U-båts jakterna på 80- talet, vad hände egentligen?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Var alla tavelförsäljare spioner? :5sure
Om inte, vilka var de och var har de tagit vägen?
Tog de med sig fluortanterna till CCCP?
Många frågor, få svar. :eek:

En (enligt egen utsago) israelsisk tavelförsäljare knackade på hos oss för någon vecka sedan.

Osäkert vad han ville spionera på, han sade sig vilja skänka mig något värdefullt i samband med att jag tittade på hans tavlor (jag var inte så överdrivet intresserad). Kom gående men plockades upp av en minibuss med vad som det såg ut var flera tavelförsäljare. Med andra ord är hela byhålan nu kartlagd... :brinnerup

Flourtanten ja vad tusan hände med henne? Omskolades hela bunten till syo-konsulenter(har dom fortfarande kvar sådana?)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var alla tavelförsäljare spioner? :5sure
Om inte, vilka var de och var har de tagit vägen?
Tog de med sig fluortanterna till CCCP?
Många frågor, få svar. :eek:

Nej inte alla förstås. Säkert finns det nu som då tavelförsäljare utan dold agenda.

Tavelförsäljare har väl knappast försvunnit. Men den typ av tveksamma tavelförsäljare som bedriver dörrknackning idag har nog mer sällan koppling till den verksamhet som de polska "studenter" som höll på med det under kalla kriget. Idag verkar det ju ofta vara inbrottsligor som tagit efter rekningsmetoden, fast rekning för inbrott. Besök av tavelförsäljare idag är ju därför mest vanliga ute på glesbygden skulle jag tro. Besök av organiserade tavelförsäljare har iaf enligt nutida tidningsartiklar ofta föregått en inbrottsvåg. Det är ju ett smart sätt att få se låsdonen/larm etc på nära håll.

Vid de fall där tex stridspiloter och fartygschefer och liknande nyckelpersoner hade fått besök av tavelförsäljare förr så gjordes ofta en SÄK-utredning under vilken koll med grannar i området ofta visade att ingen annan än den försvarsanställde hade fått ngt besök. Så var även fallet med en bekant.

Apropå ubåtars kartläggning så är det även intressant att när GPS-tekniken och de digitala sjökorten gjorde entre på marknaden på 90-talet så visade det sig att den av Sjöfartsverket mycket noggrant sjömätta svenska ostkusten helt överlägset bäst var återgiven av företaget Transas, flera grund som ej var med på de svenska korten. Transas digitala sjökort var helt överlägsna i området och är det än idag. Transas grundades i Ryssland 1990 efter glasnost av 10 ryska sjöofficerare...

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Troligtvis var det en NATO-ubåt som ville testa och se hur länge man kunde hänga i Sverige utan att bli skrämd av eldgivning. Var nog lite mer spännande förr i tiden, nu behöver NATO bara fråga snällt om dom får öva i Sverige och så är det bara komma, tror att NATO vet mer om Sveriges försvar i dagsläget än vad vi själva vet.

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Det som roar mig med de som är "emot" det faktum att ryska ubåtar körde sightseeing i svenska vatten är att de vägrar att acceptera att vi har en sekretess som faktiskt fungerar. De vill så desperat få leka Guillou med scoop men när inga papper läcker ut så kontrar de med fisande sälar. Lite som småbarn i sandlådan...

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det som roar mig med de som är "emot" det faktum att ryska ubåtar körde sightseeing i svenska vatten är att de vägrar att acceptera att vi har en sekretess som faktiskt fungerar. De vill så desperat få leka Guillou med scoop men när inga papper läcker ut så kontrar de med fisande sälar. Lite som småbarn i sandlådan...

Fisande sill :mattias

Sen hittar jag inte presskonferens när Carl Bildt besvärat fick kommentera detta. Sällan har jag sett en så pinsam "bekännelse" :D

Apropå ubåtars kartläggning så är det även intressant att när GPS-tekniken och de digitala sjökorten gjorde entre på marknaden på 90-talet så visade det sig att den av Sjöfartsverket mycket noggrant sjömätta svenska ostkusten helt överlägset bäst var återgiven av företaget Transas, flera grund som ej var med på de svenska korten. Transas digitala sjökort var helt överlägsna i området och är det än idag. Transas grundades i Ryssland 1990 efter glasnost av 10 ryska sjöofficerare...
Klockrent

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En (enligt egen utsago) israelsisk tavelförsäljare knackade på hos oss för någon vecka sedan.

