Udda fordonshaverier

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Toyota Landcruiser. Stannade nånstans mellan Idre och Mora. Och på några andra ställen med.
Fick inte soppa. Meken som felsökta tog av tanken, slant och dränktes i diesel. Efter många om och men hittades felet. Hade tappat tanklocket och satt dit ett univerallock köpt på nån mack. Helt tätt. Så efter 30 mil var det så mycket vakuum i tanken att bränslepumpen inte orkade.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Toyota Landcruiser. Stannade nånstans mellan Idre och Mora. Och på några andra ställen med.
Fick inte soppa. Meken som felsökta tog av tanken, slant och dränktes i diesel. Efter många om och men hittades felet. Hade tappat tanklocket och satt dit ett univerallock köpt på nån mack. Helt tätt. Så efter 30 mil var det så mycket vakuum i tanken att bränslepumpen inte orkade.
Ska det inte sitta någon avluftningsslang just därför. Eller var den igensatt?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Min Opel Rekord Berlina från 1977 hade det, jag fick helt plötsligt mindre volym i tanken. Hade glömt det till jag läste det här. Vi tätade med en trasa och tryckte på med tryckluft så fick den hyfsat nära sin tidigare form. Sedan borrade jag ett hål precis bredvid tanklocket. Den bilen skrotades ett par år senare. En av de bilar jag ägt med lägst ålder (det här var på slutet av 80-talet) men det hjälpte inte...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min Opel Rekord Berlina från 1977 hade det, jag fick helt plötsligt mindre volym i tanken. Hade glömt det till jag läste det här. Vi tätade med en trasa och tryckte på med tryckluft så fick den hyfsat nära sin tidigare form. Sedan borrade jag ett hål precis bredvid tanklocket. Den bilen skrotades ett par år senare. En av de bilar jag ägt med lägst ålder (det här var på slutet av 80-talet) men det hjälpte inte...

Farsan hade en Opel Rekord Berlina som hyrbil ToR stockholm under någon flygstrejk på 70-80 talet, för att det inte skulle vara så tråkigt för honom så följde jag med.
Vilken fantastisk långfärdsbil man tyckte att det var på den tiden....

Några år senare köpte han en, redan då tyckte man den var bedagad.

Efter ett inbrott så lackades hela bilen om och blev tokfräsh, en av dom få rostfria Oplar jag har sett.

"Alla bilar rostar, men Opel har Rekord" var inte helt taget ur luften.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
I början var det tre om jag kommer ihåg rätt, Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107. Vad jag läst löste Toyota garantiproblem utan tjafs, de andra två inte. Att jag kollade det var att dottern skulle köpa bil för en massa år sedan och Aygo var en av kandidaterna. Blev till slut en Polo.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I början var det tre om jag kommer ihåg rätt, Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107. Vad jag läst löste Toyota garantiproblem utan tjafs, de andra två inte. Att jag kollade det var att dottern skulle köpa bil för en massa år sedan och Aygo var en av kandidaterna. Blev till slut en Polo.
Herregud stackars tös att ha en så elak far.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Så här kan det gå om man inte växlar upp ”i tid” ?

IMG_7798.jpeg

Det var slutet på 80-talet, vid ett rödljus som en Benelli 750 med 6-1 system och jag med en Commodore GS behövde göra upp ?
Ja fick till en bra start och när Benellin vrålade sidan om, hörde jag nog inte när det var dags att växla…
Det som hände, hände inte just då, utan någon dag senare i ungefärlig marschfart 150 tappade Opeln fart och hela vägen i backspegeln blev dold i ett stort blått moln. ?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Så här kan det gå om man inte växlar upp ”i tid” ?

View attachment 484744

Det var slutet på 80-talet, vid ett rödljus som en Benelli 750 med 6-1 system och jag med en Commodore GS behövde göra upp ?
Ja fick till en bra start och när Benellin vrålade sidan om, hörde jag nog inte när det var dags att växla…
Det som hände, hände inte just då, utan någon dag senare i ungefärlig marschfart 150 tappade Opeln fart och hela vägen i backspegeln blev dold i ett stort blått moln. ?
Men killen på Benellin blev i alla fall imponerad? Då var det ju värt det....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år