Ubåtsspöket väcks igen?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Mitt hustak försvann för några dagar sedan! Det är väldigt långt och skorstenen är fortfarande på taket! För den ligger inte hemma.

Nä men ärligt. En ubåt är väll inte så lång?

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Mitt hustak försvann för några dagar sedan! Det är väldigt långt och skorstenen är fortfarande på taket! För den ligger inte hemma.

Nä men ärligt. En ubåt är väll inte så lång?

Jodå!

Typhoon Klass - 175 meter (Ryssen)
Ohio Klass - 170 meter (USA)
Att jämföras med svenska Gotlandsklassens 60 meter.

:yoparty

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja hur ska man säga det ,jag är ju en sån där svartskalle ,samhället förväntar ju sig att jag ska våldta samt sitta hemma för att ta emot bidrag .
Med tanke på att det är en hetsjakt nu angående svartskallarna ,
så reagerade jag .För det där hade han aldrig vågat säga runt fikat på jobbet.Men bakom en dataskärm kan man gömma sig:D:krama

Det ligger säkert en del bakom det. Jag tyckte vinklingen blev rätt hård bara. :krama

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Vad säger betsson?

Fientlig ubåt
1 Talar för: Bildbevis och ögonvittnesskildring. ”Jag såg ett stort fordon, omkring 100 meter långt, som kom från väst och färdades i omkring 10 knop, i östlig riktning. När den passerade i höjd med vår brygga gjorde den en gir, precis som man gör för att komma ut i farleden”, säger Hanna Harge som fotade den misstänkta ubåten.

Isflak med brygga eller bräda
2 Talar för: Just vid den här tidpunkten, den 13 april, ska isarna ha varit i rörelse.

Tipsare ringer in till Aftonbladet och säger sig ha sett samma sak på andra ställen i skärgården – isflak med en flytbrygga.

Uppfluten rörledning
3 Talar för: Enligt tekniska kontoret i Nacka dras olika typer av *undervattensledningar i området. Rörföretaget har under vintern *dragit ledningar på isen. Teorin är att en ledning flutit upp till ytan. ”Våra ledningar är allt från några till flera hundra meter långa”, säger Anders Gullberg, arbetschef på Frog Construction.

Knarkubåt
4 Talar för: Kommendören och ubåtsspanaren Emil Svensson utesluter inte att det kan *handla om en avancerad form av knarksmuggling. *Både han och ubåtsexperten Ola Tunander tar upp *Latinamerika som exempel där privata ubåtar använts till knarkaffärer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12991117.ab

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
För det där hade han aldrig vågat säga runt fikat på jobbet.Men bakom en dataskärm kan man gömma sig:D:krama

Det tror du inte? Kan ju finnas en anledning till att det är "hetsjakt på svartskallar" oxå, även om det finns dom som int går på bidrag eller våldtar.
Vi behöver ju inte tråka ut de andra med detta, vi kan ta det i PM om du har problem med mina åsikter.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Dock har ju Gotlandsklassen och dess systrar sopat banan med usa's atomubåtar. Störst är inte bäst om man inte kan smyga ordentligt :) Atomdrivningen avger för mkt buller mot vad eldrift gör.

http://www.youtube.com/watch?v=Khaa3y0i87s

Helt rätt, svenska ubåtar är riktigt bra på det dom gör. Smyger runt i grundare vatten. Dom större modellerna är ju tänkta att röra sig i oceanerna och ligga i u-läge med fingret på avtryckaren till robotarna som är riktade mot ryssen/amerikanen beroende på vilken nation ubåten tillhör. Dom har dessutom en bisarrt hög hastighet i u-läge, 25+ knop. Ubåtar är ett intressant kapitel i varje flotta! :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helt rätt, svenska ubåtar är riktigt bra på det dom gör. Smyger runt i grundare vatten. Dom större modellerna är ju tänkta att röra sig i oceanerna och ligga i u-läge med fingret på avtryckaren till robotarna som är riktade mot ryssen/amerikanen beroende på vilken nation ubåten tillhör. Dom har dessutom en bisarrt hög hastighet i u-läge, 25+ knop. Ubåtar är ett intressant kapitel i varje flotta! :)

Gillar speciellt det där med att sänka en carrier. ;) De brukar ju ha en svärm ubåtar runt sig som skydd har jag hört, hehe.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Gillar speciellt det där med att sänka en carrier. ;) De brukar ju ha en svärm ubåtar runt sig som skydd har jag hört, hehe.

Ubåtar blandat med ytstridsfartyg med ubåtsjaktförmåga. Inte lätt att ta sig förbi den samlingen båtar. Dock lyckades ju HMS Gotland som sagt "sänka" ett hangarfartyg. Men jag tror inte man lyckas göra om den typen av uppdrag igen då man efter denna övning insåg sina brister och jobbade för att förbättra denna svaghet.

Exempel på försvaret runt ett hangarfartyg.

ng_SS-11-strike-group-10-06.jpg

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Yes ubåtar är helt klart det tuffaste inom militären, om man frågar mig iaf ;)

Sen till själva topicen, jag tycker inte den där bilden som ska föreställa en ubåt, liknar en ubåt. Det så kallade tornet som ska synas på bilden ser enligt mig inte ut som ett torn på en ubåt. Det är för litet och "rakt" Om det nu är en ubåt så borde tornet vara mycket större/längre. Ej heller är det ju ett periskop.

Här är en rysk Kilo ubåt, och på tornet är det antenner och annat som sticker upp. Vilket det inte gör på bilden hon tog.
1213636774_3%20-%20Submarine%20-%20Iranian%20Kilo%20Submarine(2).JPG

Sedan så tycker inte jag heller att det mörka partiet ser ut som om det skulle vara en ubåt. Tornet sitter i mitten av ubåten, inte i fronten som det ser ut på bilden. Sen om det skulle varit en ubåt så borde vattnet blivit som en bulle ovanför ubåten ( på det nu mörka området ) då skrovet trycker upp vattnet.

Mins att under kalla kriget så låg ju båtar vid inloppen på dom större farlederna mot stockholm och "skannade" med sonar. Men dom hittade inte ubåtarna så lätt därför att dom jävlarna smet igenom tack vare att dom åkte rakt under större båtar som passerade så att dom själva inte märktes! Riktigt finurligt gjort. :hihi

Men som sagt... Jävligt underlig bild! :va

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Sedan så tycker inte jag heller att det mörka partiet ser ut som om det skulle vara en ubåt. Tornet sitter i mitten av ubåten, inte i fronten som det ser ut på bilden. Sen om det skulle varit en ubåt så borde vattnet blivit som en bulle ovanför ubåten ( på det nu mörka området ) då skrovet trycker upp vattnet.

Kolla på bilden tidigare i tråden så ser du att det finns ubåtar som har tornet i fronten också.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Kolla på bilden tidigare i tråden så ser du att det finns ubåtar som har tornet i fronten också.

Jo jag såg bilden, men jag tycker inte storleken stämmer överens mot avståndet. Kolla hur extremt liten ubåten blir i jämförelse mot avståndet när ubåten passas ihop med det förmodade tornet. :va

För avståndet från land mot vattnet är inte långt, tornet borde va större. Finns ju andra modeller av båtar dock men det ser helkonstigt ut. :näsblod

23saiwj.gif

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Jo jag såg bilden, men jag tycker inte storleken stämmer överens mot avståndet. Kolla hur extremt liten ubåten blir i jämförelse mot avståndet när ubåten passas ihop med det förmodade tornet. :va

För avståndet från land mot vattnet är inte långt, tornet borde va större. Finns ju andra modeller av båtar dock men det ser helkonstigt ut. :näsblod

23saiwj.gif

Är det nån som vet vad det är för ubåt på den bilden då? Och hur lång den är?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Allvarligt, den där bildjämförelsen är ju dum.

Fattar ni att det där svarta skitet i vattnet är 200 meter MINST :rofl

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...