Ubåtsresa

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bron kostar 190 kr för MC :).

Hur som helst så skulle jag välja färjan från helsingborg och köra sträckan i danmark istället, grymt mycket trevligare körsträcka (småvägar längs med kusten) på den sidan sundet jämfört med vår tråkiga motorväg (helsingborg-malmö är verkligen urtråkig!).
Fast å andra sidan.. har man aldrig kört över bron kanske det kan vara en upplevelse i sig. Tjaa, blir nog bra oavsett hur du gör... du kör hoj ju! :D

Om man ska åka över bron är Bropass något att fundera på. Passet kostar 300 kr per år, därefter kostar en enkelresa 175 kr istället för 300 kr för bil. Det betyder att man tjänar in passet redan andra resan man gör.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Nu spammar jag i en ubåtstråd, men var såg du ngn kamaxel?
Fantastisk one-liner, hamnar i kategorin "starka kandidater till signatur"! :tummenupp

Bron är inga problem att köra över, blåser det mycket så är det bara att ta det lite lugnt så går det bra. Helsingborg - Helsingör är ändå inte mycket paus att tala om, om det är det man är ute efter, man är över på ett litet kick. Men helt klart finare väg på den sidan!
Om tiden är en faktor, så tar jag dock hellre bron.
http://se.oresundsbron.com/page/1722

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Bron kostar 190 kr för MC :).

Hur som helst så skulle jag välja färjan från helsingborg och köra sträckan i danmark istället, grymt mycket trevligare körsträcka (småvägar längs med kusten) på den sidan sundet jämfört med vår tråkiga motorväg (helsingborg-malmö är verkligen urtråkig!).
Fast å andra sidan.. har man aldrig kört över bron kanske det kan vara en upplevelse i sig. Tjaa, blir nog bra oavsett hur du gör... du kör hoj ju! :D

Personligen hade jag skitit i alla färjor och kört hela vägen. Orka krångla med tider, remmar och annat. Hbg->Malmö är ju bara en urvarvning så är man framme! :D

Släng hellre på en dag och ta ett extra stopp!

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
bmw k1200rs 2002
har du mer info om stället där ubåten ligger som vilka öppetider och var inträdet kostar,blev sugen själv att dra dit fast med bil..

Shakespeare

Ogillar vivisektionister
Gick med
18 Oct 2009
Hoj
En svart en...
Jaha! Då ber jag att få tacka för alla synpunkter i denna min första tråd på SH! Jag har nämligen varit "ubåt" på sajten sedan jag köpte hoj. Ett tag verkade det kantra helt åt monsterdieslar, men tråden har hållit sig hyggligt på rätt köl, tycker jag.

Det lutar nog åt bron. Tiden är knapp.

Själv är jag är mest intresserad av det historiska sammanhanget och ubåtens roll i andra världskriget, men har ändå en kandidat i kategorin maffig motor(sång): Rolls-Royce Merlin-motorerna som satt i bl a Spitfire och amerikanarnas P-51 Mustang. Sådana har jag klappat på Imperial War Museum i Duxford, England. Ett fantastiskt ställe! Åk inte dit om ni inte har minst en heldag att avvara!

har du mer info om stället där ubåten ligger som vilka öppetider och var inträdet kostar,blev sugen själv att dra dit fast med bil..

Här är lite info. Generösa öppettider och rimliga priser!

http://www.deutscher-marinebund.de/u995_geschichte_english.htm

http://www.deutscher-marinebund.de/preise_zeiten_u995.htm

Ytterligare en fråga: Impregnera allvädersställ med spray - bra eller obra?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag hoppas på en liten reseberättelse när du kommer hem igen för detta verkar intressant.

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Personligen hade jag skitit i alla färjor och kört hela vägen. Orka krångla med tider, remmar och annat. Hbg->Malmö är ju bara en urvarvning så är man framme! :D

Släng hellre på en dag och ta ett extra stopp!

Å andra sidan går båtarna varje kvart och några remmar behövs inte ... (har själv åkt just den färjan med MC). Menne.. ja jo okej :D

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Honda ST 1300
Även om det inte kanske är aktuellt just för denna resan, vill jag ändå slå ett slag för den käcka förbindelsen Malmö - Travemünde med Finnlines. Kostar 55€ om man åker ut 2200 på en söndag-torsdag och hytt går på från 40€. Ingen partybåt, men ska man bara frakta sig... Framme 0700, bara att nöta mil ;-)

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej Shakespeare.
Här är en bra bok på temat ubåt. Boken heter "Havets vargar" och författarna heter Michael Tamelander samt Jonas Hård af Segerstad. Den innehåller episoder som skildrar ubåtskriget från båda sidor.
ISBN 978-91-85873-67-8.

Lycka till med resan och skriv gärna en reseberättelse. Många skulle nog finna den intressant. Tror jag varjefall.

/Peter

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag ska mot Tysklandet snart, hoppas jag och undrar hur det gick med ubåtsresan?
Var det något att se?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...