Osäkert vad han ville spionera på, han sade sig vilja skänka mig något värdefullt i samband med att jag tittade på hans tavlor (jag var inte så överdrivet intresserad). Kom gående men plockades upp av en minibuss med vad som det såg ut var flera tavelförsäljare. Med andra ord är hela byhålan nu kartlagd... :brinnerup....

Jaha, nu ska de jävlarna invadera oss som hämnd för Bildts uttalanden om Gazahistorien. Fy fan.:mad:

Med tanke på att en av världens största urantillgångar finns i Jämtland så är nog risken större att det är USA som planerar att invadera Sverige för att befria samerna. Samma mönster som förr, man låter gäststudenter från en satellitstat idka underrättelseinhämtning först.:fakta

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Vad hände EGENTLIGEN?
Ja det skulle jag gärna vilja veta.
Själv var jag med på sjön då. Alla pekade mot öster. ÖB beordrade upp riket i giv akt. Men jag stog mestadels i byssan och lagade käk samtidigt som vår båt med avslagna motorer sakta rullade från sida till sida i dösjö. Vi väntade med osurrade sjunkbomber på någon order som aldrig kom. Dygn efter dygn. Det var vad som hände. I alla fall för mig.

Men jag vet inte, jag tror lite på uppdrag granskning där det hela vinklades som om det skulle vara någon i nato som helt enkelt ville kolla vad vi egentligen ”dög till”(?) när det gällde att jaga u-båtar. Frågan var ju intressant och startskottet på denna ”övning” var antagligen den ryska båten som rände upp på grund i Karlskrona. Förmodligen var det ganska vältrafikerat av ubåtar från alla håll och kanter utan att vi märkt det? Ryssen måste köra upp på land och väcka hela världen innan vi vaknade.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Transas digitala sjökort var helt överlägsna i området och är det än idag. Transas grundades i Ryssland 1990 efter glasnost av 10 ryska sjöofficerare...

Det är nog många båtägare som uppskattar deras väl utförda arbete :D

Avsikten med alla öststatslastbilar var ofta att träna sovjetiska befäl att hitta på det svenska vägnätet i händelse av en invasion + andra länders u-båtar etc. i svenska vatten

haha, undrar hur många mantimmar diverse länder spenderat genom åren i onödan i dessa trevliga trakter :D

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Med tanke på att en av världens största urantillgångar finns i Jämtland så är nog risken större att det är USA som planerar att invadera Sverige för att befria samerna. Samma mönster som förr, man låter gäststudenter från en satellitstat idka underrättelseinhämtning först.:fakta

Paranoian förtär mig som en eld inifrån.:mad:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jaha, nu ska de jävlarna invadera oss som hämnd för Bildts uttalanden om Gazahistorien. Fy fan.:mad:

Eller så är det återigen spioneri på försvaret. Dom flesta förband här nere lades ner omkring när jag mönstrade, men jag är ett ganska tungt namn inom utbildningsreserven :rolleyes:

(tror mer dom kollade in dyra mattor, plasma-tv, laptops etc, men dom såg nog inget annat än larmdekaler)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Låter rimligt. En kollega som jobbade som maskinist på en sådan båt (vad de nu heter) påstår att han var med när de blåste lanternorna av en polsk ubåt som senare siktades utanför gotland.

Han lät trovärdig och pratade även just om detta med att kasta handgranater i vattnet för att skrämma bort dem.

Den där historien berättas ofta och med olika fartyg/årtal men den "riktiga" händelsen inträffade 1980 utanför Utö/Huvudskär. Jagaren Halland var på väg hem till Berga när hon får kontakt med en främmande ubåt. Fartygschefen på Halland, Hans Von Hofsten agerar medvetet aggressivt för att visa ubåten att det är bäst att väldigt snabbt lämna svenskt vatten. Ubåten visar dock ingen vilja att avslägsna sig utan fortsätter provokativt på sin kurs. Fartygschefen på Halland beordrar då eldinsats av 37,5 cm antiubåtsraket, normalt är detta ett vid sonarkontakt mycket effektivt vapen som avfyras i salva och har sänkande verkan mot ubåt. Man väljer dock att bara skjuta en raket för att om möjligt tvinga upp ubåten. I den upprörda sjön efter undervattensdetonationen förlorar man dock kontakten med ubåten och eftersök ger inget resultat.

Någon dag senare observerar ett svenskt SH37 en skadad ubåt av whiskey-klass som bogseras i övervattensläge av en kollega på internationellt vatten utanför Gotland, kursen är i princip rakt ut från det område där sammanstötningen med Halland ägde rum. Ubåten identifieras som polsk och senare observerar den svenska flygspaningen hur den sammanstrålar med ett polskt ubåtsbärgningsfartyg.

Dessa händelser är noga dokumenterade, de utgör i sig dock inte ett bevis för att det var Halland som skadade ubåten, men det är ju en ganska stark indiciekedja som pekar på att så var fallet.

• Gilla
Reaktioner: R2

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Den där historien berättas ofta och med olika fartyg/årtal men den "riktiga" händelsen inträffade 1980 utanför Utö/Huvudskär. Jagaren Halland var på väg hem till Berga när hon får kontakt med en främmande ubåt. Fartygschefen på Halland, Hans Von Hofsten agerar medvetet aggressivt för att visa ubåten att det är bäst att väldigt snabbt lämna svenskt vatten. Ubåten visar dock ingen vilja att avslägsna sig utan fortsätter provokativt på sin kurs. Fartygschefen på Halland beordrar då eldinsats av 37,5 cm antiubåtsraket, normalt är detta ett vid sonarkontakt mycket effektivt vapen som avfyras i salva och har sänkande verkan mot ubåt. Man väljer dock att bara skjuta en raket för att om möjligt tvinga upp ubåten. I den upprörda sjön efter undervattensdetonationen förlorar man dock kontakten med ubåten och eftersök ger inget resultat.

Någon dag senare observerar ett svenskt SH37 en skadad ubåt av whiskey-klass som bogseras i övervattensläge av en kollega på internationellt vatten utanför Gotland, kursen är i princip rakt ut från det område där sammanstötningen med Halland ägde rum. Ubåten identifieras som polsk och senare observerar den svenska flygspaningen hur den sammanstrålar med ett polskt ubåtsbärgningsfartyg.

Dessa händelser är noga dokumenterade, de utgör i sig dock inte ett bevis för att det var Halland som skadade ubåten, men det är ju en ganska stark indiciekedja som pekar på att så var fallet.

Titta där ser man. Det var inte lögn alltså! Han verkade alltid väldigt trovärdig och berättade oftast utan omsvep också! Gött att vi sköt på dem också!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det hände vid fler tillfällen. Tex första Hävringeincidenten 1988 då ett minjaktfartyg upptäcker en förmodad stillaliggande ubåt på botten i Hävringebukten, därefter gör ett antal patrullbåtar ett svep över och fäller ett antal sjunkbomber varefter ubåten ska ha gjort en panikuppstigning i våldsamma luftuppkok, sedan försökt dyka hastigt varvid den blivit feltrimmad och kort fören rätt ner i botten och dragit upp ett långt bottenspår som senare observerades.

Andra Hävringeincidenten är jag inte så säker på vad det var som hände men tror det var en Stockholmskorvett som sköt en torped 44 efter en förmodad fientlig ubåt 1991-92 nån gång, denna torped låste dock på korvetten (torpeden var italiensk vilket förmodligen förklarar saken) och var bara en hårsmån från att träffa.

Sen har vi ju Operation Notvarp i Hårsfjärden 1982 samt ett antal andra ubåtsjakter under 80-talet då man satte in skarpa vapen, främst sjunkbomber och antiubåtsgranater.

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Kul att läsa att det fortfarande finns intresse kring detta. Jag själv var med i Hårsfjärden -82 och jagade ubåt och inte mink.

När vi mönstrade på vårt fartyg januari -82, så löste vi av den besättning som var med året innan i Karlskrona när U137 strandade i Karlskrona skärgård.

Vi tillhörde egentligen 5:e Patrullbåtsdividionen i Göteborg men efter vårt sommaruppehåll så fick vi infinna oss på Gålöbasen i Stockholms skärgård istället för vår hemmahamn.

Finns mängder att skriva om, vad som är sant och vad som är skrönor och rena uppdiktade historier.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Passa på att se programmet om Muskö som går på tv nu! (kunskapskanalen)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning