Udda dragbike!

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Rätt så tuff, faktiskt... Köp! :) Har sett en CBX med dubbla kompressorer på Mantorp några gånger. Toppen på andra hållet, kompressorerna framför motorn och 6 st avgasrör rakt bakåt. Vet inte om det är denna jag såg http://www.dragbiker.com/ men det var något liknande iallafall.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
lahi skrev:
Rätt så tuff, faktiskt... Köp! :) Har sett en CBX med dubbla kompressorer på Mantorp några gånger. Toppen på andra hållet, kompressorerna framför motorn och 6 st avgasrör rakt bakåt. Vet inte om det är denna jag såg http://www.dragbiker.com/ men det var något liknande iallafall.
Har videofilmer med den från när den var svenskägd,yyyyyyyyyylar ganska bra kan jag säga.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ktmjacke skrev:
Har videofilmer med den från när den var svenskägd,yyyyyyyyyylar ganska bra kan jag säga.
Hehe, ja, själv kommer jag inte riktigt ihåg hur den lät (var några år sedan jag såg den) men jag kan tänka mig att det var ett jäkla ryt i den. Det där vinandet från kompressorer ger ju ståpäls... :rock Skulle kanske haft en sådan på min hoj? :hihi Men det där har ju diskuterats förr... Då kom vi fram till att det var nog bättre med turbo om man körde på gata.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
lahi skrev:
Hehe, ja, själv kommer jag inte riktigt ihåg hur den lät (var några år sedan jag såg den) men jag kan tänka mig att det var ett jäkla ryt i den. Det där vinandet från kompressorer ger ju ståpäls... :rock Skulle kanske haft en sådan på min hoj? :hihi Men det där har ju diskuterats förr... Då kom vi fram till att det var nog bättre med turbo om man körde på gata.

OT, men borde inte kompressor ge ett mycket jämnare register, mindre problem med värme osv, och därmed vara bättre lämpad för gata?
Eller kanske såhär: Intressant motor

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Den är väl inte så udda,det är bara det att den är säkert 20-25 år gammal,om inte mer. Competition bikarna så ut ungefär så där.

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Stromma skrev:
Den är väl inte så udda,det är bara det att den är säkert 20-25 år gammal,om inte mer. Competition bikarna så ut ungefär så där.

Och då trimmade man som bäst BMX'en... :) Det var mest motorn jag funderade lite över, men visst är den rätt lik dagens topfuel hojjar i EM, fast utan "felvänd" topp.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hoztic skrev:
OT, men borde inte kompressor ge ett mycket jämnare register, mindre problem med värme osv, och därmed vara bättre lämpad för gata?
Eller kanske såhär: Intressant motor

Lancia Delta Integrale hade både turbo och kompressor på den tiden när de gamla grupp B rallybilarna var tillåtna, så det är ju lite konstigt att WV kallar det för revultionerande motorutveckling bla, bla ,bla.

Det kanske var så länge sedan att det ite finns så många här som kommer ihåg det :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Färnbo skrev:
Lancia Delta Integrale hade både turbo och kompressor på den tiden när de gamla grupp B rallybilarna var tillåtna, så det är ju lite konstigt att WV kallar det för revultionerande motorutveckling bla, bla ,bla.

Det kanske var så länge sedan att det ite finns så många här som kommer ihåg det :D

Hehe, allt som inte använts på 3 månader är väl nytt å revolutionerande för en marknadsavdelning? :va

Det nya är väl möjligen att man gör en så pass liten motor med både turbo och kompressor och sätter den i en seriebil, som dessutom kan antas bli en volymbil och inte bara som tex Mazdas wankel-bil som väl mest fås ses som några teknikers lekstuga.
Synt att Suzukis wankelhojar aldrig slog, men det kanske berodde på kakburken som instrumenten låg i... :D

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Färnbo skrev:
... lite konstigt att WV kallar det för revultionerande motorutveckling bla, bla ,bla. ...
För många år sen åkte jag racing med en Alfa Romeo GTV. På en banträff nånstans (Kinnekulle??) såg jag en Guila från 60-talet med en bakrutedekal med texten "Alfa Romeo, Twin cam redan 1913".
Allt tekniskt är alltid nyaste nytt inom bilbranschen som bekant.

Edit: Den där CBX:en skulle man egentligen köpa (till ett annat pris) bara för att få lite gosaker från motorn att lägga på hylla till framtida projekt. Det är en underbar puffra. Bigblock är ju aldrig fel. En CBX-Martin med bb. Hmmm, nu tänks det mycket här hos mig minsann.
Men i övrigt är det där en urgammal dragracinghoj som antagligen inte har mycket att hämta idag (tror jag). En stretchad busa med turbo har rimligen betydligt bättre förutsättningar. Och den motorn kan man få tag på delar till också. Delar till CBX-puffran kostar fruktansvärt mycket! För ca 5-10 år sen gick ex vis en packningssats på ca 5000:-. Huga vad mycket stålar.

Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Stromma skrev:
Peter, vet inte om du kommer ihåg mig, vi träffades i depån på EM-tävlingen på Gardermoen förra året där jag jobbade som speaker. Jag är med i ett projekt för att damma av äldre dragracing-hojar, dels för utställning och dels för att åka på strippen tillsammans med veteran-bilar i Sverige i år.

Om du har lite tid över för att ge några ledtrådar, kan du mejla mig ditt telefonnumer till pwillen@swipnet.se?

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
lahi skrev:

hehe, 1000hk är rätt manligt :yoparty

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...