ubåtsjakt med försvarets omoderna vapen, när de fick säker indikering på främmande farkost så sköt de först varningsskott och efter 10-15 min när de var säkra på att den främmande farkosten försvunnit öste de på med sjunkbomber...att det aldrig fick upp några bevis framstår då inte så där jättemärkligt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det har aldrig varit några Ubåtar som varit så elaka att de kränkt svensk vatten, förutom en då som råkade gå på grund framför pressen :rolleyes:

Resten var sälar och minkar, jag loovar ;)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det har aldrig varit några Ubåtar som varit så elaka att de kränkt svensk vatten, förutom en då som råkade gå på grund framför pressen :rolleyes:

Nä, det var amerikanska ubåtar, hela bunten.

Speciellt den som gick på grund framför pressen.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Fel fel fel. :gnissla

Det konstaterades än senare att det var de facto en fis som ställde till det :fakta

Detta är vetenskapligt bevisat av forskare :mattias

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Min kompis bror(sug på den karamellen) var ute på ubåtsjakt med försvarets omoderna vapen, när de fick säker indikering på främmande farkost så sköt de först varningsskott och efter 10-15 min när de var säkra på att den främmande farkosten försvunnit öste de på med sjunkbomber...att det aldrig fick upp några bevis framstår då inte så där jättemärkligt.

Stämmer bra med det jag hört från mycket insatta källor (läs:flottbefäl som deltog i jakten), enligt dessa källor hade marinen vid minst två separata tillfällen ubåten såväl identifierad som instängd men nekades tillstånd till verkanseld.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Stämmer bra med det jag hört från mycket insatta källor (läs:flottbefäl som deltog i jakten), enligt dessa källor hade marinen vid minst två separata tillfällen ubåten såväl identifierad som instängd men nekades tillstånd till verkanseld.

Låter rimligt. En kollega som jobbade som maskinist på en sådan båt (vad de nu heter) påstår att han var med när de blåste lanternorna av en polsk ubåt som senare siktades utanför gotland.

Han lät trovärdig och pratade även just om detta med att kasta handgranater i vattnet för att skrämma bort dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe, det är lite som med hundar som jagar bilar, kommer dom ifatt en vet dom ändå inte vad dom ska göra...

Fast för att slå oss för bröstet lite så var vi jävligt effektiva på att jaga ubåtar, det var bara ordern om verkningseld som alltid kom försent.

USA har ju hyrt in en svensk ubåt som måltavla, men dom har väldiga svårigheter att hitta igen den, den tog sig igenom hela försvarslinjen runt ett av deras hangarfartyg och "sänkte" den när dom lekte krig, dom förlängde hyrestiden för att öva mera :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Man ska komma ihåg en viktig sak först.

Det är svårt att hitta en ubåt i Östersjön och dessutom helt omöjligt att tvinga upp en som inte vill komma upp utan att ta till sänkande våld.

Vad gäller ubåtsjaktens effektivitet i modern tid är det mesta höljt i dunkel då det inte bedrivits någon skarp och omfattande ubåtsjakt sen i princip andra världskriget. Dessutom hade svenska försvaret fasat ut i princip all ubåtsjaktförmåga iom nedläggningen av jagarförbanden och fregatterna på 70-början av 80-talet. Först mot slutet av 1980-talet hade Sverige byggt upp denna förmåga till adekvat standard igen. Mycket tyder dock på att dagens ubåtar av senaste snitt är så förbannat tysta att de i princip är osynliga.

Men att det förekom kränkningar är helt klart, liksom att det förekom falsklarm också är helt klart. Sen kan man älta resten av de som vanligt ganska ointressanta konspirationsteorierna hur mycket man vill.

Friherren

Jävlar, vad vi kommer slå oss...
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
Det hela handlade om diplomati....var nog tydligt bättre att avvisa folk som inte hadde här o göra än o spränga dom åt helvete o starta ett nytt världskrig.

Nog var där saker som åkte runt i vattnen, svenska försvaret är inte så dumma så de jagar minkar!

Min Brorsa låg på ubåtsjakt under sin värnplikt (sånt man gjorde förr i tiden) och de hittade coca-cola burkar, kylskåp och flashiga armbandsur.
Den lilla elektronik i klockan var tillräckligt för att de skulle nosa rätt på den!

Så om där är en ubåt som åker runt i vattnen så vet dom nog fan om det.

Under min värnplikt (sånt som man gjorde förr i tiden) låg jag oxå i flottan. Vi hittade både berusade fiskare, "forskningsfartyg", balter och saker som var där dom inte borde. När staten gjorde klart att vi visste att dom var där så gav dom sig av i rask takt.

Saken e att det var inte ryssar och araber, utan både britter och jänkare som åkte rundor i vattnen utan tillstånd och dom är vi mer intresserade av att ta ett glas ihopa med, iklädda våra gladaste sjömanskostymer! :fyllisar

Jag tror att svenska staten hotade med att BORRA ett hål i ubåtarna om de inte ville åka hem. :glömdet

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det hela handlade om diplomati....var nog tydligt bättre att avvisa folk som inte hadde här o göra än o spränga dom åt helvete o starta ett nytt världskrig.

Nog var där saker som åkte runt i vattnen, svenska försvaret är inte så dumma så de jagar minkar!

Min Brorsa låg på ubåtsjakt under sin värnplikt (sånt man gjorde förr i tiden) och de hittade coca-cola burkar, kylskåp och flashiga armbandsur.
Den lilla elektronik i klockan var tillräckligt för att de skulle nosa rätt på den!

Så om där är en ubåt som åker runt i vattnen så vet dom nog fan om det.

Under min värnplikt (sånt som man gjorde förr i tiden) låg jag oxå i flottan. Vi hittade både berusade fiskare, "forskningsfartyg", balter och saker som var där dom inte borde. När staten gjorde klart att vi visste att dom var där så gav dom sig av i rask takt.

Saken e att det var inte ryssar och araber, utan både britter och jänkare som åkte rundor i vattnen utan tillstånd och dom är vi mer intresserade av att ta ett glas ihopa med, iklädda våra gladaste sjömanskostymer! :fyllisar

Jag tror att svenska staten hotade med att BORRA ett hål i ubåtarna om de inte ville åka hem. :glömdet

Även på land spionerades det hej vilt.
Gjorde värnplikten 90-91 och har aldrig sett så många udda last och personbilar på oväntade platser som då.
Inte mycket att bry sig om.
Har dock lite svårt att förstå meningen med att spionera på beväringar med sextiotalsteknik som leker krig.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Även på land spionerades det hej vilt.
Gjorde värnplikten 90-91 och har aldrig sett så många udda last och personbilar på oväntade platser som då.
Inte mycket att bry sig om.
Har dock lite svårt att förstå meningen med att spionera på beväringar med sextiotalsteknik som leker krig.

Avsikten med alla öststatslastbilar var ofta att träna sovjetiska befäl att hitta på det svenska vägnätet i händelse av en invasion, i synnerhet småvägar/broar med tillräcklig bärighet för säg 65 ton plus. Det var sas körskola i Sverige för tex pansarvagnsbataljonschefer, chefer för mekaniserade förband etc. Så att de hittade väl i det område de skulle verka i vid en invasion.

En kollega som pratar ryska berättade om en incident han iakttog på en bensinstation i mellansverige under en semester på 80-talet. En rysk täckt lastbil med den då vanliga bemanningen för dessa, två vältränade civilklädda medelålders män, hade stannat. Den ena började fylla diesel i ena tanken då den andre mannen som satt kvar i hytten sade ngt på ryska. Den yngre som stod och fyllde försade sig då och svarade på ryska: "Ja överste"

Samma med de ryska öststats tavelförsäljare som då besökte många officerare med nyckelfunktioner, flera av mina kollegor också. Dessa illa kamouflerade besök hade till syfte att verifiera bostadsadressen. Det är nämligen mycket effektivt att i ett skymningsläge mörda tex en ubåtschef/fartygschef i hemmet än att låta honom/henne komma fram till sin ubåt/ytattackfartyg så att detta kan löpa ut på skarpt uppdrag.

Att verksamheten under kalla kriget emellanåt var så uppenbart iscensatt var nog även det medvetet, att psyka.

/J

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samma med de ryska öststats tavelförsäljare som då besökte många officerare med nyckelfunktioner, flera av mina kollegor också.

Var alla tavelförsäljare spioner? :5sure
Om inte, vilka var de och var har de tagit vägen?
Tog de med sig fluortanterna till CCCP?
Många frågor, få svar. :eek:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj